Gå til innhold

Mulig å bytte hovedkort uten å ta av vannkjølingen?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om eg skal bytte HK pga noen små feil, og vil også ha mer plass til flere kort (har matx atm).

Problemet er at eg har vannkjøling på CPU og GPU, og føler det kan bli litt vanskelig å bytte HK uten å ta i fra hverandre vannkjølingen.

Så lurte på om noen har vet om det er mulig, kanskje til og med linke til en fin guide? Vist det ikke er mulig, så hadde det vært fint med råd om hvordan eg slipper å tømme hele vannkjølingen, men bare deler av den. Har selv tenkt på å ha en slags klemme på vannledningen eller noe lignende, men vet ikke om det kommer til å skade eller lage varige merker på vannledningen i ettertid.

 

Mvh

Pus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo selvsagt koble av CPU-vannblokken (fra hovedkortet) for å kunne bytte ut hovedkortet - men det er ikke sikkert det er nødvendig å tømme vannkjølingen for vann. Så lenge du kan fysisk sett smyge hovedkortet forbi slanger og denslags (og det det nye inn) så er det ikke noen grunn for at du ikke skal kunne gjøre det mens vannkjølingen forblir montert og lastet med vann. GPU-blokken trenger du gjerne ikke å koble av skjermkortet en gang.

 

Litt mer knotete blir det jo å arbeide med det slik - men sikkert mindre arbeid enn å tømme alt og sette det opp på ny.

 

Hvis du skal sette inn en hovedkort som er enten identisk eller ihvertfall har stort sett samme plassering på de vitkige tingene (som CPU socket) så vilel jeg bare koblet av selve CPU vannblokken fra CPUen og sett om du kunne lirke ut hovedkortet slik. Hvis du kan klare det rent praktisk så sparer du jo deg mye arbeid.

 

Hvis det skulle bli nødvendig å koble vekk noe fra loopen din så tror jeg ikke det er verdt å begynne med klemmer og denslags. Du kunne sikkert relativt enkelt få fatt i noen propper eller endestykker som du kunne satt inn i slangestykkene uten å gjøre noen skade på dem om du ville (evt. lage noen selv relativt enkelt fra kork?). Klemmer som klemte hardt nok til å stoppe lekasje ville minimum lage stygge permanente merker så det ville jeg unngått. Det sagt så om du åpner loopen din så vil du sansynligvis lekke såpass mye at du må etterfylle noe uansett - og da kan du like godt bare tømme den... ved mindre du har en veldig stor vanntank?

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo selvsagt koble av CPU-vannblokken (fra hovedkortet) for å kunne bytte ut hovedkortet - men det er ikke sikkert det er nødvendig å tømme vannkjølingen for vann.

 

-Stigma

Var det eg mente.

Takker for godt svar Stigma :wee:

 

Har et bilde av Shinobi XL builden min. Heldigvis har eg radiatoren den veien eg har den, ellers trur eg det hadde blitt en del mindre plass å jobbe med.

 

Tror du det skal bli noe problem å bare vri det rundt på en måte, uten å kinke vannkablene?

 

Mvh

Pus

Lenke til kommentar

Du må jo selvsagt koble av CPU-vannblokken (fra hovedkortet) for å kunne bytte ut hovedkortet - men det er ikke sikkert det er nødvendig å tømme vannkjølingen for vann.

 

-Stigma

Var det eg mente.

Takker for godt svar Stigma :wee:

 

Har et bilde av Shinobi XL builden min. Heldigvis har eg radiatoren den veien eg har den, ellers trur eg det hadde blitt en del mindre plass å jobbe med.

 

Tror du det skal bli noe problem å bare vri det rundt på en måte, uten å kinke vannkablene?

 

Mvh

Pus

 

Burde gå fint den der. Du finne en måte å henge opp delene midlertidig med noe hyssig eller noe sånt så du kan avlaste vekten fra vannblokker (og evt. hele skjermkortet om du ikke kobler det av) så vekten ikke river for mye i slangene - men det burde jo ikke være noe problem om du er litt omstendig. Utover det så ser det jo ut som du har ryddig og god plass å få dette til på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...