Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lakket parket - spinnglatt


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et hus, hvor parketten i hovedetasjen er lakket.

På "strategiske" plasser ved fører og naturlige "snuplasser" er det nå veldig glatt, regner med at parketten/alkken er pusset glatt som følge av gnikking av sokker over lang tid.

 

Mitt spørsmål er - er det noen som har et hint/tips om hvordan jeg kan få det mindre glatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er parketten ellers pen, eller er det riper, hakk, slitasje? I så fall, få inn en proff gulvsliper til å slipe gulvet, og lakk det på nytt, hvis det er hel ved eller finerparkett med tilstrekkelig tjukt treskikt. Er det billigparkett uten noe å slipe på eller den allerede er slipt det den tåler, bytt parketten.

 

Ellers finnes det kjemikalier som matter ned maling og lakk, noen av dem får du tilogmed på matbutikken (salmiakk, lut) men jeg har ikke erfaring med å bruke dem på parkett og tør ikke anbefale det, sa selv litt for mye vann kan skade parkett. Men det kan hende at en grundig rens, evt. etterfulgt av lakkering med en mattere lakk, hjelper.

Lenke til kommentar

Er nok en del småhakk etc. Var jo barnefamile som bodde her før meg.

 

Kommer ikke til å legge nytt gulv, fordi jeg har planer i nær/nesten nær fremtid å rive en vegg og åpne opp til kjøkken, og da må nytt gulv legges uansett (for å få det til å matche).

 

Å slipe ned lakke på nytt kan være et alternativ som blir både pent og holder for noen år.

 

Er det noen som aner hva noe slikt koster? Stua er vel på30-40 kvm tenker jeg, gangen 10 kvm - så ca 50 kvm tilsammen som må slipes/lakkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...