Gå til innhold

Ed5 - lydredigering


Anbefalte innlegg

Nå er jeg igang - såvidt. Lurer på hva som er riktig innstilling for å kunne justere lyden på Timeline. (slik som i PS8)

Capture av tape er gjort med innstilling VA (èn lydkilde) og stereo. Jeg ser ikke lyden som noen egen linje) Er dette riktig?

 

Finner ikke noen måte å justere lyden f.eks ned i slutten av et klipp. Jeg er sikker på at noen av dere noviser innen editing kan hjelpe meg her : o )

 

Et kurs på Ed5 må nok også til, om noen kan tipse meg på neste kurs i Oslo via PM. Kanskje dumt å begynne med nytt red. program en uke før man skal levere stoff til TV.. (men akkurat nå brenner Studio8 i helvete...)

 

På forhånd takk!

MvhA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, du kan ganske enkelt justere volum i Edition. Det kan være greit å først splitte opp slik at du kan se lyden som et eget spor. Dette gjør du ved å høyre-klikke på klippet i tidslinjen og velge 'Disband clip' ('Oppløs klipp'). Deretter kan du gå inn på knappen som ser ut som tre nivåmetre (slike en finner på miksebord). Du kommer da inn i Audio Editor, og herfra kan du spille av filmen og dra i nivå-metrene for de ulike sporene for å justere lyden. Du kan også ta tak i volumlinjen i tidslinjen for å justere. Du kan også komme inn i dette verktøyet ved å trykke <F4> på tastaturet.

 

Tips: Du kan også benytte deg av crossfade overgangen for å enkelt tone lyd mellom to klipp.

 

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Takk for tips, da løste den seg og jeg kjører på videre. Skulle ta en liten test av Record to tape for å se at alt går som det skal, men nei..

 

Alt SER bra ut, men når jeg kjører record to tape (Canon XM2), er det bare svart på displayet til kameraet, men bilde på skjermen. Har forandret device fra Sony til Canon uten at det hjalp.

 

Noen tips? Tålmodigheten min er slutt for lenge siden, men sånt kan man ikke ta hensyn til.. :evil:

 

MvhA

Lenke til kommentar

Hmmm....

 

Er det helt svart, eller er det også et utropstegn på kameraet? Det er viktig at det i utspillingsverktøyet er huket av for valget 'Render yellow slices'. Kameraet ditt står i Player/VTR-modus, ikke sant?

 

Hvordan oppfører forresten maskinen seg når du redigerer og har kameraet koblet til? Får du opp bilder når du spiller fra tidslinjen (i alle fall der du ikke bruker effekter), eller er det intet bilde? Det er alltid lurt å koble til kameraet, skru det på - og deretter gå inn i redigeringsprogrammet.

 

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk fått til Record to tape.. Av en eller annen grunn funket det ikke på Canon XM2, men når jeg prøvde på et XL1 gikk det helt greit. Kanskje er det noen menyinnstillinger på XM2'en som ikke vil være med og leke?

 

Det ble litt forsinkelse på starten av opptaket, er det fordi det står delay på 5000 ms i oppsettet til record?

 

Da gir jeg gass videre med klipping, ville bare sjekke at alt det tekniske var iorden før jeg bruker 30 timer på redigering og står der med skjegget fullt av postkasser..

 

Følg evnt med torsdag kl 15:05 for det (forhåpentligvis) ferdige resultatet :oops:

 

MvhA

Lenke til kommentar
Det ble litt forsinkelse på starten av opptaket, er det fordi det står delay på 5000 ms i oppsettet til record?

 

Det er helt vanlig at DV kameraene er trege i oppstart av opptaket. 5000ms tilsvarer den tiden Edition skal vente med å spille av etter at den har sendt "RECORD" til kamera. Her kan du sette enda høyere tall om kameraet ditt er enda tregere. Men uansett vil jeg anbefale å legge inn ca 8sek med svart før programmet begynner. Da er du helt sikker på å få med deg det viktige på tapen.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Det var faktisk akkurat det jeg endte opp med å gjøre, så slapp jeg problemer i intro'n! Nå er faktisk videoen ferdig og overlevert, så blir det spennende å se hvordan mottakelsen blir på torsdag...

(hvis noen vil se er det Etter skoletid på Krinken1 ca 15:05.)

 

Jeg har hørt ungdommer mellom 10 og 15 er det vanskeligste publikummet... :evil:

 

Men nå er Edition igang, og som gammel Studio bruker kom jeg igang etterhvert. Nå skal det LEKES!! Mulighetene er jo helt enorme... Og snart er forhåpentligvis kurs! :D

 

MvhA

Lenke til kommentar

Det er to innslag på Etter skoletid nå på torsdag.

På NRK1 kl 15:05, så folk med jobb får vel ikke sett det...

 

Først er det en intro på 15 sek, deretter et intervju m to av sykkelgutta, og så hoveddelen på 1:45 fra Frognersetern Freeride Festival 22-24/august.

 

En liten teaser, her er

 

INTRO'n

 

i wmv-format for de nysgjerrige. 15 sekunder er ikke mye... (ca 2mb)

 

MvhA

Lenke til kommentar
Det er to innslag på Etter skoletid nå på torsdag.

På NRK1 kl 15:05, så folk med jobb får vel ikke sett det...

 

Først er det en intro på 15 sek, deretter et intervju m to av sykkelgutta, og så hoveddelen på 1:45 fra Frognersetern Freeride Festival 22-24/august.

 

En liten teaser, her er

 

INTRO'n

 

i wmv-format for de nysgjerrige. 15 sekunder er ikke mye... (ca 2mb)

 

MvhA

 

Linken fungerte ikke. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...