Gå til innhold

Korte avbrudd i lyden med Ableton Live og Audio Kontrol 1


knatten

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Windows 7, Ableton Live 8 og Native Instruments Audio Kontrol 1 med ASIO-drivere over USB 2.0 på en HP EliteBook 8740w. Jeg opplever innimellom korte avbrudd i lyden (ca. 1/2 sekund), og prøver å finne ut hva som kan være galt.

 

I hardware setup for lydkortet opplever jeg dette selv med "high latency" preset (12 ms buffer). Hvis jeg går opp til "multimedia/games" preset med 64 ms. forsvinner problemet. Går jeg ned til 4 ms. virker ikke problemet å være noe verre enn med 12 ms.

 

Dette skjer uavhengig av hvor mye som foregår i settet, selv med kun én MIDI-kanal med en Sylenth1. Da er CPU-bruk ca 4% i flg. Live, og 2-4% i flg. task manager.

 

Resten av maskinen fungerer fint når dette skjer, jeg kan bytte vinduer, røre på musepekeren osv. Selve Ableton Live ser heller ikke ut til å henge. Markøren som viser hvor jeg er i clippet stopper, men jeg ser at peak meteret faller normalt, så det er trolig ikke applikasjonen som henger.

 

1: Burde ikke AK1 med ASIO-drivere kunne takle 12 ms latency? I setup-vinduet er tross alt 6 ms satt som standard.

3: Hvordan feilsøker jeg slikt, for å isolere problemet? Er det noen som har noen idéer til hva jeg kan sjekke?

 

Å jobbe med 64 ms. buffer gir nesten 200 ms. overall latency, og da blir det håpløst å jobbe, så det er desverre ikke en løsning.

 

Oppdatering: Jeg har nå installert en demo av FruityLoops Studio, og opplever nøyaktig samme problem der. Så da er det nok ikke i Ableton Live problemet ligger.

Endret av knatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet dukket opp etterhvert. Jeg forsøkte å reinstallere windows (og naturlig nok lydkort-driverne), men etter en stund dukket det opp igjen.

 

Buffersize står til 528 samples ved 12 ms.

 

Etter å ha forsøkt en del ting som å opggradere BIOS og disable noen ACPI-features installerte jeg nye skjermkort-drivere til onboard Nvidia-kortet i går. Da ble jeg nesten helt kvitt problemet. Det har gått fra å skje 1-2 ganger i minuttet til å skje med kanskje 10-20 minutters mellomrom.

 

Jeg skal kjøre en ny test med alle unødvendige bakgrunnsprosesser stoppet, og se om problemet forsviner helt da.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Hmmm, har du prøvd å bruke det interne lydkortet bare for å sjekke om det er Audio Kontrol 1 det er noe galt med?

 

Merkelig at det ble bedre med oppgradert skjermkort-driver, tyder jo forsåvidt på at det er et software-problem.

Merkelige greier, ass!

 

Med det interne lydkortet går det fint. Det går også fint med AK1 så lenge jeg setter latency til noe ekstremt høyt, f.eks. 64 ms. Men da blir total latency vel noe i nærheten av 0,2 sekunder, noe som er ubrukelig. Så jeg tipper det ikke er AK1 det er noe galt med, men en kombinasjon av drivere, operativsystemet, andre prosesser som blokker kjernen/hardware, eller noe slikt.

 

Snodig at skjermkortdriverne skulle ha noe å si ja!

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det fungerte med høyeste latency-setting uten problemer før? Med tanke på at det skjer med 10-20 minutters mellomrom nå, så kanskje det var slik på høyeste latency før òg?

 

Tror uansett at det lureste du kan gjøre er å høre med folket på Native-forumet om det er noen peiling der. Ser ikke ut til at det er så mange som har vært borti samme type problem på dette forumet ;)

 

Som et siste krampetrekk så kan du jo prøve å bytte USB-port, i tilfelle lydkortet ikke får nok spenning. Skudd i mørke, vet, men det kan jo være en mikroskopisk sjanse for at det fungerer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke sikker på at det fungerte perfekt før, jeg gadd aldri sitte så lenge som 20 minutter med så høy latency.

 

Jeg har også prøvd å bytte USB-port, uten at det hjalp. (Hvis jeg brukte en USB 3.0 port fungerte forøvrig ikke lyden i det hele tatt.)

 

Jeg skal teste litt mer når jeg har tid til å sitte med det en stund, og fortelle hvordan det går!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...