Gå til innhold

[Løst] Forbedre vitnemål fra VGS


Skovskyn

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Søkte i år på øko og admi / revisjon i oslo og er nå på venteliste nr 7 (son of a). Backupplanen min er å forbedre noen fag fra videregående skole.

 

Men hva er egentlig lettest å få gode karakterer i?

Nå snakker vi ikke fag basert på interesse, bare generelt enkelt å forbedre.

 

Har 4er i gym/naturfag/engelsk/geografi og skal velge 2 til privatisteksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo veldig individuelt. Har man lav, eller forholdsvis lav, karakter i noen fag så vil det logisk nok være mye å hente der. En annen ting er at man kan få tilleggspoeng for realfag og språkfag, så om man ikke har alle fire poengene så kan det være smart. Men enklest? Det er vanskelig å svare på. Noen synes norsk er veldig enkelt. Andre synes matte er minst like enkelt. Akkurat norsk er jo ganske omfattende om man skal ta det som privatist, det er jo flere eksamener, mens matte gjerne er litt mer bekvemt.

 

Jeg vil tro at naturfag er noe man typisk bør klare å forbedre. Pensum er ikke så veldig omfattende, nivået er ganske lavt og det er mest teori slik at man kan lese seg opp på det. Jeg vet ikke helt hvordan eksamen i gym foregår, men sist jeg sjekket var det teoretisk prøve. Sånn sett er det sikkert langt greiere for de som er teoretisk anlagt å få sekser i det som privatist enn vanlig elev.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har avtjent førstegangstjeneste er jo den en ypperlig mulighet til å skaffe seg 4 poeng på (2 alderspoeng og 2 førstegangstjeneste poeng). Så hvis du kombinerer det med å ta opp et fag, eller eventuelt et realfag (som igjen vil gi deg realfagspoeng) så ser du på et lønnsomt år.

 

En ting kan være å se på hvor stor ending kan du se for deg ved å ta opp de forskjellige fagene du vurderer. Hvis du kan gå opp 1 karrakter i 2 fag, hvor mye vil dette faktisk påvirke snittet ditt? Osv, for å komme frem til, hvor kan du hente inn størst forbeding men også se dette opp mot hvor har du størst potensial. (som eksempel: Ikke noe vits å satse alt på et fag som gjør at du kan forbedre mye, men sjansene for at du får det til er lite).

 

En annen ting du også kunne ha gjort er å søke et annet sted enn Oslo, just sayin'. Er regelrett pisspreik at man ikke får en god utdannelse hvis man ikke er i Oslo (eller noen andre storbyer) :p

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Mange gode forslag her. Tenkte på førstegangstjen. men får du da till. poeng når du allerede har gått 1 år på folkehøyskole? Er det altså mulig å sanke 4 poeng fra både fhs og førstgang.? Nice:P

 

Jeg ønsker å søke i oslo av praktiske grunner. Vi har leilighet der.

:)

Lenke til kommentar

Ahh, viste ikke at du hadde gått FHS. Nei det er kun mulig å hente de to ekstrapoengene (i den gruppen da) fra FHS, eller Forsvaret eller 60studiepoeng. En av delene på en måte, får ikke for hver av dem ^^

 

Men ja, da er det litt "unyttig" å avtjene fgtj (selv om jeg anbefaller det da ^^) mtp ditt mål om å forbedre vitnemålet.

 

Beste tipset jeg kan komme med er å analysere vitnemålet ditt. Finne ut hvor du kan forbedre deg mest, og hva som er realistisk for deg å få til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...