Gå til innhold

Informasjonsteknologi - HIOA


JuC1y

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenker å studere informasjonsteknologi på HIOA, men har et par spørsmål før jeg bestemmer meg helt.

 

Jeg har ikke noe som helst erfaring innen programmering eller andre IT fag. Jeg er helt ok i matte, men data interesserer meg litt. Derfor lurer jeg på om det er lurt å studere informasjonsteknologi når jeg ikke har noe som helst annen erfaring med det.

 

Jeg lurer også på hvilke muligheter jeg har innenfor jobb bransjen med bachelor grad, og om hvilke muligheter jeg har til videre masterstudier hvis jeg ønsker det.

 

Det siste jeg lurer på er om studiet er vanskelig, eller om det er mulighet for en som ikke kan noe som helst å gjøre det bra, uten å dedikere de neste tre årene kun til studier.

Endret av JuC1y
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaring er absolutt ikke et krav for høyere utdanning. Ta lege utdannelse som et eksemple, hvor mange av de studentene har erfaring som lege eller med helse/medisin før de begyner? ;) Selv studerer jeg IT og var mange i klassen som ikke hadde noe erfaring med pcer utenom vanlig dagligdags bruk.

 

Når det kommer til muligheter i arbeidslivet, sett opp mot om man har en bachelor eller master, så er det mange meninger ute å går. Noen sier det holder med en bachelor, noen sier du ikke får deg jobb uten master (eksempler for å illustrere spennet av meninger bare). Mulighetene for jobb sånn generelt innenfor IT er ganske så bra, men selvsagt som i alle andre fagfelt handler det om å gjøre det bra på skolen, osv osv.

 

Akkurat hvordan HiOA har det med master studier ol er jeg ikke kjent med. Om de har egne master studier innen informasjonsteknologi eller om de har lagt opp studiet (da mtp hvilke emner dere tar) for å lett kunne gå over til et masterstudie ved f.eks UiO må du sjekke opp (eller om noen her inne vet svaret da).

 

Om selve studiet er vanskelig aner jeg ikke, men igjen, så er dette en helt subjektiv vurdering. Noen vil si at det er helvette på jord. Noen vil si at det er det mest avslappende studiet med minst stress, noen vil si at det er drit kjipt, og noen vil si at det er utfordrende og vanskelig, men morro.

 

Oppsumert, det er mye jobb å få innen IT i norge, du trenger ingen erfaring (men det skader jo ikke da). Jeg hadde anbefalt deg å se på studieplanen til den linja du vurderer, og se hva slags fag / emner den har, og lese hva de innebærer. =)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe som helst erfaring innen programmering eller andre IT fag. Jeg er helt ok i matte, men data interesserer meg litt. Derfor lurer jeg på om det er lurt å studere informasjonsteknologi når jeg ikke har noe som helst annen erfaring med det.

Det er ikke behov for erfaring så lenge du er av teknisk natur.

 

Jeg lurer også på hvilke muligheter jeg har innenfor jobb bransjen med bachelor grad, og om hvilke muligheter jeg har til videre masterstudier hvis jeg ønsker det.

Jeg er programmerer og jeg hører ikke annet enn at alle leter etter og ansetter dyktige programmerere. Men veldig få leter etter middelmådige programmerere, men det er bare én av mange karrierevalg du kan ta etter den utdanningen. Men det kan også legges til at de programmererne blir ansatt uansett om de har Bs, Ms eller hverken av delene.

 

Det siste jeg lurer på er om studiet er vanskelig, eller om det er mulighet for en som ikke kan noe som helst å gjøre det bra, uten å dedikere de neste tre årene kun til studier.

Jeg gikk Bs. IT på HiO 2004-2007 og da var arbeidsmengden ekstremt lav. Så lav at jeg ikke tør å skrive hvor mange timer i uka jeg brukte på studiene med et brukernavn som kan brukes for å oppspore mitt ekte navn. :)

Lenke til kommentar

Så erfaring er ikke noe som er nødvendig for å gjøre det bra i dette? Men det å være av teknisk natur? Hva mener du med det?

 

Akkurat nå har jeg planer om å ta bachelor, og lurer på om det er gode jobbmuligheter for en person med denne graden? Vil det kreves at jeg kun har A-er og B-er eller er det andre ting de ser på en karakterer når det kommer til jobb i denne bransjen?

 

Når det kommer til arbeidsmengden har det egentlig ikke så mye å si, så lenge det er ikke er overdrevent mye. Må variere osv ønsker jeg da:p

 

Har dere muligheten til å kort nevne noen karriere muligheter etter denne utdanningen?

Lenke til kommentar
Så erfaring er ikke noe som er nødvendig for å gjøre det bra i dette?

Nei.

 

Men det å være av teknisk natur? Hva mener du med det?

Du bør ha et logisk og analytisk forhold til problemløsing og rudimentær matte- og naturfagkunnskaper.

 

Akkurat nå har jeg planer om å ta bachelor, og lurer på om det er gode jobbmuligheter for en person med denne graden? Vil det kreves at jeg kun har A-er og B-er eller er det andre ting de ser på en karakterer når det kommer til jobb i denne bransjen?

Jeg vet ikke hvordan jobbmarkedet er for nyutdannede i dag. Jeg ble "headhuntet" før fullført grad og har aldri trengt å vise karakterer til noen. Som en del av ansettelsesprosessen som ny programmerer er det alltid praktiske tester og intervjuer som gjør karakterkrav unødvendige.

 

Har dere muligheten til å kort nevne noen karriere muligheter etter denne utdanningen?

Programmerer er det ene store alternativet jeg vet om, men jeg vet ikke hvor mange det virkelig er som tar det valget.

Lenke til kommentar

Systemutvikler, drift, support, nettverksadministrasjon, lista er uendelig lang. Her er det som står skrevet på siden til det studiet, på hioa.no

 

Informatikere har et bredt arbeidsmarked. De kan arbeide i store IT-bedrifter, norske og internasjonale programvarehus, konsulentselskaper, bedrifter med IT-avdelinger og ellers i alle bedrifter og institusjoner som bruker IT.

 

og her er en listen over emnene det studiet har: http://www.hioa.no/tags/view/Studier+og+kurs/INFORMATIK?emner=true&Studietype=Bachelor&sted=Pilestredet&fag=Informasjonsteknologi

Lenke til kommentar

Hva med å ha interesse for studiet? Jeg har aldri bygget min egen pc, eller programmert noe osv.. men jeg har alltid hatt lyst til å prøve det. Men det har alltid virket så vanskelig så har ikke orket det, er det dumt eller er det noe jeg kan klare å lære meg?

 

Hva syntes dere om å velge økonomi/adminstrasjon på bi istedenfor informasjonsteknologi..

Lenke til kommentar

Har allerede fått svar fra begge skolene, og er for sent å søke nå. Så det må bli enten eller.. Men det er så vanskelig å velge mellom IT eller Øk/Ad.

 

Har dere noen tips på hva jeg bør se på? Har egentlig litt interesse for begge deler.

Lenke til kommentar

Er det ingen som har svar på dette?

 

Hvis jeg svarer ja på plassen min på høgskolen, men ikke dukker opp første skoledag, da mister jeg bare plassen min? Det er ikke slik at jeg da må betale noen utgifter eller lignende, er jo gratis å gå på høgskolen?

Lenke til kommentar

Bare for å si det, du må da kunne klare å finne ut av noe selv også? Hva med å ta en telefon til HiOA, finne ut hvem som er ansvarlig for det studiet, eller om noen kan hjelpe deg? Google litt også kan jo funke. Jeg kan INGENTING om HiOA, kjenner ingen som går der, har gått der, og går der heller ikke selv. Alikevell har jeg funnet det du har spurt om, ved å enkelt og greit søke litt rundt.

 

Og det må være lov for meg å si det. Tenk da, hvis du sitter å skal jobbe med å løse et problem på skolen, du kan jo ikke bare gå på et forum og finne svaret...

 

Jo det koster bitte-litt å gå på skole i norge. Hvis det er privatskole så ja, da koster det jo mye. Mens HiOA er offentlig så da er det ikke noen skolepenger. Men det du må betale er et semesteravgift, dette ligger på rundt 600 til 1000.- ettersom skolen.

 

Hva med å takke nei, enten via sammordna eller å kontakte skolen (er ikke sikker på hvordan dette fungerer). For da kan noen som faktisk vill inn på skolen få den plassen som du bare ruger på fordi du er for lat til å si ifra at du ikke vil gå på skolen...

Lenke til kommentar

Bare for å si det, du må da kunne klare å finne ut av noe selv også? Hva med å ta en telefon til HiOA, finne ut hvem som er ansvarlig for det studiet, eller om noen kan hjelpe deg? Google litt også kan jo funke. Jeg kan INGENTING om HiOA, kjenner ingen som går der, har gått der, og går der heller ikke selv. Alikevell har jeg funnet det du har spurt om, ved å enkelt og greit søke litt rundt.

 

Og det må være lov for meg å si det. Tenk da, hvis du sitter å skal jobbe med å løse et problem på skolen, du kan jo ikke bare gå på et forum og finne svaret...

 

Jo det koster bitte-litt å gå på skole i norge. Hvis det er privatskole så ja, da koster det jo mye. Mens HiOA er offentlig så da er det ikke noen skolepenger. Men det du må betale er et semesteravgift, dette ligger på rundt 600 til 1000.- ettersom skolen.

 

Hva med å takke nei, enten via sammordna eller å kontakte skolen (er ikke sikker på hvordan dette fungerer). For da kan noen som faktisk vill inn på skolen få den plassen som du bare ruger på fordi du er for lat til å si ifra at du ikke vil gå på skolen...

 

Jeg har funnet ut av nok selv, og jeg tenkte at jeg kunne spørre her på forumet om noen kanskje visste dette. Det skader ingenting i å spørre? Jeg sitter ikke å ruger på plassen, og er heller ikke for lat til å si fra at jeg ikke vil på skolen. Jeg har lyst til å dra på skolen, men jeg er usikker på om jeg skal ta det studiet eller et annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...