Gå til innhold

Ny ultrabook - skule, fritid, lett speling


Anbefalte innlegg

Eg har endeleg innsett at eg treng ein ny datamaskin, og fordi eg ikkje kan noko om datamaskinar kjem eg til dykk med ein bønn om hjelp.

 

Budsjettet mitt strekkjer seg opp til rundt 15-16 000.

 

Datamaskinen kjem til å brukest til å skrive foredrag og tekstar til skulebruk, bileteredigering, surfing på nettet og notatskriving på seminar. I tillegg er det fint om den taklar enkle spel på lavaste innstillingar.

 

Eg vil ha ein maskin som er stillegåande, rask og samtidig lekker og liten. Storleiken på skjermen bør vere rundt 13 tommer. Ultrabook-konseptet verkar interessant.

 

Maskinar eg har sett på:

 

- Samsung Series 9 (10 295 kr)

- Asus Zenbook Prime (10 865 kr)

- MacBook Air (12 490 kr) (15 860 kr med Intel core i7, Keynote, Pages og Time Capsule 2TB)

 

Har sikla spesielt over MacBook Air, fordi den har eit operativsystem som er nytt for meg, og den skal visst ha ei mykje betre brukaroppleving.

 

Si i frå om de veit om nokre andre passande maskinar, eller om nokre av maskinane eg har lista opp ikkje passar.

 

På forhand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge passer nok behovet.

 

Det er heller valgt om operativsystem (Apple/Windows).

 

Nå er windows 8 snart på vei, så kan være lurt å vente litt i tilfelle multitouch skjerm kommer.

Angående Mac har Apple fått en del kritikk på Mountain lion trekker mere strøm en Lion godt mulig det snart blir fikset men noe å tenke på at man kan ha lion en stund til.

 

Skal du spille kommer du muligens bedre ut med Asus Zenbook UX32VD i7-3517U som har Nvidia GeForce GT 620 som er vel litt bedre en intel HD 4000.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Eg tykkjer Windows 8 ser forferdeleg ut og er ikkje tilpassa datamaskinar, so eg kjem ikkje til å nytte det på ein PC sjølv om den har multitouch.

 

Eg fann ein løysing på problemet med Mountain Lion og batteritiden, men veit ikkje om det fungerer.

 

 

Trur nok òg at det koker ned til OS X/Windows. Som sagt har eg lita tru på Windows 8, samtidig som at eg har lyst til å prøve OS X, so eg trur eg går for ein MacBook Air.

 

Tykkjer de eg bør bytte til i7-prossesor, 8 GB RAM eller 512 GB flash-lagring under "Konfigurer" på Apple-sida?

Endret av The Owl
Lenke til kommentar

Om du ønsker å ha så kraftig maskin som:

 

i7-prossesor, 8 GB RAM eller 512 GB SSD ville jeg ventet til Retina skjerm dukker opp for Mac air når det skjer er usikkert.

 

Ellers burde nok en intel i5 + 4 GB ram og 128 GB SSD holde for ditt behov høres det ut som.

Det gjør vel ikke å kjøpe litt mye ram men apple er så dyrt med ram, så det er kanskje like greit å kjøpe Macbook pro og sette inn mere ram selv? Corsair DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB KIT MAC

 

Husk på både Macbook pro retina og mac Air blir vanskelig å oppgradere senere.

 

Ville anbefalt deg å gå på enten Eplehuset, elkjøp/lefdal å sett tilsvarende maskin du tenker deg for å sjekke hvordan maskinen er før du eventuelt kjøper.

 

http://support.apple.com/kb/HT4180?viewlocale=no_NO&locale=no_NO

 

Ville vært forsiktig å kun avgjøre selgerens meninger siden de ofte forsøker å selge de dyreste Macene først og anbefaler det ene og det andre tilbehøret med en gang.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...