Gå til innhold

Ny laptop til meg og dama? 5-7 tusen


fvid85

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en ny laptop da den gamle begynner å bli noen år og litt vel treg.

 

Hun bruker den til facebook, aviser, mail og lignende.

 

Jeg jeg bruker den til det samme + enkle spill som ikke krever mye av prosessor eller grafikk, ala counter-strike 1,6, red alert, osv.

 

Hvilke maskin er kunne passe til vårt behov? Prisklasse opp til 7000 kr (dvs ikke høyere).

 

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ha en 15,6" skjerm. Utseende har litt å si, men hoved fokus er innmaten.

 

Batteritiden har lite å si, da vi stort sett har den tilkoblet lader hele tiden. Så da blir den lite flyttet rundt.

 

Harddisk kapasiteten trenger heller ikke være stor, heller en kjapp disk (ssd el ligningde).

 

 

Har sett litt på disse to, men de er kanskje litt for gode til vårt bruk? :

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752490#extra

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752527

 

 

Denne Acer har jeg også sett litt på: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752556

 

 

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Gå for Asus'en. Acer har ikke akkurat verdens beste rykte på seg. i5 versjonen vil holde til deres bruk. Kjøp den gjerne her: http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=608&prodid=49770&ref=prisjakt og bruk heller de ekstra pengene på å sette i en http://www.mpx.no/k/...spx?sku=752104. Til deres bruk vil en SSD har mye mer å si enn i7/ekstra RAM.

 

Det eneste som er verdt det å gå opp i pris for evt, er for å få full-hd skjerm. Men da går du fort litt over 7k enn under, så hvis ikke det er noe viktig vil dette være en god løsning :)

Endret av Mistrael
Lenke til kommentar

:) Min favoritt: http://www.dinside.no/889894/asus-u32u

 

Til bruken din: uovertruffen. Batteriet varer minst dobbelt så lenge som en zenbook, er nesten like kjapp, og har bedre skjermkort. Sett inn 8Gb ram, og du har en solid fjesbok/web/tv-serie/streame-maskin i ti år fremover. Samtidig: En i3/i5 sliter akkurat like mye som denne med å transkode film. Da trenger du en dyrere prosessor uansett..

 

Hvis du er villig til å fikle litt, eventuellt alliere seg med noen i USA, så er det mulig å kjøpe en custom-bygget AMD/apu firekjerne i et HP Pavillion (dv6) chassis med 1920x1080 skjerm + ekstra stort batteri. Det er et godt oppsett.

 

Ellers finnes det ikke en "lavbudsjett" laptop med hd-skjerm å få kjøpt i Norge. Går ikke å kjøpe thinkpad edge versjoner med hd-skjerm og ekstra batteri lenger heller..

 

(P.s. Ikke kjøp n56vm versjonen nevnt ^. Dårlig skjermkort, dårlig matchet oppsett. Du får kjappere komponenter for halve prisen i andre konfigurasjoner. Det er.. grusomt bortkastet å kjøpe n56 uten kepler/4-kjerne. I Norge kommer vm-versjonen med 1366x768 oppløsning i tillegg - ingen som så langt selger den med 1920x1080-"option").

Lenke til kommentar

:) Min favoritt: http://www.dinside.no/889894/asus-u32u

 

Til bruken din: uovertruffen. Batteriet varer minst dobbelt så lenge som en zenbook, er nesten like kjapp, og har bedre skjermkort. Sett inn 8Gb ram, og du har en solid fjesbok/web/tv-serie/streame-maskin i ti år fremover. Samtidig: En i3/i5 sliter akkurat like mye som denne med å transkode film. Da trenger du en dyrere prosessor uansett..

 

Hvis du er villig til å fikle litt, eventuellt alliere seg med noen i USA, så er det mulig å kjøpe en custom-bygget AMD/apu firekjerne i et HP Pavillion (dv6) chassis med 1920x1080 skjerm + ekstra stort batteri. Det er et godt oppsett.

 

Ellers finnes det ikke en "lavbudsjett" laptop med hd-skjerm å få kjøpt i Norge. Går ikke å kjøpe thinkpad edge versjoner med hd-skjerm og ekstra batteri lenger heller..

 

(P.s. Ikke kjøp n56vm versjonen nevnt ^. Dårlig skjermkort, dårlig matchet oppsett. Du får kjappere komponenter for halve prisen i andre konfigurasjoner. Det er.. grusomt bortkastet å kjøpe n56 uten kepler/4-kjerne. I Norge kommer vm-versjonen med 1366x768 oppløsning i tillegg - ingen som så langt selger den med 1920x1080-"option").

Mener på at det står 1920x1080 og ivy bridge på den modellen jeg så på! i følge specsa så vil nok den takle oppgavene til TS relativt godt. Hovedpoenget er at den har fått mye skryt på utseendet(selv om det er smak sak, og jeg har ikke sett den personlig så jeg kan heller ikke si alt for mye)

 

mvh Tommy

Endret av Tooooom
Lenke til kommentar

..jo, komplett ihvertfall har den med 1920x1080 :) Da er det vel ikke så ille.

 

Grunnen til at det er /litt/ ille å kjøpe den med i5/630m (som kommer i en zenbook, andre smålaptoper også), er at kjølingen på n56 kassen er ufattelig bra. :p Men joda - pen og relativt lett og liten til 15.6' å være.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar, men ble litt forvirret siden det var litt frem og tilbake!?! :hm:

 

Er denne Asus k55/56 bare noe jalla mht prosessor og grafikkkort?

 

 

Et annet spørsmål: Er det et must å ha full hd på en laptop da den kun brukes til det jeg nevnte i første post. Film titting går via NAS'et og inn på Boxeebox'n, så da brukes ikke laptopen. :w00t:

 

Asus U32U har jeg, og bruker kun når jeg er offshore som reise pc. Den er helt topp, men skjerm blir for liten til hjemmebruk :p

Lenke til kommentar

Asus er uansett et stabilt og godt merke. Det kan være verdt å vente på f.eks Superweekend på komplett, eller søndagstilbudene til Lefdal og Elkjøp. Hender man får 2-3000kr i avslag der, hvilket blir betraktelig billigere enn andre plasser, selv om den opprinnelige prisen er høyere der enn andre nettbutikker.

 

Et tips kan være å bruke avansert søk på =70%2815|16%29&detailId[2]=608%282539%29&detailId[4]=1014%283838%29"]Prisguide.no. Plott inn hvilke egenskaper du vil ha og se hva den finner - men uansett er stalltipset mitt å sjekke helgetilbudene og så lese anmeldelser av aktuelle produkt på andre sider før evt kjøp.

Lenke til kommentar

Er denne Asus k55/56 bare noe jalla mht prosessor og grafikkkort?

Det er et par forskjellige modeller - n56vm kommer med et gammelt fermi-kort. n56/46/76vz kommer med et veldig bra 650m/kepler kort.

 

Den første versjonen holder i mengder til bruken din, det er ikke det - men jeg synes det er synd og skam å ikke sette et kepler kort i den kassen, siden kjølingen er så latterlig bra/stille. Du kan kjøre spill/media-akselerering/transkoding på full brenn uten at den blir varm. Noe som du ikke kan gjøre på en annen laptop i samme klasse - før du kommer til ROG-laptoper med dual exhaust, eller alienware, osv.

 

Så hvis du går for en n56, eller en n76 (17-tommeren), så er det en fin maskin, kurant skjerm, tross litt svakt batteri, osv. Men n56vz versjonen med et 650m er et så bra produkt, med veldig godt balanserte komponenter, for så lite mere penger - at du burde kjøpe den over vm versjonen av prinsipp. :p

 

Når det er sagt - du høres ut som om en reklamefilm for AMD Trinity. Hvis det dukker opp en 1920x1080+, glass i skjermen, kun integrert (apu) grafikk, tynn, godt batteri, osv. Så er det et mye bedre valg til den bruken du nevner.

Asus U32U har jeg, og bruker kun når jeg er offshore som reise pc. Den er helt topp, men skjerm blir for liten til hjemmebruk :p

:) haha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...