Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til mest optimal airflow/luftflyt.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på hvilken del av forumet jeg bør ta dette i, men virker som dette er den mest logiske delen. En mod må gjerne flytte over til riktig del dersom jeg er helt på bærtur. :)

 

Mitt spørsmål er om jeg nå har rettet viftene mine i "riktige" retninger for å sørge for best mulig luftflyt i kabinettet mitt?

 

Har et Corsair Carbide 300R midi tower.

Denne har totalt 7 plasser å montere vifter på, 6 med plass til 120mm/140mm (2 foran, 2 på siden, 2 på toppen) og 1 til 120mm (bak.)

 

Har nå montert disse til å blåse INN:

- Foran: 2x Noctua NF-P14 FLX 140mm

- Siden: 2x Noctua NF-P14 FLX 140mm (disse blåser fersk og kald luft til 2x 680GTX i SLI)

 

Har også montert disse til å blåse UT:

- Topp: 2x Noctua NF-P14 FLX 140mm

 

I tillegg har jeg dette oppsettet som blåser INN:

- 1x Corsair H80 radiator med 2x Noctua NF-NF12 PWM på viftehullet bak.

 

Tanken min var blåse ut den oppvarmete luften som H80 konfigurasjonen min blåser inn, via de 2x Noctua NF-P14 FLX 140mm på toppen. Det jeg nå er "bekymret" for er om luften som kommer fra de totalt 4x Noctua NF-P14 FLX 140mm fra foran og siden klarer å flyte ut av toppen i kabinettet? Jeg er dårlig på fysikk, men vil anta at den overflødige luften uansett vil bli dyttet ut av hull og griller her og der i kabinettet?

 

Temperaturene min ser egentlig helt ok ut, jeg har ingen problemer, men jeg lurer bare rett og slett på om jeg da kan greie å optimalisere det enda mer?

 

Temperaturene er som følger:

- CPU: 35c idle/80c under 100% load (i7 3770k @ 4.5Ghz)

- GPU: Øverste kortet: 32c idle|65c-70c under load/nederste kortet: 29c idle|65c-70c under load

 

Så... noen som har noen tanker eller ideer om oppsett som kan optimalisere luftflyten utover det jeg har konfigurert det?

 

Har lagt ved et bilde jeg har tegnet i paint for å illustrere tanken min om det hjelper. PS. Jeg er ikke flink til å tegne. :p

post-262962-0-94803400-1342857076_thumb.png

Endret av pmLai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så heter det ikke "mest optimal". Enten så er noe optimalt, eller så er det ikke det.

 

Når det er sagt så trenger du ikke bruke tid og energi på å overoptimalisere noe når det allerede fungerer slik det er. Det eneste er hvis du har frititdsproblemer at du trenger å tenke på dette.

 

Når det er sagt, så er det aller viktigste med lufting av kabinett at du blåser mer luft inn igjennom filter enn du trekker ut. Hvis du trekker ut mer luft enn du blåser inn så vil du trekke støv inn igjennom alle åpninger, inkludert CD/DVDROM-spillere og liknende.

 

Bruk også gode filter på innblåsende vifter slik at du minsker mengden støv i kabinettet.

Lenke til kommentar

For det første så heter det ikke "mest optimal". Enten så er noe optimalt, eller så er det ikke det.

 

Når det er sagt så trenger du ikke bruke tid og energi på å overoptimalisere noe når det allerede fungerer slik det er. Det eneste er hvis du har frititdsproblemer at du trenger å tenke på dette.

 

Når det er sagt, så er det aller viktigste med lufting av kabinett at du blåser mer luft inn igjennom filter enn du trekker ut. Hvis du trekker ut mer luft enn du blåser inn så vil du trekke støv inn igjennom alle åpninger, inkludert CD/DVDROM-spillere og liknende.

 

Bruk også gode filter på innblåsende vifter slik at du minsker mengden støv i kabinettet.

 

Ja, etter nærmere ettertanke så innser jeg jo at jeg ordla meg litt dårlig kanskje. Poenget mitt var vel "hvordan får jeg best mulig luftflyt?"

 

Angående fritidsproblemer så har jeg kanskje et lite problem. xD

 

Men takk for et godt svar. Da er det nok best å beholde det slik som det er da jeg blåser mye mer luft inn enn ut. Jeg bruker ingen filtre for tiden og har lagt merke til at det bygger seg opp litt støv i ny og ne som jeg har fjernet. Skal se på filtre neste uke når jeg får tid.

 

Er det noen ide å bruke filtre på utblåsende vifter, eller er det best å la være slik at evt. støv inne i maskina blåses lettere ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...