Gå til innhold

Jobb / Utdanning for amerikaner i Norge


Acherontic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sikkert ikke den rette til å svare på dette, men intill noen med kompetanse svarer deg, kan jeg komme med noen kommentarer. Gennerelt så bør du kontakte myndighetene, eller lese på nettet om krav til arbeidsinnvandring og utdanning i Norge, for utlendinger. Et sted å leite, er å søke opp den Norske ambasade i USA, der er rådene samlet for amerikanere. Også på norsk.

 

Men hvis du mener at hun skal bosette seg her, er jo dette noe som må planlegges måneder i forveien. Og søknad om Arbeidstillatelse og Visa tar også tid. :(

 

For studier, så må også dette søkes om på forhånd og det er lenge til neste opptak. Usikker på fremgangsmetoden, men jeg antar at det først må søkes om Opptak og studieplass på en skole her og så Visa for studietiden. :(

 

Tviler på at det blir lett å skaffe henne en jobb, hvor hun får brukt språkene sine, før hun kan Norsk. Og avhengig av hennes innsats og "språkøre", kan det likevel ta 1 - 2 år, før hun kan tilfredstillende norsk, for å bruke i jobb. Virker som, om dette er lite gjennomtenkt av dere! :(

 

Ellers kan hun komme som en vanlig turist. Og hun kan da få opphold intill 3 mnd. og må ha penger for hele oppholdet og hjemreise. Se betingelser, for Turist visum! Har hun ikke penger, kan du "garantere" for hennes opphold. Men da må du dokumente at du tjener godt nok, til å tilfredstille kravene.

 

Da dere har planlagt en snarlig innreise, er det Turist-visum, som er mest aktuelt. Men selv det må søkes om, så dere har nå dårlig tid.

Lenke til kommentar

Er grunnlaget ditt for uttalelsene dine ting du har lest eller hva du har erfart? Spesielt for visumsøknader etc.

 

Og er det krav å ha visum hvis man skal oppholde seg her på besøk i 3 måneder?

Hvorfor kommer du med disse spørsmålene, i steden for å sjekke selv? Og det burde DU ha gjordt, før du innviterte noen hit til landet!

 

Det tar deg 3 -5 min. å finne den norske ambasade i USA og det er lett å finne krav, for visum, o.l. Sjekk selv! Det er uansett ditt ansvar for, at det ikke blir problemer med innreise og hennes opphold her i Norge.

Lenke til kommentar

Applebutikken i Oslo ansetter f.eks engelskspråklige som ikke snakker noe norsk, og da er det vel lov å spørre om noen vet om lignende butikker eller alternativer her på forumet. Jeg har også tidligere hatt franskundervisning på vidregående med en lærer som ikke snakket norsk, og som ikke klarte å holde samtaler på engelsk heller.

 

Edit: Men du har helt rett, burde vel forholde meg mer til det jeg leser på UDI enn hva du sier. Spurte deg om visumkrav for de 3 månedene uten å tenke meg om, selv om jeg egentlig var klar over borgere fra USA ikke har noe krav for visum for å oppholde seg her på ferie i 3 måneder.

Jeg åpnet med en kommentar om, at jeg sikkert ikke var den rette til å svare deg. Deretter kom jeg med generelle kommentarer, spessielt da jeg ikke var oppdattert på "besøk" fra USA/Canada. Når det virket som om du var mer opptatt av å søke svar her, enn å sjekke selv, så du også resultatet. Selv om en kan få nyttige tips på et forum, er dette for viktig, til å stole på tipsene! Derfor ønsket jeg at du skulle sjekke selv.

 

Ja - det er steder, hvor engelsk er, eller kan brukes, som et arbeidsspråk her i landet. Jeg utelukket heller ikke det, bare antydet at det ville bli vansklig å finne slike ledige stillinger. De "vokser ikke på trær". Det finnes også (som du selv nevner) også noen få skoler, som underviser på engelsk. Så det er også en mulighet, men .... Det er kanskje lettest å få jobb som servitør, i en av de større byene. Og det er jo en kosmetikk bransje har også.

 

Måten du ordlegger deg på, når du starter tråden, indikerer IKKE at hun kun skal være her på besøk. Jeg nevner turist som et alternativ. Tok meg nå, en rask sjekk selv på UDI. Og så at USA er blandt landene, som har fått "visumfrihet". Så hun kan være her i 90 dager, uten visum. Hun kan også være her i 6 mnd., som arbeidssøker (med visumfrihet), hvis hun har en fagutdannelse, som tilsvarer vår yrkesutdanning på Videregående skole. Så dette kan bli enklere en jeg fryktet. Men du får sjekke videre selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...