Gå til innhold

Skal investere i ny bærbar, trenger veiledning.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har funnet ut at jeg har mer lyst til å investere i ny bærbar, fremfor å legge ned tid og energi jeg ikke har i den maskinen jeg har nå. Trenger dermed veiledning - enten anbefalte maskiner, eller anbefalinger til hvilke komponenter jeg skal velge eller ikke velge til selv-konfigurerte maskiner (hvor nødvendig er det med 6 eller 8 gb minne når jeg ikke spiller, eller hvor mye minne jeg trenger i grafikkortet, nødvendig å velge Inter Core i5/7 osv).

 

Oppsummering:

 

Maskinen brukes til alt fra å lese nyheter, til streaming av musikk, se filmer, arbeide med dokumenter både on- og offline, blir brukt til litt studier, og skal derfor ha en allsidig maskin. Også tilkobling av en GTab 2 10.1 og en SGS3. Jeg er ingen gamer.

 

Liker også å ha noe som holder tritt med utviklingen, så mye av det nyeste er kjekt å ha - HDMI, USB 3 osv. DP eller eSATA er strengt tatt ikke nødvendig, men kan være greit å ha for fremtiden.

 

Siden maskinen skal brukes til film og dokumenter, så setter jeg stor pris på 15-tommere, men 13-tommere går an, dog ikke foretrukket. Noe større er ikke noe jeg ser på, da jeg ofte tar den med på reiser.

 

Har ingen preferanser når det gjelder ultrabook kontra notebook eller AMD kontra Intel.

 

Max. 9.000,-

 

Har lyst på ren SSD, helst 256+ GB. Alternativt SSD system-disk med HDD for resten. Ethernet-kontakt er ikke en nødvendighet, men kan være greit.

 

Har kjennskap til Acer og Asus, og har ingen intensjoner om å kjøpe noe nytt derfra. Sony Vaio har jeg hørt er gode, men har også hørt om skuffende byggekvalitet.

 

Så etter litt leting og graving på nettet, har jeg blitt fristet litt noen maskiner;

 

-Dell Inspiron 5423

-HP Pavilion dv6/dm4

-Samsung 3- og 5-serie

-Toshiba Satellite P-, U- og S-seriene

 

Er åpen for det meste, men trenger også noe som er robust.

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus pleier å være bra, men det finnes klart unntak også der, Lenovo pleier også å gjøre det bra.

 

Av de du har nevnt ville jeg vurdert Samsung merket.

 

Den biligste Full HD laptopen Sony Vaio VPCCB4Q1E er vel fordel ved film, men ellers hadde du klart deg med i3 og maskinen er nok litt gammel, ville vurdert ivybride istedenfor.

 

Ville gått for minst 4 GB minne siden prisen på ram er minimalt og så går fort 1 GB minne til intel skjermkort sånn sett er det lite poeng med mindre minne om du skal ha windows 7 og ikke linux.

 

Angående pcer med SSD:

 

HP ProBook 6465b 14" HD+ Men spørs vel om denne har noe bedre en sata 300 SSD og jeg vil ikke garantere hvordan kvalitet HP er, den kan være helt grei en stund men ville ikke satset på en maskin slik maskin hvis du er litt uheldig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Kom frem til at den Vaio'en var et aktuelt alternativ.

Ser også Samsung har en spennende en: http://www.dinside.no/881055/samsung-series-7-700z

Noen som har problemer med å anbefale denne?

 

En ting som var gått helt i glemmeboken er jo at jeg har en OCZ Vertex 4 liggende, 256 Gb. Får jeg den til å fungere, så kan jeg velge hvilken som helst maskin, men da ingen ultrabook. Denne skal jeg uansett sette i stand. Er uansett mange ting jeg kan bruke denne til, enten som back-up eller å selge, alt etter hva jeg ender opp med.

 

Hos Toshiba får man muligheten til å konfiguerere x antall maskiner med x antall komponenter (fordel?), men dette blir jo bygd og sendt fra USA. Så blir det vel snakk om frakt, moms, service og garanti - regner med at ingen anbefaler dette? Greit å vite, så slipper jeg å bruke tid på å se gjennom disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...