Gå til innhold

To routere på samme nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som jeg håper noen kan løse:

 

Jeg har følgende set-up:

  • Lyse Internett (25/25) med Fast IP (grunnen til jeg har fast IP er pga IP telefon)

  • Linksys WRT54GL Trådløs Routere (2 stk)

 

Jeg vil gjerne bruke det samme internettet i kjelleren som jeg har ellers i huset, men routeren min rekker ikke ned i kjelleren. Derfor har jeg kjøpt en ekstra router som jeg har fått til å fungere som et aksesspunkt ved å:

  • Disable DHCP
  • Skifte til et nytt SSID navn
  • Sende på kanal 13 for ikke å forstyrre Router 1 i 2. etasje.

Router 1 er koblet til Lyse modem i WAN porten. Router 2 som er i kjelleren er koblet til Router 1 vha en ethernet kabel som går i fra Lan Port fra Router 1 til Lan port i Router 2.

 

 

Problemet mitt er at Router 2 har et uhyre svakt signal. Man må sitte max 20 cm i fra Router 2 for å få et signal. Går jeg lenger enn 20 cm så mister jeg det trådløse signalet. Merk at jeg mister både internett og det trådløse signalet, ikke bare internett. Det er rart at signalet er så dårlig, fordi det er den samme routeren som jeg har i 2. etasje og den kan jeg bevege meg så langt jeg vil uten å miste signalet.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg ut her. Hvorfor er signalet på router 2 så dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 WRT54GLer koblet opp på nøyaktig samme måte, og har strålende dekning fra begge 2.

 

Det kan høres ut som at det er noe feil med den ene ruteren hvis signalet er så dårlig. Jeg regner med at du har sjekket at begge antennene er skrudd skikkelig fast, og at du faktisk er koblet til det rette trådløse nettet, og at maskinen ikke har hoppet tilbake på ruter 1.

 

Du kan kanskje prøve å bytte rundt på antennene for å se om noen er ødelagt. Forsøk gjerne en annen kanal. Jeg vil anbefale 1, 6 eller 11, da det ikke er alt utstyr som støtter kanal 12, 13 og 14.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ruter 1 står på kanal 6, mens ruter 2 står på kanal 11, da min nærmeste nabo ligger på kanal 1.

Jeg har ingen problemer med signalet her, det er helt stabilt, uten lag spikes eller noe.

Jeg har flere ganger hatt 3-4 på LAN her der vi har klart oss fullt og helt med trådløst uten noe syting, og det er til og med med sytete gamere av verste sort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har satt opp likt som dette. Jeg har ruter 1 i hovedetasjen hvor det går kabel fra LAN port til WAN port på ruter 2 i kjeller.

 

På ruter 1 er det tilkoblet en PS3, NAS og en HTPC (alle med kabel)

På ruter 2 er det tilkoblet en laptop (trådløst) og en stasjonær (kabel).

 

På den stasjonære som er tilkoblet ruter 2 får jeg tilgang til NAS'en som er tilkoblet ruter 1, men jeg får ikke tilgang til HTPC'en som er litt frusterende siden jeg deler litt lagringer disker på den som jeg vil ha kontakt med. Jeg får heller ikke kontakt den andre veien (fra htpc til den stasjonære).

 

Jeg har prøvd å koble kabel fra ruter 1 til ruter 2 både i WAN porten og i en av LAN portene.

Prøver jeg i LAN portene så får ikke pc'ene på ruter 2 hverken kontakt med ruter 1 eller internett.

 

Noen som har en ide om hva som kan være feil her?

Ruter 1 er en Netgear N600 og Ruter 2 er en D-link DIR 655

Lenke til kommentar

Du har vel 2 forskjellige nettverk...

Logg deg på ruter 2 og slå av DHCP og endre IP-adresse til noe i ruter 1 sin IP-range. Hvis ruter 1 har 192.168.0.1 så setter du ruter 2 til f.eks. 192.168.0.2. Deretter koler du kabelen fra ruter 1 i en LAN-port i ruter 2. Da skal alt styres av ruter 1 og du får tilgang alle veier.

Lenke til kommentar

Du har vel 2 forskjellige nettverk...

Logg deg på ruter 2 og slå av DHCP og endre IP-adresse til noe i ruter 1 sin IP-range. Hvis ruter 1 har 192.168.0.1 så setter du ruter 2 til f.eks. 192.168.0.2. Deretter koler du kabelen fra ruter 1 i en LAN-port i ruter 2. Da skal alt styres av ruter 1 og du får tilgang alle veier.

 

Takker Mr D, da fungerte det med en gang.

Lenke til kommentar

istedenfor å lage en ny tråd, så bruker jeg denne.

 

Jeg er litt i samme situasjon, og tror løsningen skrevet av Mr D, vil også tildels fungere for meg.

 

Jeg har en slik Altibox hjemmesentral, svart boks, eldre type. Jeg har trådløst aktivert på denne boksen, la oss kalle det trådløse nettet X.

 

I "PC utgangen" på hjemmesentralen har jeg koblet en ethernt kabel som er trekt fra 2.etasjen ned til 1.etasje. Hvor den per dags dato er koblet i WAN porten på en Dlink Dir-615.

Dlinken er per dags dato satt opp til å dele ut IP addresser og har et eget trådløst nett, som vi kaller Y.

 

Da jeg nylig kjøpte en(et?) NAS, så ønsker jeg at jeg skal ha 1 stk nettverk hjemme, slik at jeg har tilgang til denne uavhengig av hvilket nett jeg er koblet til.

 

Jeg skal også aksessere NAS uten ifra, og dermed ønsker jeg minst mulig intern routing som kan føre til dårlig lese/skrive ytelse.

 

Dermed er min plan å gjøre som Mr D skriver.

- Disable UPnP i dlink

- Disable DHCP i dlink

- sette fast IP i rangen til altibox (setter altiboxen til å kun dele ut IP i annen range)

- koble ethernet fra altibox i lan porten til dlink.

- koble NAS i lan porten på dlinken.

 

MEN det trådløse nettet X (altibox) har liten/dårlig dekning i 1.etasjen. Dermed ønsker jeg egentlig at dlinken er en "repeater bridge". Noe jeg har vært borti før, men da var det en jensen router (1000g?) som koblet seg til det eksisterende WLAN og "sendte" dette videre.

Da dekningen i 1 etasje er dårlig, så ønsker jeg at Dlinken skal være kablet til altiboxen, men også videreformidle WLANet.

 

Må jeg fortsatt ha et WLAN Y i 1.etasjen med annen SSID enn i 2.etasjen?

Hvis jeg har to nett, men begge er i samme ip-range etc, har jeg da tilgang til NAS uavhengig av hvilket WLAN (XY) jeg benytter?

 

Jeg ser rundt på nettet at man kan flashe ny firmware på dlinken som jeg tror kan gjøre det jeg ønsker, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig. Sitter på jobb nå, og vet ikkje HW-versjonen jeg har dlinken, da ikke alle støtter denne andre firmwaren.

 

Tips anyone?

Lenke til kommentar

istedenfor å lage en ny tråd, så bruker jeg denne.

 

Jeg er litt i samme situasjon, og tror løsningen skrevet av Mr D, vil også tildels fungere for meg.

 

Jeg har en slik Altibox hjemmesentral, svart boks, eldre type. Jeg har trådløst aktivert på denne boksen, la oss kalle det trådløse nettet X.........................

 

Tips anyone?

 

Det beste hadde vært å satt opp D-Linken som en repeater. Men jeg vet ikke hvordan det går i forhold til Altiboxen.

 

Det du kan prøve, er å gå inn på min side på Lyse, og sjekke hvilke channels den Altiboxen bruker for WiFi. La oss si du har 12 channels, så kan du sette at Altiboxen skal bruke Channel 1-6. Så setter du opp D-linken som et access-punkt, det vet jeg du kan gjøre med den Dlinken, så velger du at den skal bruke Channel 6-12. Det som er viktig, er at SSD, krypteringsmetode og passord på WiFi, stilles likt som på Altiboxen. Da vil maskinene dine automatiske bytte over på signalene fra D-linken når det blir dårlig signal fra Altiboxen. Da bruker du LAN inngang til DLink, ikke WAN.

 

Litt usikker på hvordan disse fungerer sammen, men du kan jo teste.

Lenke til kommentar
Så setter du opp D-linken som et access-punkt..

 

Det er vell det jeg gjør om jeg disabler dhcp/upnp og setter fast IP ?

Jeg skal teste når jeg kommer hjem senere idag. Kommer med tilbakemelding senere.

 

Ja det kan godt være. Men jeg tror at den D-linken har en egen mode som heter nemlig accesspoint, da fjerner den i tillegg masse muligheter i routeren for deg.

 

Men det går fint slik du også foreslår.

Lenke til kommentar

Da var det oppe og gikk her hjemme i alle fall. Ikke mye problem å få dette til.

Men jeg sliter litt med å aksessere min NAS uten ifra.

Har satt opp på mine sider på altibox at det er DMZ for IPen til NASet. Men når jeg skrur på Remote NAS eller hva den heter, så får jeg OK (grønt) på internett oppkobling, men "not ready" kryss (rødt) til høyre for den andre meldingen. Unable to register device. Please contact support. Men jeg har registert produktet..

Bør kanskje lage en egen tråd på denne saken.

Alt i alt, så er jeg nesten i mål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...