Gå til innhold

Pil og bue!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg prøvde pil og bue her om dagen, og syntes det var utrolig morsomt! Så jeg har tenkt å skaffe meg en.. men hadde vært fint med litt hjelp fra dere med litt erfaring og har litt kunnskap!

 

http://buesport.com/

http://www.wingevape...category_id=221

 

er 1.75 høy.

 

uff føler meg veldig stygg (være måte) når jeg sier at penger ikke er et problem, men vil ikke ha en bue til over 5000kr (det er med alt av tilbehør). men ja.. har satt frem noen alternativer som jeg har sett på under. Men vil ha best mulig til å begynne med. Har bestilt billige ting før for å ha noe å begynne med, men har blitt ganske skuffa pga dårlig kvalitet og var ikke helt som jeg ønska.

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du skulle utdype, hva du skal trene for! Skal du drive trening for å bli konkuranseskytter, eller for å jakte? Ser du har linker til jaktbuer. Hvis jeg bare skulle skyte på blink, ville jeg valgt andre buer. Der er det mye bra, for en rimelig penge, hvis du modererer avstanden du skyter på. Du kan til og med lære å skyte bra, uten siktemiddler, så buen behøver ikke være så dyr og avansert. Det er samme prinsipper enten en skyter på korte hold, eller på langhold. Så får du se om dette er noe å drive videre, i en eller annen form. Pr. dags dato, er det ikke lovlig å jakte med bue i Norge. Men, det finnes da andre land.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å heller spørre her: http://forum.bueskyting.no/

 

Der finner du de fleste ringrevene fra sporten og veldig mye bra kunnskap.

 

Men for å gi deg et svar med en gang, ville ikke jeg hatt noen av de du nevnte der. Begynn med å skyte recurve først og lær deg grunnleggende teknikk før du eventuelt hopper over til compound (den type bue du linket).

 

I Arendals-området finner du forøvrig Strengereid IL som har en bueskyttergruppe.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Dette er til fritidsbruk.

 

Så dere syntes jeg burde gå for en Recurve først? Compound buer er jo dobbelt så kjappe (fps)? er litt forelska i hvordan buen (compound) ser ut.

 

Er det ikke morsommere med litt fart i pila da?

 

http://buesport.com/...l-midnight-blue + piler (noe bra for fritids bruk? skyte på blink på litt avstand osv?)

 

Trenger fortsatt kjappe fine svar :D

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar

Dette er jo så klart noe du velger helt selv, men dersom dette er noe du kunne tenke deg å bli god til så er recurve tradisjonelt sett stedet å starte. Skal sies at det er ganske lenge siden jeg selv drev med sporten - og på et heller lavt nivå - men det ble sagt at det er mye god erfaring å hente med recurve som kan tas med til compound.

 

Det jeg prøver å si: Ikke hør på meg, lok/spør litt rundt på forumet jeg linka og finn ut hva du vil selv :) Regner med det viktigste i første omgang er å ha det gøy, og det får du uansett hvilken gren du velger.

Lenke til kommentar

Dette er jo så klart noe du velger helt selv, men dersom dette er noe du kunne tenke deg å bli god til så er recurve tradisjonelt sett stedet å starte. Skal sies at det er ganske lenge siden jeg selv drev med sporten - og på et heller lavt nivå - men det ble sagt at det er mye god erfaring å hente med recurve som kan tas med til compound.

 

Det jeg prøver å si: Ikke hør på meg, lok/spør litt rundt på forumet jeg linka og finn ut hva du vil selv :) Regner med det viktigste i første omgang er å ha det gøy, og det får du uansett hvilken gren du velger.

 

Hehe. Jeg venter på at registreringen min skal bli godkjent manuelt. skal spørre litt mer da.

 

men compound ser så bra ut (for å være litt childish) og er litt forelska i en compound.

 

http://buesport.com/products/martin-archery-bengal-midnight-blue denne jeg har et øye på nå.

 

Hadde det vært OK å kjøpe en compound først og senere kanskje kjøpe en Recurve?

Lenke til kommentar

Har du tenkt til å melde deg inn i en klubb? Dette anbefales jo for alle aktiviteter, for det er alltid mye å lære som læres best når det læres bort av noen med mer erfaring enn deg selv.

 

Hvis du skal starte i en klubb ville jeg ha avventet hele kjøpet og heller fått leid/lånt av klubben til å begynne med. Da får du helt sikkert anledning til å forsøke ulike typer, og hjelp til å finne en bue som passer deg (og som du liker).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Har du tenkt til å melde deg inn i en klubb? Dette anbefales jo for alle aktiviteter, for det er alltid mye å lære som læres best når det læres bort av noen med mer erfaring enn deg selv.

 

Hvis du skal starte i en klubb ville jeg ha avventet hele kjøpet og heller fått leid/lånt av klubben til å begynne med. Da får du helt sikkert anledning til å forsøke ulike typer, og hjelp til å finne en bue som passer deg (og som du liker).

 

-Deluze

 

Har ikke noe planer om det nei. kjenner noen som driver med det som kan lære meg litt :)

Han har både Recurve og Compound bue, så han kan gi meg den kunnskapen jeg trenger.

Men han er ikke her for tiden så har ikke fått spurt han angående dette spm (hva jeg burde velge osv)

 

Derfor har jeg kommet hit, og siden jeg er ganske så gal etter compound bue så hadde det vært fint med hjelp.

 

Har funnet noen billigere muligheter siden jeg har tenkt meg litt om, og trenger ikke å bruke så mye på min aller første bue..

 

så her er de jeg har kommet frem til:

 

http://buesport.com/products/pakketilbud-compound-grizzly-ii

 

http://buesport.com/products/compound-black-60-lbs

 

Fant ut at strekk lengden min er 26.1'' , tok å målte fra tuppen av mellomfingeren til den andre mellom fingeren (når jeg har armene ut, ikke strekt men til en behagelig stilling) og delt den på 2.5.

 

166/2.5 = 66.4 = gjorde det om til inches = 26.1'' :)

 

Takk for hjelp, keep'em coming!

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mer hjelp enn hva jeg allerede har gitt som jeg har å komme med, med mindre du skal kjøpe deg ny pc i samme slengen :)

 

Det er bra at du har noen som kan lære deg å unngå de værste fellene. Utover det tror jeg du har mer å hente ved å spørre på det andre forumet, og/eller sende en mail til butikken. De sitter helt garantert med mer kunnskap enn oss om emnet. Selgere på slike butikker pleier også å være mer innstilt på å gi kunden det han/hun trenger og ikke på størst avkastning (er min erfaring med lignende butikker).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mer hjelp enn hva jeg allerede har gitt som jeg har å komme med, med mindre du skal kjøpe deg ny pc i samme slengen :)

 

Det er bra at du har noen som kan lære deg å unngå de værste fellene. Utover det tror jeg du har mer å hente ved å spørre på det andre forumet, og/eller sende en mail til butikken. De sitter helt garantert med mer kunnskap enn oss om emnet. Selgere på slike butikker pleier også å være mer innstilt på å gi kunden det han/hun trenger og ikke på størst avkastning (er min erfaring med lignende butikker).

 

-Deluze

 

Sendte nettopp inn en mail til buesport.com :)

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg anbefaler historisk bue :)

 

Det er litt vanskeligere å bli god, men gleden ved å skyte med noe som er likt det dine forfedre har brukt i titusener av år er noe eget. Du finner etterhvert en god del buemakere her i landet som lager meget gode historiske buer, og de er stort sett et billigere alternativ. Det er ikke noe problem å få tak i ei historisk bue som du lett kan bruke på blink fra 50-60 meter. De beste historiske buene går over 250 meter langt. (Norgesrekord i lengde med historisk pil og bue er 370 meter)

 

Uansett åssen bue du velger, pil og bue er fantastisk morro!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en ganske fin recurve jeg vurderer å selge, har sikkert bare brukt den tre fire ganger, jeg har ikke tid nå som jeg bruker rifle, den kostet 7000 (har gått opp litt i pris), men tenker å selge den for rundt 5000, kjøpt ny rundt høsten. Kan linke deg hvilken det er, med alt av tilbehør medfølgende. Sekk og kogger, stand og alt. http://nettbutikk.digitroll.no/buesport/display.aspx?menuid=-992&prodid=496 er den samme fargen. Bare gi meg pm om det er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...