Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytting fra kommune til ny kommune etter 10.klasse


kyllings

Anbefalte innlegg

Hei! Har kommet opp i en litt vanskelig sak.. fikk vite at hvis jeg ville gå på vidergående i nabo kommunen, så må jeg flytte innen februar og ta eksamen på en skole der eller så må foreldrene mine skilles. Det siste er ikke aktuelt. Har en søster å bo hos, men blir litt vanskelig for det om. De har sikkert ikke gjennomgått det samme som på skolen min :p Jeg bor på bømlo, men har bodd i Haugesund i 13 år og har masse venner og familie der nede. Jeg mener at jeg må nok være et unntak?

 

Vær så snill å hjelp meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår du ber om at tråden flyttes til Juss-kategorien, det nok mye bedre svar å få der. Når det er sagt så er den vidergående opplæringen fylkeskommunal, og det er med enkelte begrensninger fylkeskommunene som setter reglene. Ditt problem er så vidt jeg kan forstå at du bor i Hordaland, men ønsker å søke videregående opplæring i Rogaland? I såfall stemmer det at dette i utgangspunktet ikke er mulig. Du kan dog søke om skoleplass i annet fylket, det bare lite sannsynlig at en slik søknad blir innvilget, det fylket du har opplæringsrett i må da kjøpe plassen din fra et annet fylke, i ditt tilfelle må Hordaland kjøpe skoleplass i Rogaland. Om du mener at det finnes tungsveiende nok grunnet kan du jo søke, men problemet er at du ikke vil ha noen garanti for at søknaden blir innvilget, og må alternativt ta til takke med skoleplass i Hordaland

 

Det finnes også et unntak om du kan dokumentere at du flytter til Rogaland, da har du opplæringsrett her, hva slags dokumentasjon som kreves greier jeg dog ikke å finne svar på. Kanskje noen andre lykkes bedre?

 

Den tryggest muligheten er at du flytter til Haugesund og fullfører der. Om det er aktuelt er det jo mulig å melde flytting til f.eks. din søster og allikevel i hovedsak oppholde deg hos dine foreldre i Bømlo, om det er mulig med tanke på kollektivtrafikk ol. vet jeg dog ikke, og du vil i så tilfelle ikke ha rett på skoleskyss så du må basere deg på det ordinære kollektivtilbudet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...