Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal en tur til Italia på ferie nå. Med meg tenkte jeg å medbringe min ny-ankommede Superzoom, et sigma 10-20 og enten en fast 35mm eller 50mm. Hvem av disse to faste ville dere tatt med?

Jeg drømmer om å å ta noen flote panoramabilder, og hvilket av disse objektivene vil da være mest egnet. Går ut i fra at det enten er sigmaen eller det fastobjektivet du ville tatt med. Om dere mener at sigamen egner seg best, er det i såfall noen brennvidder og foretrekke? Tenker da på å unngå eventuelle forvrengninger etc. Har ikke erfaring med vidvinkel...

 

Hva tenker dere gamle rever :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har med en Sigma 10-20 så antar jeg du har et DSLR med APS-C-sensor. Jeg ville da foretrukket 35mm fremfor 50mm, siden jeg synes denne brennvidden er mye mer anvendelig. Jeg har reist på tur med kun DSLR og 35mm, og det gikk veldig bra. Men dette blir mye smak og behag.

 

For panorama kan du bruke Sigma-en, men kanskje ikke på 10mm. Ta litt ekstra overlapp på bildene siden "distortion" er større i kantene enn midt i. Jeg ville også tatt panorama-bildene i høydeformat av samme grunn, samt at du da får høyere oppløsning i det endelige bildet.

Lenke til kommentar

Jeg ville også i utgangspunktet ha valgt 35 mm fremfor 50 mm. Samtidig så spiller det en hvis rolle hva du bruker objektivet til og også hvilket som er mest lysterkt.

 

Italia er jo ofte kirker og gamle bygg, da er det ofte en fordel med en litt videre brennvidde, så derfor 35 fremfor 50. Samtidig så er det ved slike anledninger kjekt å ha noe lyssterkt, så hvis 50 mm er den mest lyssterke så ville jeg kanskje endret fra 35 til 50. Men det er vanskelig å anbefale noe siden du ikke nevner så mye om objektivenes "kvaliteter"!

 

Panorama med Sigma, bør etter min mening tas på 20 mm, men hvorfor ikke bruke 35/50 mm til dette. Ellers så har jeg relativt gode erfaringer med Sigma 10-20 (gamle versjon), litt forvrengning må man forvente på 10 mm, men jeg har levd godt med det. Selvsagt mest merkbart på "nærbilder".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...