Gå til innhold

søker en Kurdish Kangal valp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for godt tips. Snakket med de, men de kunne dessverre ikke hjelpe stort da rasen var helt ukjent for hun jeg snakket med.

Ble anbefalt å ringe til Sverige og forhøre meg siden jeg har hørt at de er mer utbredt der.

Der fant de litt mer info til meg samt informerte meg om kangalklubb.se, som har noen relasjoner mot Kangal Dog International ifølge dems hjemmesider...

 

I Norge virker det som rasen er svært sjelden. Tilbake i 2009 var det ikke mer en rundt 6 stk. i Norge (ifølge et innlegg på canis.no).

Den er ikke klassifisert som ulovlig eller farlig hos mattilsynet etter et jeg kan se.

Eksport av rene/orginale raser fra Tyrkia er noe begrenset da...

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Sverige er som oftest mye større på sjeldne raser enn norge ja!

 

Som de sa ville sjekket ut klubben, kan nesten garantere for at om det er noen oppdrettere i Norge så vet den svenske klubben om de! Raseklubber i norden har gjerne kunnskap til oppdrettere og eiere i de andre landene! Den norske lapphundklubben (min rase) har fin oversikt over både svenske, finske og danske oppdrettere og gir deg god hjelp om man bare spør! Så finnes det en klubb i sverige ville det vært første stopp!

 

Finnes det eiere i nærheten av der du bor kan det være greit å møte rasen også for å være 100% sikker på at det er rasen du vil ha. Mange ser seg ut en rase fordi papirmessig, lesemessig og videomessig er den en match, men så møter de et par eksemplarer og finner ut at det kanskje ikke helt var rasen uansett!

 

Evt om rasen er stor i sverige er det mulig de har rasetreff som du kan dra over på for å kikke, spørre litt og finne ut mer av rasen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...