Gå til innhold

Burde jeg begynne med programmering på fritiden?


Fillfall

Anbefalte innlegg

Begynner i niende til høsten og tenker på å ta enten media eller IT på videregående, men jeg lurer på om det er lurt å begynne nå? Hadde lyst til å lage en app en gang, men hadde ingen kunnskaper til det. Og hvilket språk er det beste å starte med?

Hvilken linje er best av de to jeg nevnte? Har mye kunnskap med photoshop, digital painting o.l., men jeg har alltid syntes det virker spennende å fikse forskjellig elektronikk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri for tidlig eller for sent å begynne å programmere!

 

Hvis der er en app du vil lage kan jeg anbefale TheNewBostons Serie om emnet, der tar de for seg alt fra å sette opp pcen slik at du kan begynne å programmere, til mere avanserte ting!

 

http://www.youtube.com/watch?v=SUOWNXGRc6g&feature=BFa&list=PL2F07DBCDCC01493A

Var ikke nødvendigvis programmering av apper, men brukte det som eksempel siden det er den eneste tingen jeg har prøvd.. Er interessert i å prøve ut alle mulige språk, men tenker det er greit med ett av gangen..

Lenke til kommentar

Du vil ikke få særlig bruk for programmering (med unntak av litt VB, PHP og BASH scriping på IKT og Dataelektroniker) på videregående skole.

 

Det vil først være på høyskole eller universitet du begynner med programmering. Men om du ønsker og fikse elektronikk anbefaler jeg Elektro vg1 og Data og Elektronikk VG2. Data og Elektronikk kan missforstås med ordet "data", men det er mer nettverk og telekom, med mindre de har forrandra noe fra 2010.

 

Men anbefaler absolutt å begynne med programmering om det er noe du interesserer deg i, men du kommer nok til å møte på MANGE vegger for å bli "god".

 

Thenewboston som Leif.ross nevner er et bra sted og begynne :)

 

dryper

Lenke til kommentar

Jeg startet selv med programmering da jeg var på din alder, og det førte til en stadig økende interesse for IT som senere ble avgjørende for hva jeg skulle studere. Python er et språk som egner seg for nybegynnere. Det er lettleselig, og man kan gjøre veldig mye med veldig lite kode. Java er også et godt språk, men terskelen er gjerne litt høyere.

 

Python brukes i dag som det første språket datastudentene ved NTNU får prøve seg med. Deretter starter de med Java.

Lenke til kommentar

Bare begynn å programmer, det er mitt beste tips. Tenk på noe du har lyst å lage, kan godt eksistere fra før av, når jeg ønsket å lære meg PHP så fant jeg ut at "meh, hvorfor ikke lage et PHP forum helt fra grunnen av?", jeg viste det eksisterte mange løsninger, men jeg gjennomførte det og det lærte meg ufattelig mye på de 2 månedene det tok. Samme gjorde jeg i slutten av VGS når jeg ønsket å lage meg apps til Android telefonen min, da satt jeg meg ned med en idè og begynte å knote med den i Java. Når jeg kom på universitetet og begynte å jobbe med java der, så gikk jeg ut nå i første klasse med toppkarakter i Java, uten å jobbe noe særlig hardt, fordi jeg kunne det. Samtidig, på siden av skolen så jobbet jeg med mine egne prosjekter - noe skolen også anbefaler at vi gjør - og dette har nå skaffet meg deltidsjobb i et firma som Android utvikler. Hadde jeg bare brukt den Javaen jeg hadde lært i 1. klasse hadde jeg aldri fått denne jobben, det var over 40 søknader og mange som gikk i 3-4-5 klasse som jeg konkurerte med, og alikevel fikk jeg jobben :) So, yeh, gogogo!

 

Forøvrig, den Dell laptopen din, er den din eller skolen sin? Hvis den er din...legg inn Linux (Xubuntu eller lignende). Med Linux så vil du uten problemer kunne programmere i Python som er et fint språk å starte med. Java/Android Programmering....err...glhf...Java spiser minne og ram, spesielt når man driver med utvikling. Du kan alternativt skaffe deg en Raspberry Pi, disse ble utviklet for å lære barn/ungdommer å programmere, og der følger det med Python verktøy etter hva jeg har hørt, ganske billige skal de også være :) HF!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags program har du egentlig tenkt å lage? Du kan gjøre veldig mye kult både på en gammel laptop og en Raspberry Pi. Det er heller tvilsomt at du vil ha behov for kraftigere maskinvare med det første, så lenge du ikke skriver veldig dårlig kode.

Et sprøsmål: Hvis jeg kobler Raspberrien til laptopen min, går det ann å få den til å gi meg 700 Mhz raskere laptop?

Lenke til kommentar

Hva slags program har du egentlig tenkt å lage? Du kan gjøre veldig mye kult både på en gammel laptop og en Raspberry Pi. Det er heller tvilsomt at du vil ha behov for kraftigere maskinvare med det første, så lenge du ikke skriver veldig dårlig kode.

Et sprøsmål: Hvis jeg kobler Raspberrien til laptopen min, går det ann å få den til å gi meg 700 Mhz raskere laptop?

Nei.

Lenke til kommentar

Hva slags program har du egentlig tenkt å lage? Du kan gjøre veldig mye kult både på en gammel laptop og en Raspberry Pi. Det er heller tvilsomt at du vil ha behov for kraftigere maskinvare med det første, så lenge du ikke skriver veldig dårlig kode.

Et sprøsmål: Hvis jeg kobler Raspberrien til laptopen min, går det ann å få den til å gi meg 700 Mhz raskere laptop?

Nei.

Så hvis jeg kobler den til laptopen min kommer den bare til å bruke skjermen, tastaturet og musa?

Lenke til kommentar

Har en monitor med to usb ports som er koblet til laptopen min, og en usb mus som jeg også bruker med laptopen, men ikke tastatur. Litt kjipt å måtte betale over dobbelt så mye for å få den til å fungere.. Går det med ps2 tastatur? Det er eldgammelt, men burde greie biffen.

Lenke til kommentar

Har en monitor med to usb ports som er koblet til laptopen min, og en usb mus som jeg også bruker med laptopen, men ikke tastatur. Litt kjipt å måtte betale over dobbelt så mye for å få den til å fungere.. Går det med ps2 tastatur? Det er eldgammelt, men burde greie biffen.

Om du har en ps2 til USB greie så ja, finnes vel til en veldig billig penge på nettet. Ellers kan du betale for et nytt tastatur, koster ikke så utrolig mye. Rundt en hundrelapp for de billigste.

Lenke til kommentar

Om du velger it-fordypning på vgs(studiespesialisering) går hele andreåret ut på programmering i enten C# eller i Actionscript 3.0 i Flash, så det skader ikke med litt forkunnskaper. Dette er likevel ikke nødvendig, enda man ønsker en toppkarakter i faget. Alt du trenger å lære av programmering lærer du i it-faget.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det blir lettere å studere programmering senere om man har holdt på med litt programmering fra før. Man behøver ikke å lage noe avansert til å begynne med. En hjemmeside med gjestebok skrevet i PHP er en god start. Da lærer man om if, else, looper, variabler og funksjoner. Senere kan man lære om klasser og objektorientert programmering (ikke ett krav å kunne dette for å lage hjemmeside). Når man da starter på ett programmeringstudiet er det mye lettere å følge undervisningen når man har litt praktisk erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...