Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installering av Ubuntu problem


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle installere Ubuntu på den gamle pcen min, men det fungerer ikke.

 

Jeg har prøvd båd via CD og Windows-installeren, og begge gangene fikk jeg samme problem. Etter at jeg booter opp Ubuntu, så står den og laster helt til skjermen fryser med et bilde som nesten får meg til å tro at skjermkortet er ødelagt. Lilla "støy" er vel den beste måten å beskrive det på.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt GT220 i et sted mellom ti og femten maskiner med Linux, så problemet blir nok løst med en gang du får installert systemet og kjørt en systemoppdatering (installasjons-imaget er et par måneder utdatert).

 

Prøv med text-install, sørg for at du setter opp nettverket under installasjonen slik at den samtidig installerer oppdatering og håp at ved første boot er alt i orden.

Lenke til kommentar

Et supertriks er å trykke escape når den skjermen vises eller å holde inne shift under boot-prosessen. Trykker du escape skal du i teorien se kommandoene bak som viser hvilken som stoppet opp og trykker du escape får du tilgang til bootloaderen hvor du kan editere kernel-parameter hvor det er en som heter "silent" og en som heter "splash" som du kan viske bort for å få mer informasjon synlig, men det er litt mer avanserte valg du egentlig ikke bør drive med første gang. Flott at du fant et skjermkort hvor alt fungerer flott, fungerende maskinvare er _absolutt_ et bedre grunnlag for en god opplevelse med Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...