Gå til innhold

Hund på fly til utlandet - regler


geese

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte til Slovakia for å gå på skole, og jeg vil veldig gjerne ha med meg en av våre to hunder (vi har to Tollere; en på 2 år 27kg, og en på snart 5 år og 19 kg). Jeg er ganske skeptisk til dette med å ta med hund på flyet. Lurer også på hvordan det fungerer med vaksinasjon, har noen erfaring med dette?

 

Blir litt i lengste laget å reise med bil hver gang, i og med at jeg forhåpentligvis skal bo der noen år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun god erfaring med å fly med hund. Det var også en lengre tur, fra Boston til Norge, med to flybytter. Hunden min var da 11 måneder gammel, og like over 20 kg. Han var like lykkelig når jeg hentet ham igjen på Gardermoen og Flesland, og virket ikke det grann brydd av å kjøre bagasjetralle eller være med fremmede. Veterinærene til Mattilsynet kommenterte også dette, for det er slett ikke alle hunder som trives like godt med å fly.

 

Du bør vite hvordan hunden din tåler og reagerer på nye situasjoner før du tar den med deg. Mange flyr ofte med hund — jeg leste nylig en artikkel om en som pendlet med sin fra Oslo til Nordnorge annenhver uke eller noe i den dur, og både eier og hund trivdes godt med ordningen. Andre hunder hyler fra de forlater deg til du får dem tilbake.

 

Informasjon om vaksinasjon finner du hos Mattilsynet, i hvert fall for returen. De kan nok være behjelpelige med informasjon om hva som kreves for innreise til Slovakia også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...