Gå til innhold

Skatt og MVA i Enkeltpersonsforetak


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Slik jeg har forstått det skattes det fra ENK på følgende måte:

 

 

 

Si at jeg kjøper deler for 400kr, og utfører en reparasjon for 1000kr.

 

Da er det fortjeneste på 600kr, hvorav 28% skattes til staten, og jeg sitter igjen med 432kr.

 

Etter litt over 80 reparasjoner når jeg 50,000kr i omsetning før skatt. Da øker reparasjonsprisen til 1250kr inkl. mva, og jeg sitter ennå igjen med 432kr pr reparasjon i inntekt som privatperson.

 

Er det noe galt i beregningen her?

 

Det kan nevnes at jeg er umyndig for øyeblikket, men når jeg blir myndig, kan jeg da evt. bruke frikort for å slippe noe skatt?

Er det mulig å starte nytt ENK for hver gang jeg når 50,000kr, og dermed slippe MVA?

 

Forventet omsetning før skatt ligger rundt 30,000kr pr måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke frikort når du er registrert som ENK, frikort kan kun brukes i ett ansettelsesforhold.

Du kan kun ha registrert ett ENK på deg, så du kan ikke opprette ett nytt ENK.

 

Når det gjelder fratrekk osv, så kan du også trekke fra kjøring, porto, og andre utgifter... dvs f.eks. leie av arbeidsrom i egen boilig osv... les reglene for dette...

 

MVA skal begynne å beregnes fra den faktura som gjør at omsetningen overstiger 50000,-

Dvs at hvis du har fakturert 30000 for på en faktura og den neste fakturaen er på 30000 så skal du melde mva for alle de 30000 på neste faktura.... men husk at du også skal trekke fra for den mva som er på delene du kjøper.

 

Så hvis det er slik at du fakturerer mange små beløp så vil den fakturaen som bruker deg over 50000 være den du må begynne å registrere mva på. men du kan da også begynne å trekke fra mva på de delene som ble kjøpt for den jobben.... og alt etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svaret. Det oppklarer en del. Men hvor mange prosent skatt kan jeg forvente å måtte betale (etter MVA og deler er trukket fra), med tanke på at dette blir min eneste inntektskilde (Kanskje 150-200,000kr i inntekt pr år)?

Lenke til kommentar

Si at jeg kjøper deler for 400kr, og utfører en reparasjon for 1000kr.

 

Da er det fortjeneste på 600kr, hvorav 28% skattes til staten, og jeg sitter igjen med 432kr.

 

Etter litt over 80 reparasjoner når jeg 50,000kr i omsetning før skatt. Da øker reparasjonsprisen til 1250kr inkl. mva, og jeg sitter ennå igjen med 432kr pr reparasjon i inntekt som privatperson.

 

Er det noe galt i beregningen her?

Fradrag for inngående mva på varene du kjøper inn.

 

Varekostnad 320, utpris 1000, (begge deler eks. mva) gir 680kr fortjeneste før skatt, kontra 600 i det første eksemplet. Du kan med andre ord (og for å fortsatt ha kunder kan det hende du det, avhengig av konkurransesituasjon, prisbilde ellers i markedet osv.) senke ut-prisen litt (i forhold til å bare legge på 25%) for å sitte igjen med samme resultat.

Lenke til kommentar

Men hvor mange prosent skatt kan jeg forvente å måtte betale (...)

Du betaler ikke i prosenter, men en fastsatt sum (fire ganger i året, ikke månedlig) ut fra hva du har oppgitt i søknad om skattekort. Skattekortet kan evt. endres flere ganger i året om det viser seg at du har hatt for høye/lave forventninger til inntekten -eller du kan vente på restskatt/tilgodebeløp året etter...

Lenke til kommentar

Men hvor mange prosent skatt kan jeg forvente å måtte betale (...)

Du betaler ikke i prosenter, men en fastsatt sum (fire ganger i året, ikke månedlig) ut fra hva du har oppgitt i søknad om skattekort. Skattekortet kan evt. endres flere ganger i året om det viser seg at du har hatt for høye/lave forventninger til inntekten -eller du kan vente på restskatt/tilgodebeløp året etter...

 

Det du snakker om over er forskudd på skatt. Den er ikke prosentvis, men selve skatten ved skatteoppgjøret regnes ut prosentvis.

 

Uten noen former for fradrag vil du havne på ca 30% skatt på et overskudd a kr 200 000.

 

Du kan regne det ut selv.

 

Husk å før inn overskuddet to steder, personinntektet og overskudd fra næringsvirksomhet.

 

Få med så mange fradrag som mulig, vurder også å starte et AS hvis du ser at det er spesielle fradrag du går glipp av i enkeltmannsforetaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...