Gå til innhold

Diverse spørsmål om budsjettoppsett av HPTC


Anbefalte innlegg

Har drevet å mekket sammen ett fint oppsett av en htpc. Jeg har stilt et par krav både anngående pris og ytelse.

- Billig (max 3000).

- Støtte for alt av formater innen film/musikk i tillegg til 1080p 3D-filmer.

- Ikke behov for bluray/dvd drev.

- Helst ATX størrelse på kabinett.

- SSD!

- XBMC

- Fjernkontroll (IR eller bluetooth)

- Stillegående

 

Mitt oppsett er følgende:

 

Kabinett:

Sharkoon Home Digital HD3 ATX

http://www.multicom.no/Home-Digital-HD3-ATX-silver-SHARKOON/cat-p/c100153/p10513702

- Dette ser veldig flott og bra ut, men jeg stiller meg allikevel svært skeptisk. Det er helt umulig å finne tester, andre nettsider som selger det eller generell info i det hele tatt på internett. Regner jeg med at dette er noe skipe greier? Noen som har erfaringer med dette? Det står også at det følger med fjernkontroll, men klarer ikke å finne ut av hvilken type detter er. Er det lett å få alle mulige typer kontroller til å fungere med linux xbmc?

 

Hovedkort:

ASRock a75 Pro4, socket FM1

http://www.multicom.no/A75-PRO4e-socket-FM1-ATXe-USB-3e0-SATA-6Gb-s-ASRock/cat-p/c101356/p10613297/gr_0

- Tror dette skulle være mitt i blinken. Alternativet er det litt billigere m-atx kortet, men jeg synes det er greit med litt ekstra muligheter for tilkobling til eventuelle senere behov. Noen som har erfaring med asrock? Tenkte at disse kanskje var ekstra bra med tanke på linux og xbmc driver støtte.

 

Prosessor:

AMD A-Series a6-3500 FM1, Triple core

http://www.multicom.no/A-Series-A6-3500Socket-FM1e-Triple-Core-2e1Ghze-65We-3MBe-Radeon-HD6530-AMD/cat-p/c101357/p4162697/gr_0

- Svak prosessor, men med innebygget GPU. Denne burde takle alt jeg hiver på den av video og musikk. Noen innvendinger? 65W er også så lavt at den burde ikke lage noe særlig lyd.

 

Ram:

Kingston HyperX 8gb (2x4gb) 1600mhz

- Hvorfor så mye? Hvorfor så rask ram? Ingen god grunn egentlig, men det er jo ikke særlig dyrt uansett... Vil ram med en hastighet på 1600mhz bruke spesielt mye strøm og utvikle spesielt mye varme? Er dette noe jeg burde tenke på?

 

Strømforsyning:

Har allerede en 550w Mist strømforsyning som er meget stillegående (ikke hørbar i et kabinett).

 

SSD:

Crucial m4 64GB

-Har allerede denne disken i min stasjonære. Stabil, rask, lett å oppdatere firmware. Et glimrende produkt. Føler ikke jeg trenger mer enn 64GB ettersom jeg har fire disker i min Qnap NAS som står på nettverket.

 

Fjernkontroll:

- Noe spesielt jeg burde tenke på her? Jeg ønsker virkelig ikke å bruke tastatur når jeg ser på tv, så en god kontroll er viktig! Kompabilitetsproblemer med linux og xbmc?

 

 

Håper dere synes oppsettet er interessant. Setter stor pris på innvendinger og råd. Har aldri brukt xbmc sammen med linux så det blir et spennende prosjekt. Min største bekymring er definitivt kabinett og kontroll så om noen har spesielt gode/dårlige erfaringer med dette vil jeg gjerne høre! :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...