Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Levering av urinprøve. Andre regler for menn?


Bruker-182606

Anbefalte innlegg

Jeg vet det går an å levere urinprøve på legesenteret så en slektning av meg gjorde det for meg, men fikk beskjed av resepsjonisten at menn måtte møte opp selv, men at hun kunne gjøre et unntak denne gangen.

 

Er det generelt andre regler for menn? Hvorfor?

Resepsjonistene der er forøvrig veldig vanskelige de ett til to gangene i året jeg er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss. Dette var jeg ikke klar over, for meg så høres ikke dette ut som en skreven regel / lov, men heller ett eget iniativ de tar der du går.

Regner med at det er samme årsak til urinprøve du henviser til? Med det mener jeg kontroll for benzo, metadon, cannabis og kokain, og urinprøve for kontroll av verdier i kroppen?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du må levere selv er fordi du må levere selv. Dette gjelder for alle inkludert kvinner.

 

Det er regler for dette og hvis du ikke leverer selv så vet de ikke hvilken urin det tilhører. Helsesekretærene har regler de må følge. De må verifisere at det er din urin de får og ikke en urin til en annen person. Om de får feil urin og legen feil diagnotisere deg så kan du få store problemer. Det kan hende at du også må ta operasjoner på din penis fordi de kan ha fått feil urin fordi du er for lat til å levere det selv. Du må alltid levere det selv.

Lenke til kommentar

eXalpha: Men det gjelder jo ikke kvinner sa jeg jo :) Hvertfall ikke der jeg går. Og uansett om jeg møter opp med en urinprøve i hånda hvordan vet de at det er min urin?

 

Dersom jeg på eget initiativ vil sjekke urinen samtidig som jeg ikke har anledning til å møte opp selv, så burde det ikke være noe problem. Om de finner noe alvorlig så får jeg jo legetime og utfører en ekstra urinprøve der. Man får hvertfall ikke operasjon på dagen, ikke i Norge.

Lenke til kommentar

eXalpha: Men det gjelder jo ikke kvinner sa jeg jo :) Hvertfall ikke der jeg går. Og uansett om jeg møter opp med en urinprøve i hånda hvordan vet de at det er min urin?

 

Dersom jeg på eget initiativ vil sjekke urinen samtidig som jeg ikke har anledning til å møte opp selv, så burde det ikke være noe problem. Om de finner noe alvorlig så får jeg jo legetime og utfører en ekstra urinprøve der. Man får hvertfall ikke operasjon på dagen, ikke i Norge.

 

Om de er usikker på at det er din urin kan de be deg drikke vann. Venter litt og tisse i en kopp på toalettet i legesenteret. Det skal gjelde alle uansett kjønn. Dette er mannlig diskrimering på sitt beste og du burde skifte fastlege.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...