Gå til innhold

[Løst] Excel: Kryssundersøke celler, hente verdi fra 3. celle


Anbefalte innlegg

Hei, trenger sårt litt hjelp.

 

Jeg har to ark i Excel.

 

I ark nr. 1 er det to kolonner: AA og BB.

AA består av tall som skrives inn manuelt daglig.

BB er cellen jeg ønsker fyllt automatisk.

 

I ark nr. 2 er det to kolonner: CC og DD.

Disse fylles av en daglig rapport.

CC består av samme type tall som i AA

DD inneholder en verdi som tilhører informasjon om cellene til CC til venstre.

 

 

Jeg ønsker altså å ha en kode som gjør at BB i ark 1 kryssjekker AA med CC og putter inn verdien til DD dersom den finner match. Verdien i DD tilhører tallet til venstre i CC. Er dette vanskelig tro?

 

Legger ved arket jeg, siden ingen forstod en dritt av det der :)

 

Edit: Se eksempel 2 lenger ned, litt bedre forklart

Endret av DiskusJon
Videoannonse
Annonse

Har litt problemer med å forstå hva du mener ja.... Men om jeg har forstått riktig:

 

Hvis celle A2 i ark1 stemmer med A2 i ark 2, så skal celle B2 i ark 1 være en farge?

 

Uansett, det jeg tror du leter etter kalles "conditional formatting", du finner det på home -> styles

 

Prøv å svar så kanskje jeg kan hjelpe mer :)

Endret av Mephisto-

Ok, har kommet litt nærmere, men..

 

Har forsøkt med en funksjon som heter =Fyll.rad, men får det ikke helt til å fungere.

 

 

Fikk tips om denne formelen, men får den ikke til å fungere ved oversettelse til norsk. Vet ikke om det er feil i selve formelen eller oversettelsen:

=VLOOKUP(A2,Ark2!$A$2:$B$7,2,FALSE)

Endret av DiskusJon

Hvis celle A2 i ark1 stemmer med A2 i ark 2, så skal celle B2 i ark 1 være en farge?

 

Ja, kanskje litt klumsete å bruke farge-greia her. Hvis celle A2 i ark 1 stemmer med en celle i A i ark 2, skal infoen i cellen til høyre (her en farge), fylles i ark 1, celle B2

Her, jeg lager et litt annet eksempel.

I ark 1 skrives kundenummer, og info om denne kunden skal komme opp i celle B når rapport i ark 2 legges inn.

I ark 2 legges daglige rapporter om alle kundenummer og kundetype.

 

Det var nok en smule lettere å forklare det slik :)

Hjelp 2.xlsx

Dette ble om ikke enda mer forvirrende... Hvilken info skal komme opp? Du nevnte først farge? Og er det da slik du mener at om kundenummer i ark 1 kommer opp skal man hente data fra ark ? Eller skal det kun sjekkes motnoe?

 

Håper noen andre kanskje kan se litt sammen med meg, for jeg sliter med å forstå hva du skal

I det daglige skriver jeg ned kundenummer og diverse info i ark 1.

 

Morgenen etter legger jeg en rapport i ark 2. Da ønsker jeg at celle B i ark 1 skal oppdateres med informasjon om bedriftstype. For at dette skal fungere, må både:

 

1) Kundenummer i ark 1 samsvare med kundenummer i ark 2

2) B-celler i ark 1 oppdateres av B-cellene i ark 2.

 

Bare glem det første eksempelet du :)

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...