Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Moderisering av trapp - hvor få stålspiler og gelender


Anbefalte innlegg

Har en kjedelig trapp i huset.

 

Trappen er stor og en forholdvis viktig del - derfor hadde en liten oppussning av den kunne gjort godt ut slag.

 

Jeg har sett litt bilder av trapper med stålspiler, samt tre gelender på toppen. Og tenker at noe slikt kunne jeg nesten klare å bygge selv.

 

Det er fullt mulig i trappa å bore hull for nedfelling av stålspiler, som igjen da møter gelenderet som jeg også må hulle ut...

 

Trappa vil bli pusset og malt hvit, bortsett fra stålspilene. Så er det om det hadde vært fint om gelenderet brakk i eik, eller om det bare var malt i sort blank maling e.l.

 

Men det jeg lurer på.

 

Hvor får jeg tak i sånne stålspiler? (har hørt at det er rustfritt stål - brukt i industrien)

 

Er det dyrt for sånne spiler?

 

Og hvor får jeg tak i gelender til trappa?

 

Takk for tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal male trappa uansett trenger du vel ikke gå lenger enn til din lokale trelast for å få tak i material til gelenderet. Dersom du ønsker enn litt mer fancy utseende enn vanlige firkantede fjøler, så kan du skaffe en fres så du selv kan frese ut en profil i det. Det viktigste vil da være å få fjøler/bjelker som er så snorbene som overhodet mulig, og ikke skjeve og vridde som man ofte kan risikere på trelaster.

 

Stålspiler, som jeg også vil tro er helt vanlige rustfrie stålrør, bør heller ikke være problem å få tak i, og bør kunne skaffes i forskjellige dimensjoner rundt omkring.

 

http://www.elektroimportoren.no/?Article=1211141&Event=showwindow

http://www.ruukki.no/~/media/Norway/Files/Stocklists/Lagerkatalog-Rustfrie-syrefaste-ror-Sveiserordeler-flenser-Gjengerordeler-snittringskoblinger.ashx

 

Der fant jeg hvertfall 2 mulige leverandører etter en kjapp runde me google-fu. Det er helt sikkert forskjell i hva forskjellige bedrifter kan tilby, så da kan du jo forhøre deg litt rundt dersom du ikke umiddelbart finner noe som ser bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...