Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppvekst i barnevern - erstatning og fri rettshjelp


Smokeeye

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i mine yngre år bodd under barnevernet (institusjon, ikke fosterhjem), dette var da pga omsorgssvikt fra min mor da jeg ei heller ikke hadde eller har kontakt med min far. Jeg bodde først under paragraf 6 andre ledd og når jeg flyttet til permanent opphold, altså institusjonen så gikk jeg under paragraf 12 andre ledd.

 

Jeg flyttet inn rett før jeg fylte 13, og bodde da på 2 insitusjoner (en utredningsanstalt i ca 3-4 mnd og 1 langvarig boplass).

Jeg har også kontakt med en god del av de jeg har tidligere bodd med, samt senere bekjente som også har fått erstatning, og dette har da hovedsaklig gått ut på omsorgssvikt, og en del i forhold til utdanning.

 

 

Jeg har vært under barnevernet som sagt i overkant av 5 år, etter jeg flyttet ut i egen leilighet så har det vært null kontakt.

Iløpet av disse årene har jeg ikke fullført en eneste utdanning, ikke grunnskole, videregående eller noe. Jeg sitter på bar bakke.

 

Livet etter jeg ble myndig har bestått av impulsive handlinger (flyttet fra by til by på dagen bokstavelig talt), jeg har ingen dokumentasjoner på hva jeg har gjennomgått og utdrag fra samtaler osv, legen og psykologen min står ganske hjelpesløse uten dette, og jeg har vært i kontakt med barnevernstjenesten i den respektive kommunen flerfoldige ganger, og hver gang sender de feil informasjon.

 

Jeg har og holder på med rus, i form av "selvmedisinering", da ved bruk av cannabis og ikke noe andre substanser som er på narkotika listen.

Angst, depresjoner, ingen utdanning, cannabis misbruk, ingen jobb, sosial angst, ingen støttepersoner, rett og slett føler jeg meg brukt og kastet.

 

Ikke jeg som tok valget å flytte inn i barnevernet, det var de selv som ville det, men da blir jo også omsorgsretten overlevert til de med alt som følger med.

 

 

Årene på denne institusjonen var preget av ingen regler, ingen skole (har gått kanskje maksimalt 1 måned totalt på skole iløpet av 4-5 år), ingen forpliktelser, de ryddet rommet, vasket tøy, kjøpte inn PC og anlegg til meg for å "motivere meg" til allverdens ting, og jeg var ærlig nok å sa takk, men vil nok ikke motivere meg.. Jeg var trossalt 13-15 år og hadde blitt tatt vekk fra min alkoholiserte mor, og inn i en ny setting med masse ukjente ungdommer, voksne over natta.

 

Strengt tatt er hele livet mitt preget av kaos, jeg har det siste året prøvd å få hjelp, men som sagt, uten noe reell dokumentasjon er det kun ord jeg ytrer til de som kan hjelpe nå.

 

 

Så er dette med erstatning, jeg vet at folk får erstatninger for alskens mulig rart, jeg personlig vil søke om erstatning med tanke på omsorgssvikt, og at nå i ettertid viser det seg hvordan jeg har blitt og hvordan mitt liv er preget.

 

Herregud, jeg satt å røyka hasj i garasjen og spøy som en helt, første gang jeg gjorde dette og var da akkurat fylt 13 år, en av de ansatte kom ut, og kunne vel tydelig se at jeg var påvirket av noe, men endte opp med "husk ett-eller-annet", og de neste timene satt jeg under hageslangen og drakk vann.. ":)"

 

 

TL;DR Livet er nå et ork, jeg vil søke om erstatning, bruke eventuell erstatning på nedbetaling av gjeld og diverse, og komme meg videre i livet.

 

Så er også dette med fri rettshjelp, så for å få det bekreft, eller avkreftet.. er det fri rettshjelp så lenge jeg har under 269.000 i inntekt per år, samt at dette er en barnevernssak?

Og er det da bare å ta kontakt med en advokat så vil h*n hjelpe meg med resten, eller er det noe jeg må gjøre først FØR jeg går til en advokat?

 

 

Beklager hvis dette ble rotete, prøver å få inn relevant informasjon og enda holde tråden under 1500 linjer.. :) Er det noe spørsmål så vennligst spør så skal jeg svare så fort og godt jeg kan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...