Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Drømming under høneblund?


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har et irregulært søvnmønster, (noe som heter Delayed Sleep Phase Syndrome), og det gjør at av og til så ender jeg opp med å ta en 30min power-nap på ettermiddagen hvis jeg er ekstremt trøtt og må gjør ting på kvelden, (som å kjøre bil, eller andre ting som det er lurt å ikke være helt utmattet når man gjør).

 

Under disse høneblundene så drømmer jeg, noe jeg lærte på skolen at ikke var særlig mulig da man trengte å ha sovet i minst 3 timer før REM-søvn intreffer og drømming kan begynne.

 

Så jeg nyskjerrig som jeg er, lurer på om det er skolebøkene som tar feil eller er dette bare en sideeffekt av mine søvnrytmeproblemer?

 

-frank

 

EDIT: skrivefeil ;-)

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Studies have shown that people sleep more efficiently when they are sleep-deprived and that they enter REM sleep faster when this is the case. Sleep studies also show that patients who sleep less move to stage 3 and REM sleep faster than patients who are not sleep deprived

 

If a person’s REM sleep is disrupted, the next sleep cycle does not follow the normal order, but often goes directly to REM sleep until the previous night’s lost REM time is made up.

 

http://longevity.about.com/od/sleep/a/sleep_stages.htm

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...