Gå til innhold

Ny pc til jusstudent


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal studere juss til høsten og ser etter en ny pc. Jeg prioriterer heller pålitelighet og godt keyboard framfor noe uprøvd med gode specs.

 

Kriterier:

- robust

- lett

- pålitelig - lav "failrate".

- godt keyboard

- høyere oppløsning enn 1366x768

- batteritid - helst minst 5 timer.

 

- Har utelukket Asus ux31a pga. tilbakemelding om at nesten alle har blødning av lys på skjermen.

- Samsung 9 series er spennende, men dyr og bare 4 gb ram.

- Sony S series er spennende ... Erfaringer?

- Lenovo er vell profesjonelt, erfaringer? Denne ser spennende ut: http://www.multicom.no/ThinkPad-S430-i5-3210-W7HP64-(NO)-LENOVO/cat-p/c/p4913444

- Macbook Air frister stort pga. pålitelighet, batteri, keybard og 8gb ram. Minus for skjerm.

 

Det store spørsmålet til alle studenter der ute: Trenger man cd-rom til noe spesielt? Har en en gammel 5930g som jeg skriver på nå som backup hvis jeg skulle trenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les testen av macbook air, gå og kjøp den. Det er den beste maskinen jeg noen gang har hatt. Aldri hatt et eneste problem med den. Kan ikke si nok positivt om den. Bruker den hver dag til og fra skolen, robust, og tåler mye, samtidig som jeg ikke trenger ta med laderen.

 

Du sier negativt om skjerm?

 

Den har jo 1440x900. Som er over minste kravet ditt på 1366x768

 

Dette har ikke noe med macbook air å gjøre, men kan ikke huske sist jeg brukte en dvd/cd. På min nybygde spill pc, kjøpte jeg ikke med dvdrom selvom det kosta bare 150kr. Jeg har aldri ihvertfall fått bruk for det. Lefdal annonserte med en minneprenn på 32gb eller hva det var til 200 kr, så det sier jo sitt.

 

http://store.apple.com/no_edu_117665?afid=p204%7C1348144&cid=AOS-EMEA-Aff-TD

 

Bruk den linken der. Apple sjekker ikke. Får bedre rabatt enn vanlig studentrabatt. og nå får du også gavekort på 500 kr. Som du kan bruke på studentapps :p

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Takk for svar. Air frister mye. Så på den og Samsung 9 series i butikk i dag. Air virket hakket mer gjennomført. Når jeg betaler 10 000 skal det ikke være noe som irriterer meg(som lysblødning på zenbook prime modellene). Ingen jusstudenter som vet om det brukes noe CD gjennom studiet? Vil tenke meg det kan være greit med cd-rom når man skal praktisere jus(bevisførsel osv), selv om jeg tipper det er svært sjeldent. Uansett er det veldig langt fram i tid for meg :)

 

Holder en Air for meg i 3-4-5 år til dokumentbehandling/internettbruk/generell kontorvirksomhet? Hva skjer når batteriet begynner å bli dårlig på en slik ultrabook?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Air frister mye. Så på den og Samsung 9 series i butikk i dag. Air virket hakket mer gjennomført. Når jeg betaler 10 000 skal det ikke være noe som irriterer meg(som lysblødning på zenbook prime modellene). Ingen jusstudenter som vet om det brukes noe CD gjennom studiet? Vil tenke meg det kan være greit med cd-rom når man skal praktisere jus(bevisførsel osv), selv om jeg tipper det er svært sjeldent. Uansett er det veldig langt fram i tid for meg :)

 

Holder en Air for meg i 3-4-5 år til dokumentbehandling/internettbruk/generell kontorvirksomhet? Hva skjer når batteriet begynner å bli dårlig på en slik ultrabook?

Du kan jo alltids bare kjøpe en ekstern dvd hvis du finner ut at du trenger det. Med en macbook air standard 13" med apple usb superdrive så havner du på rundt 9800 på den linken jeg gav deg. Ellers så kan du bare kjøpe den etterpå.

 

Hvis du skal bare drive med du sier, så vil airen holde lenge, og den føltes lynrask akkurat til det du snakker om takket være ssd.

 

Det som skjer med batteriet etterhvert, er vel at du må bytte det.

 

Til sammenligning har jeg hatt min macbook air nå i 1,5 år. Og i følge et batteriprogram har jeg 92% av kraften fortsatt. Dog merker jeg ikke noe forskjell på bruketid nå kontra før, for fortsatt 7-8timer på 13".

post-209627-0-23119900-1343422037.png

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Okei. Spørs om ikke Air holder for meg. Spiller ikke/isåfall bare FM eller CS 1.6 og driver ikke med noe særlig til redigering osv. Håper den vil holde hele levetiden for meg(4-5 år) med min bruk. Er sikkert skamdyrt og bytte batteri, spesielt siden det er Apple og at batteriet sikkert er loddet fast.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg vurdert Thinkpad S430. Har hatt ThinkPad i snart 10 år, og det har vært bunnsolide maskiner. Den første virker fremdeles (oppgradert noe), og nr 2 (kjøpt i 2007) er nesten i daglig bruk (med Windows 8). Og i motsetning til moderne ultrabooks har denne utskiftbart batteri, de fleste ultrabooks har batteri som kun kan skiftes ved å sende inn maskinen. Den har også DVD - spiller. På de fleste ThinkPadene kan denne skiftes ut med ekstra batteri eller ekstra harddisk. Ut fra det jeg kan finne ut har den mye av det samme muligheter som min T430s, dvs at du kan kjøpe den lavest spesifiserte maskinen med HD+ (1600 x 900 skjerm), og enkelt oppgrader med en SSD og mer minne for en akseptabel pris. Du får også modeller med innebygd 3G alternativt mSATA SSD. Men jan være lurt med en versjon med nVidia GPU. Ellers har denne maskinen alt, USB 3, Thunderbird/DispalPort, HDMI (mini), vanlig nettverk, minnekortleser. Altså trenger man neppe å dra med seg noen adapter.

 

Noe jeg liker med ThinkPad er fingeravtrykksleseren. Den kan brukes til å logge seg på maskinen, men også knyttet til krypteringsløsninger og passordmananger.

 

Feilrate på Thinkpad er vel nesten fraværende. Greitt at designen er litt kjedelig, men dette er maskiner for det profesjonelle markedet. 430S er eller primært bygd av magnesium, glassfiber og kevlar - virker således litt mer plastikk enn dise som er bygd av aluminium unibody - men er faktisk mer solid totalt sett. Aluminium er nemlig et materiale som ikke er så sterkt som mange tror, selv om det i brukes legeringer med relativt gode egenskaper.

 

Sony S er også regnet som maskiner for det profesjonelle markedet, med svært god byggkvalitet.

 

Edit; Glemte å skrive at min over 5 år gamle ThinkPad fremdeles har mellom 70 og 80 % batterikapasitet.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et flott svar! Nå ble jeg virkelig usikker. Er redd batteritiden på s430 er dårligere enn ønsket. Hvor lett er det og sette inn ssd?

 

Hvordan kan den være så billig hvis den er bra bygd, ser på diverse forum at det er nettopp batteriet som kan være en av kostnadskuttet. Syns Lenovo generelt virker dyrt i Norge ...(?)

 

Hvordan er Windows-opplevelsen i Lenovo-PCer? Mye bloatware? Det er en av grunnene til at jeg vurder Mac. Irriterer meg grønn over all dritten som kommer med PCer, også dyre virker det som.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Å skifte ut HD med en SSD er svært enkelt. Faktisk bruker Lenovo å levere med bruksanvisning for hvordan man bytter ut HD, minne osv. Normalt er det snakk om 1 eller 2 skruer. Men den bruker SSD-er av 7 mm høyde - f.eks Samsung 830. Gode bruksanvisninger faktisk. Jeg synes det ikke er mye bloatware, og man bestemmer i stor grad hva man vil installere av den programvaren Lenovo legger med. Noe av denne gir også klart forbedret funksjonalitet i forhold til standard Windows. Windowsopplevelsen er ikke noe å klage på - jeg er nok en hard bruker som har en 27'' ekstern (2560 x 1440) skjerm og har ofte svært mye oppe samtidig.

 

Lenovo er nok i ikke dyrere enn andre, de har maskiner fra 3 - 4 000 og opp til godt over 20 000. Thinkpad T og X serien virker nok dyre, men disse har også rettet mot et marked med spesifikke krav.

 

Lenovo sin maskiner er generelt kjent for bra byggkvalitet. Når det gjelder batteritid så varierer det fra modell til modell, min 420s har noe lav batteritid uten ekstrabatteriet, men med ekstrabatteri blir det svært akseptabelt.

 

Tror nok ikke batteriet er kostnadskuttet, batteritiden er nok mest bestemt av at S430 har en kraftigere CPU enn ultrabooks og ikke særlig større batteri.

 

Men dersom batteritid er svært viktig bør du se på Sony Vaio S. For det første har de 7 - 8 timer normal batteritid, og i tillegg får du kjøpt et slicebatteri som øker batteritid til 12 - 16 timer. Veier 1,6 kg uten ekstrabatteriet og ca 2 kg med ekstrabatteriet. Det eneste jeg ikke liker med Sony Vaio S er mangel på DisplayPort.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Lenovo har vært delvis borte fra forbrukermarkedet i Norge i en del år. I bedriftsmarkedet har de alltid vært av de store. Lenovo er faktisk den raskest voksende PC-produsenten pr dato, og er vel nr 2 i størrelse globalt etter HP, men foran Dell.

 

Lenovo kjøpte ellers IBM sin PC-divisjon i 2005 og fikk således tilgang til merkenavnet ThinkPad. I de første årene var det et samarbeid med IBM. ThinkPad er et av de sterkeste merkenavnene når det gjelder bærbare PC-er i bedriftsmarkedet, og Lenovo har klart å opprettholde den kvaliteten som ThinkPad har hatt siden den første ble lansert i 1992. Hovedtrekkene i designen er også beholdt - til frustrasjon for en del og til glede for oss som har brukt ThinkPad i mange år.

 

Byggkvalitet og løsninger som f.eks gjør at man uten fare kan slå kaffi i tastaturet, miste PC-en i golvet og så videre.

 

Du kan søke på Youtube med ThinkPad Crash test, ThinkPad Torture test osv.

Lenke til kommentar

Lenovo har vært delvis borte fra forbrukermarkedet i Norge i en del år. I bedriftsmarkedet har de alltid vært av de store. Lenovo er faktisk den raskest voksende PC-produsenten pr dato, og er vel nr 2 i størrelse globalt etter HP, men foran Dell.

Lenovo kjøpte ellers IBM sin PC-divisjon i 2005 og fikk således tilgang til merkenavnet ThinkPad. I de første årene var det et samarbeid med IBM. ThinkPad er et av de sterkeste merkenavnene når det gjelder bærbare PC-er i bedriftsmarkedet, og Lenovo har klart å opprettholde den kvaliteten som ThinkPad har hatt siden den første ble lansert i 1992. Hovedtrekkene i designen er også beholdt - til frustrasjon for en del og til glede for oss som har brukt ThinkPad i mange år.

Byggkvalitet og løsninger som f.eks gjør at man uten fare kan slå kaffi i tastaturet, miste PC-en i golvet og så videre.

Du kan søke på Youtube med ThinkPad Crash test, ThinkPad Torture test osv.

Lenovo nr 2? Tenker du på bedriftsmarkedet eller privat og bedrift?

 

Selvom den ikke er helt ny (og fra us), så gir jo det en pekepinn. Syntes det forøvrig er morsomt at apple øker stødig hvert år

 

screen-shot-2012-01-11-at-1-57-10-pm.png?w=604&h=324

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Altså, det er jo ikke noe hokkus pokkus på jussen med spesielle programmer eller cder eller slike ting. Om det er noe spesielt kan man bruke minnepenn, liksom. Pcbruk går som regel i å skrive oppgaver, lese dommer og dokumenter så hvilken som helst data vil jo fungere.

 

Når det er sagt; jeg byttet fort til mac etter et halv år på jussen, for å si det slik. Skriver som regel for hånd, men å ha en data som ikke sluker strøm når den er i dvale og som kan jobbe lenge uten lading, ikke kræsjer og er lett å skrive på er uvurdelig. Hørt om flere som har mistet arbeidskravene sine dagen før fordi dataen kræsja. Det må jo være ganske kjipt, for å si det mildt.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar
Hvordan er Windows-opplevelsen i Lenovo-PCer? Mye bloatware? Det er en av grunnene til at jeg vurder Mac. Irriterer meg grønn over all dritten som kommer med PCer, også dyre virker det som.

 

Det er jo bare å reinstallere frå ei rein Windows-plate, du får jo lisens så lenge du kjøper PC-en med Windows.

 

Lenovo ThinkPad T430 Review

 

Software and Warranty

Lenovo doesn't bog the T430 down with bloatware, choosing to outfit the notebook with a modest suite of helpful business-friendly apps and utilities. The majority of the utilities, such as Password Manager and Enhanced Backup and Restore, handle maintenance and security and can be found under ThinkVantage Tools.

 

The ThinkVantage Fingerprint software was one of the more helpful programs, allowing us to quickly scan our fingerprints to unlock the notebook. However, it would have been nice to have the ability to assign different fingers to access different online accounts similar to HP's SimplePass software.

 

Lenovo SimpleTap 3.0 is another favorite. Launching SimpleTap opened a new display populated by apps represented by tiles, similar to a smartphone interface. With a swift tap of the touchpad or mouse click we could move or launch apps, including shortcuts for Netflix and TV.com or YouTube. Here we were also able to control the volume and launch the webcam.

 

Other Lenovo-branded software includes Lenovo Cloud Storage powered by SugarSync and the Lenovo App Store.

 

Third-party software includes Adobe Reader X, Skype, Internet Explorer, Google Chrome, Splashtop, Evernote, Windows Live and a free 30-day trial of Norton Internet Security 2012.

 

 

Det ser jo ikkje så ille ut, for min del kunne dei spart seg for NIS.

Lenke til kommentar

@henrikrox:

 

Lenovo er nr to globalt, og det gjelder alle markeder. I 2011 har vel Lenovo hatt en markedsvekst på over 20 %, faktisk mer enn Apple har hatt globalt. Apple vokser primært i USA og nooen andre markeder.

 

Markedsandelene er som følger globalt (4 kvartal 2011)

HP: 16 %

Lenovo: 14 %

Dell: 11 %

 

Apple er ikke inne blant de 5 største globalt, selv om de er det i USA. USA er heller ikke så stor del av markedet at det virkelig betyr noe. Som tabellen din viser ble det solgt ca 18,5 mill enhet i 4 kvartal 2011 i USA. Globalt ble de solgt 92,2 mill enheter.

 

Lenovo har faktisk økt fra ca 10 % i 2010 til 14 %. Dog øker Lenovo mest i de såkalte "emerging economics", dvs Kina, India, andre deler av Asia osv.

 

Kilde: http://www.digitalho...uarter-of-2011/

 

Generelt er det å bruke rene USA tall for det globale IT-markedet mer og mer bortkastet. USA blir en mindre og mindre del av det totale markedet.

 

Edit: Lenovo straffes også i USA fordi det er et kinesisk selskap.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@henrikrox:

 

Lenovo er nr to globalt, og det gjelder alle markeder. I 2011 har vel Lenovo hatt en markedsvekst på over 20 %, faktisk mer enn Apple har hatt globalt. Apple vokser primært i USA og nooen andre markeder.

 

Markedsandelene er som følger globalt (4 kvartal 2011)

HP: 16 %

Lenovo: 14 %

Dell: 11 %

 

Apple er ikke inne blant de 5 største globalt, selv om de er det i USA. USA er heller ikke så stor del av markedet at det virkelig betyr noe. Som tabellen din viser ble det solgt ca 18,5 mill enhet i 4 kvartal 2011 i USA. Globalt ble de solgt 92,2 mill enheter.

 

Lenovo har faktisk økt fra ca 10 % i 2010 til 14 %. Dog øker Lenovo mest i de såkalte "emerging economics", dvs Kina, India, andre deler av Asia osv.

 

Kilde: http://www.digitalho...uarter-of-2011/

 

Generelt er det å bruke rene USA tall for det globale IT-markedet mer og mer bortkastet. USA blir en mindre og mindre del av det totale markedet.

 

Edit: Lenovo straffes også i USA fordi det er et kinesisk selskap.

å ja, det visste jeg ikke.

 

ikke værst fremgang av lenovo da, siden mange shipper færre og færre pcer hvert år

Lenke til kommentar

Altså, det er jo ikke noe hokkus pokkus på jussen med spesielle programmer eller cder eller slike ting. Om det er noe spesielt kan man bruke minnepenn, liksom. Pcbruk går som regel i å skrive oppgaver, lese dommer og dokumenter så hvilken som helst data vil jo fungere.

 

Når det er sagt; jeg byttet fort til mac etter et halv år på jussen, for å si det slik. Skriver som regel for hånd, men å ha en data som ikke sluker strøm når den er i dvale og som kan jobbe lenge uten lading, ikke kræsjer og er lett å skrive på er uvurdelig. Hørt om flere som har mistet arbeidskravene sine dagen før fordi dataen kræsja. Det må jo være ganske kjipt, for å si det mildt.

 

Har bestilt Air, men fått kalde føtter. Hvordan er Mac representert på jussen, mange som bruker det? Ser for meg at det er windows som brukes når man er ferdig på studiet og skal ut i jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...