Gå til innhold

Garving av harepels


Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har en oppskrift på en enkel og gjerne økologisk metode for garving av harepels?

 

Han som jakter kunne putte pelsen rett i fryseren. Vil dette gå bra, eller bør den saltes før den fryses?

 

Noen som har erfaring med fettgarving, og er dette en ideell metode for hare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener dårlig, lite egnet skinn for det meste. Men du må gjerne prøve deg.

 

Jeg kjenner mange harejegere, men ingen som tar vare på skinnet. Selv ikke de som tar vare på skinn fra rev og preparerer det, bryr seg ikke om hare skinnet. Og som jeg skrev tidligere, det er sansynlig like dårlig som kannin skinn. Tidligere var det mange som hadde kanin, men kun et fåtall benyttet det, da det hadde får og meget begrensede bruksområder. Skinnet ryker lett og tåler lite bruk. Selv elgskinn, har meget begrensede bruksområder.

 

Editt: hadde glemt et "ikke" her, angående hareskinnet.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har en oppskrift på en enkel og gjerne økologisk metode for garving av harepels?

 

Han som jakter kunne putte pelsen rett i fryseren. Vil dette gå bra, eller bør den saltes før den fryses?

 

Noen som har erfaring med fettgarving, og er dette en ideell metode for hare?

 

http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/20601332

 

fettgarving

 

Etter at skinnet er vasket og halvtørt kan det smøres inn med fett. Det beste er å bruke hjernen fra dyret man garver. Det sies at dyrets hjerne skal være nok til hele skinnet. Hjernen skal koke i 5 min. til den er en hvit. Mos hjernen og bland den med 3 dl Tran og 1 dl Grønnsåpe. Hvis det er vanskelig å få tak i hjenen kan man bruke matolje. Temperaturen på oljen bør være ca. 30 grader. Smør inn skinnet med hendene. La skinnet stå varmt, ( men ikke over 40 grader ), og la fettet trekke inn. Bearbeid skinnet med jevne mellomrom, og ha gjerne på mer fett. Etter ett par dager ( når skinnet ikke trekker til seg mer fett ), kan skinnet bløtlegges og vaskes i såpevann. Sentrifuger skinnet og mykgjør det. Lykke til!

 

Dette er garving på indianervis.

 

Kan også bruke første oppskrift, Alun og boraks fåes kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg mener dårlig, lite egnet skinn for det meste. Men du må gjerne prøve deg.

 

Jeg kjenner mange harejegere, men ingen som tar vare på skinnet. Selv ikke de som tar vare på skinn fra rev og preparerer det, bryr seg om hare skinnet. Og som jeg skrev tidligere, det er sansynlig like dårlig som kannin skinn. Tidligere var det mange som hadde kanin, men kun et fåtall benyttet det, da det hadde får og meget begrensede bruksområder. Skinnet ryker lett og tåler lite bruk. Selv elgskinn, har meget begrensede bruksområder.

 

Ok, takk for info. :)

 

http://www.123hjemme...vaapen/20601332

 

fettgarving

 

Etter at skinnet er vasket og halvtørt kan det smøres inn med fett. Det beste er å bruke hjernen fra dyret man garver. Det sies at dyrets hjerne skal være nok til hele skinnet. Hjernen skal koke i 5 min. til den er en hvit. Mos hjernen og bland den med 3 dl Tran og 1 dl Grønnsåpe. Hvis det er vanskelig å få tak i hjenen kan man bruke matolje. Temperaturen på oljen bør være ca. 30 grader. Smør inn skinnet med hendene. La skinnet stå varmt, ( men ikke over 40 grader ), og la fettet trekke inn. Bearbeid skinnet med jevne mellomrom, og ha gjerne på mer fett. Etter ett par dager ( når skinnet ikke trekker til seg mer fett ), kan skinnet bløtlegges og vaskes i såpevann. Sentrifuger skinnet og mykgjør det. Lykke til!

 

Dette er garving på indianervis.

 

Kan også bruke første oppskrift, Alun og boraks fåes kjøpt på apoteket.

 

Ja, leste litt om fettgarving. Det jeg lurte mest på var om det gikk an å garve kaninskinn, men folk mener visst at det er for tynt og dermed går i stykker veldig lett.

Takk for info!

Lenke til kommentar

Ja det går fint.

 

http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=93011.0

 

 

http://www.kanin.se/skinn.php

 

Kaninskinn

 

Skinn från kanin är en mycket användbar produkt. Skinn finns i många olika kvalitéer och färger. Det absolut vackraste och dyraste skinnen kommer från Castor Rex. Ett korthårigt oerhört tätt skinn. Kaninskinn har använts av människan sedan urminnets tider till klädesplagg och utsmyckning. Skinnen blir vid beredning oerhört mjuka och behagliga och är förvånansvärt slitstarka. Allt under förutsättning att de är fullpälsade vid slakt.

Inom sjukvården användes kaninskinn ofta för att lindra reumatisk värk. Detta sker fortfarande inom naturläkekonsten. Av all skinnförsäljning i världen är kanin näst mink det vanligaste skinnet. Eftersom kanin föds upp för köttet i första hand och skinnet är en biprodukt rättfärdigar det användningen av kaninskinn som päls.

För att ett kaninskinn skall bli perfekt krävs att det är ett vinterskinn från en kanin som är minst 24 veckor. Castor Rex bör dock vara ca 34 veckor.

Skinnen saltas efter slakten och förvaras svalt fram till beredningen. Priser på beredda skinn varierar kraftigt efter kvalité och ras. Allt från 80:- - 400:-/st

 

De som sier at kaninskinn ikke kan beredes vet ikke hva de snakker om.

 

Kaninskinn har blitt brukt fra tidens morgen og senere i konfeksjonsindustrien / skinnindustri

Lenke til kommentar

Ja det går fint.

 

http://87.237.214.12...p?topic=93011.0

 

 

http://www.kanin.se/skinn.php

 

Kaninskinn

 

Skinn från kanin är en mycket användbar produkt. Skinn finns i många olika kvalitéer och färger. Det absolut vackraste och dyraste skinnen kommer från Castor Rex. Ett korthårigt oerhört tätt skinn. Kaninskinn har använts av människan sedan urminnets tider till klädesplagg och utsmyckning. Skinnen blir vid beredning oerhört mjuka och behagliga och är förvånansvärt slitstarka. Allt under förutsättning att de är fullpälsade vid slakt.

Inom sjukvården användes kaninskinn ofta för att lindra reumatisk värk. Detta sker fortfarande inom naturläkekonsten. Av all skinnförsäljning i världen är kanin näst mink det vanligaste skinnet. Eftersom kanin föds upp för köttet i första hand och skinnet är en biprodukt rättfärdigar det användningen av kaninskinn som päls.

För att ett kaninskinn skall bli perfekt krävs att det är ett vinterskinn från en kanin som är minst 24 veckor. Castor Rex bör dock vara ca 34 veckor.

Skinnen saltas efter slakten och förvaras svalt fram till beredningen. Priser på beredda skinn varierar kraftigt efter kvalité och ras. Allt från 80:- - 400:-/st

 

De som sier at kaninskinn ikke kan beredes vet ikke hva de snakker om.

 

Kaninskinn har blitt brukt fra tidens morgen og senere i konfeksjonsindustrien / skinnindustri

Jeg har ikke sagt, at det ikke "går ann" å bruke skinnet! Jeg sier det er dårlig. Sinnet er veldig tynnt og sømmer, revner lett. Og de har en tendens til å "røyte", mer enn annet anbefalt skinn. Konfeksjonsindustrien i Norge har ikke benyttet hverken hare, eller kaninnskinn. Men jeg var at i "gamle dager" benyttet fattige det de kunne få tak i og så hare- og kanninskinn.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang på 60-tallet, mye kanniner som hobby. Og tidligere hadde mine foreldre mange under krigen. Jeg drev den hobbyen over flere år og hadde på det meste 23 produksjonsdyr(Hvit landkannin). Med 2 - 3 kull i året og et snitt på ca. 4 unger, ble det slaktet ca 200 kanniner i året. Mye kanninskinn. Ble av alle frarådet fra å kaste bort tiden, på dårlig skinn og få som var interessert, i å benytte dem. Så alt skinnet, ble brent på bålet.

 

 

Hvis dere har lyst til å prøve slike dårlige skinn, må dyret i alle fall felles/slaktes på vinteren! Da sitter hårene best og hindrer det meste av røyting.

 

En hare skutt på høsten, vil nok røyte mer enn nødvendig.

 

Om brukbarhet, sjekk med en Buntmaker. Eller kontakt Riber konsernet, som er den største på preparering av skinn, her i landet. Kanskje noen tips å få der

Lenke til kommentar

Det meste av viltpels er best når det har vinterpels.

 

Den eneste viltart jeg vet om i øyeblikket som har jevn pelskvalitet hele året er Oter.

Den er fredet.

 

Skal noe beredes kan man høre med Eloede ( Edy ) Pigato:

 

http://www.hornskinn.no/

 

Utenlandsvirksomhet

 

Horn Skinn har i tillegg til virksomheten på Horn i Brønnøy, også utstrakt virksomhet i både Brasil og Portugal. I Brasil er Horn Skinn en del av ”Couro exoticos”, der vi jobber med garving og produktutvikling med skinn av slanger, krokodiller, struts og fisk.

 

Litt mere:

 

http://husetvedveien.blogspot.no/2011/09/garving-av-kaninskinn.html

 

https://www.google.no/search?q=kaninskinn&hl=no&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=sFqtUMVA6N3hBI-mgJAM&ved=0CDEQsAQ&biw=1280&bih=855

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...