Gå til innhold

Vil et lydkort øke lydkaliteten nok til at det er verd pengene?


Anbefalte innlegg

Hei skal bygge pc snart, og tenker på å legge til et lydkort, vil dette bedre lydkvaliteten nok til at det er verdt pengene? Hører på sånn omtrent alt av musikk men mest heavy metal, trance og klassisk, skal bruke et Asus P8Z77-V motherboard hvis noen vil anbefale et lydkort. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at hvis du spør om dette har du ikke behov for ett ekstra lydkort

 

Hvis man skal koble lyd til ett godt musikkannlegg vil det nok forbedre lydkvaliteten å kjøpe en usb DAC, mens lydkort i pc'en tjener man lite på å kjøpe da man fortsatt har elektronikk-støy her.

 

Hvis du virkelig vil ha ett lydkort er eksternt veien å gå (usb e.l.), men jeg vil ikke tro det er hensiktsmessig til vanlig bruksområder

 

Edit: Til 50 000kr+ musikk anlegg - ja, her vil eksternt lydkort / en god dac gjøre "mirakler". Til pc-lyd, nei. Trengs ikke! :)

Endret av trippler
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg tenker å kjøpe samme hovedkort faktisk. Det jeg skal utenom det trådstarter nevner er å koble maskinen med hdmi til receiveren for både film (dvd 5.1 surround maks, ingen 3D) og musikk (spotify). Jeg har en Marantz 1602 med hdmi 1.4.

 

Jeg ønsker ikke å bruke uhorvelig mye penger på lydkort, om jeg ikke klarer meg uten. Hva vil jeg tjene på å f.eks kjøpe denne: http://www.netshop.n...0000155858.aspx ?

Endret av martin82
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at et lydkort er verdt det om du bruker gode hodetelefoner. Merker en klar forskjell før og etter jeg kjøpte lydkortet mitt, selv om det er et billig Asus Xonar DGX til 300 kroner. Hadde jeg gått for et dyrere ett, som det ikke er utelukket at jeg kommer til å gjøre, hadde jeg i tillegg sluppet bakgrunnstøyen som jeg kan høre til tider.

 

Har et 5,1 surroundsystem med en Pioneer VSX-921 reciever her også, men jeg bruker hovedsakelig hodetelefonene og har ikke lagt noe energi i å teste det med lydkortet.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at et lydkort er verdt det om du bruker gode hodetelefoner. Merker en klar forskjell før og etter jeg kjøpte lydkortet mitt, selv om det er et billig Asus Xonar DGX til 300 kroner. Hadde jeg gått for et dyrere ett, som det ikke er utelukket at jeg kommer til å gjøre, hadde jeg i tillegg sluppet bakgrunnstøyen som jeg kan høre til tider.

 

Har et 5,1 surroundsystem med en Pioneer VSX-921 reciever her også, men jeg bruker hovedsakelig hodetelefonene og har ikke lagt noe energi i å teste det med lydkortet.

Men om det gir deg betydelig bedre lyd i dine gode hodetelefoner så burde det også gi bra utslag på et dyrt anlegg, ikke sant?

 

Hører gjerne fra noen som vet forskjellen ved å koble inn saken jeg linket til over i receiveren kontra å bruke det innebygde lydkortet.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal sende lyd og bilde over HDMI til receiver, vil dekodingen av lyd skje der.Kjøper dere et lydkort vil lyden dekodes der og dere må sende den analogt videre til receiver(for at lydkortes dac skal bli brukt).

 

Skal dere kjøre surround er selvfølgelig det letteste å kjøre hdmi-receiver.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal sende lyd og bilde over HDMI til receiver, vil dekodingen av lyd skje der.Kjøper dere et lydkort vil lyden dekodes der og dere må sende den analogt videre til receiver(for at lydkortes dac skal bli brukt).

 

Skal dere kjøre surround er selvfølgelig det letteste å kjøre hdmi-receiver.

Det tenkte jeg ikke på =S Takk:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man er langt langt fra nødt til å eie/bruke et high-end anlegg for å få utnyttet et high-end lydkort. De som mener dette har ikke peiling på lyd, punktum.

 

Selv et sett med høyttalere til 500kr kan lyde mange ganger bedre med et godt lydkort. Nå er det slik at hvis man skulle sitte med et høyttaler sett til 500kr så trenger man virkelig ikke å kaste bort penger på lydkort, i slike tilfeller lønner deg seg heller å kjøpe et litt bedre anlegg, på denne måten vil du få en mye bedre lyd opplevelse, selv uten å oppgradere lydkortet.

Sitter man derimot med med pc-anlegg fra 1,5k og oppover, og ønsker å heve lyd opplevelse opp i taket kan man trygt handle et lydkort i et high-end klasse.

 

Så tilbake til det ALLE lurer på, er forskjellen så stor at det er verdt pengene? Etter min mening og mitt kjøp, ja. Jeg hadde glatt betalt 2-3 ganger så mye for det lydkortet jeg eier nå som jeg vet hvor mye det har gjort med lyd opplevelsen for min del, og ikke minst alle rundt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...