Gå til innhold

Bærbar ca 10-11k - Sony Vaio S. "13" vs Samsung "14"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp her folkens.

 

Jeg vil ha en forholdsvis liten og lett laptop på 13", som skal ha dedikert gpu samt en harddisk på minst 500 gb.

 

Utenom dette ønsker jeg en god skjerm, må ikke nødvendigvis være IPS, med oppløsning på 1600x900.

 

Jeg har da konfigurert en Sony Vaio S13P (m/Vaio Premium Display) slik: (Til en pris av 11 389 kr) Link:

Prosessor: Intel®Core™i5-3210M, 2,5GHz

Operativsystem: Genuine Windows® 7 Home Premium

Harddisk: Seriell ATA på 500GB (7200rpm)

Minne: 12 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM

Optisk stasjon: DVD Disc-stasjon

Skjerm: 33,7cm LCD 1600x900+kamera

Grafikk: NVIDIA® GeForce® GT 640M 2GB

 

Jeg ser at de tar seg godt betalt for den ekstra 8 gb minnemodulen slik at jeg nok kan spare en del penger der, men ellers er dette et greit oppsett?

 

Jeg er 100% på at jeg vil ha en vanlig HDD fordi jeg ikke gidder å styre med ekstern HDD "til vanlig". Tanken er da å kjøpe meg en 512 gb SSD om en 1-2 år når prisene for dette er gått ned betraktelig.

J

eg har også sett på Samsung 7-serie "14 700Z3C-, som riktignok ser bedre ut og har en større HDD. GT 630m er allikevel betraktelig svakere enn 640m i følge notebookcheck sin liste over GPU til bærbare. I tillegg er skjermen på denne fra Samsung dårlig slik at den ikke fremstår som et godt valg allikevel.

 

Så totalt sett: Er Vaio pc-en et godt valg, burde jeg gå for Samsung eller har dere noen tips om andre bærbare jeg kan sjekke ut? Absolutt makspris er 12k.

 

Link til Vaio konfig: https://shop.sony.no...cCharGroupName=

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har akkurat samme krav som deg, faktisk - med unntak av at jeg skal ha SSD og 3G-støtte.

 

Min konfigurasjon blir:

Prosessor: Intel®Core™i5-3210M, 2,5GHz

Operativsystem: Genuine Windows® 7 Home Premium

Harddisk: Seriell ATA på 320GB (7200rpm)

Minne: 4 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM

Optisk stasjon: DVD Disc-stasjon

Skjerm: 33,7cm LCD 1600x900+kamera

Grafikk: NVIDIA® GeForce® GT 640M 2GB (2gb er strengt talt ikke nødvendig på denne oppløsningen, men what the heck, ingen vet hva fremtiden bringer.)

 

Så ettermonterer jeg dette:

OCZ Vertex 4 256GB

Corsair 16GB - 749,-

 

For din del kan du jo legge merke til at 16gb koster mindre enn å oppgradere til 12gb ;)

 

 

Ut ifra det jeg klarer å finne ut virker det som at den nye Sony Vaio S (premium) er en veldig bra maskin. En av de største fordelene slik som jeg ser det er at du kan bruke en dockingstasjon!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bare ha et sted å få sagt dette:

Jeg kjøpte en premium vaio s 13" (1600x900), jeg hadde lest at skjermen ikke var så veldig god, men skjermen var jo helt elendig! Elendig kontrast, min gamle vaio z1 som også har TN panel på med samme oppløsning var mye bedre. Macbooker på samme prisnivå har jo også mye bedre skjermer. Vaio s 15" har forresten nydelig skjerm (IPS).

Lenke til kommentar

Må bare ha et sted å få sagt dette:

Jeg kjøpte en premium vaio s 13" (1600x900), jeg hadde lest at skjermen ikke var så veldig god, men skjermen var jo helt elendig! Elendig kontrast, min gamle vaio z1 som også har TN panel på med samme oppløsning var mye bedre. Macbooker på samme prisnivå har jo også mye bedre skjermer. Vaio s 15" har forresten nydelig skjerm (IPS).

 

 

Enig. Kjøpte også en S13P, og skjermen er crap. Spesielt ift innsynsvinkel!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må bare ha et sted å få sagt dette:

Jeg kjøpte en premium vaio s 13" (1600x900), jeg hadde lest at skjermen ikke var så veldig god, men skjermen var jo helt elendig! Elendig kontrast, min gamle vaio z1 som også har TN panel på med samme oppløsning var mye bedre. Macbooker på samme prisnivå har jo også mye bedre skjermer. Vaio s 15" har forresten nydelig skjerm (IPS).

 

 

Enig. Kjøpte også en S13P, og skjermen er crap. Spesielt ift innsynsvinkel!

Hei CorporalClegg

Vet at denne tråden begynner og bli gammel, men lurte på om det var slik at skjermen var så dårlig at du returnerte den? I så fall hvordan var servicen på sony.no, om det var der du kjøpte den? Sitter og vurderer om jeg skal gå for samsung 7-serie 14" som nevnt lenger opp her eller denne sony vaio S13P. Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar

Servicen til sony er veldig dårlig. Jeg får ikke tak i dem på telefon, og de har ikke svart på mail på en uke. De kanselerte returen min uten varsel, og det har nå gått 2 uker siden jeg spurte hvorfor, men de har ikke svart etter at jeg sendte all nødvendig informasjon. Hold deg unna sony support!

 

Skjermen er kjempedårlig, 0 graders vertikal innsynsvinkler, dvs at det ikke finnes et lite vinkelområde hvor fargene er de samme. Fargene forandrer seg etter vinkelen.

Lenke til kommentar

Servicen til sony er veldig dårlig. Jeg får ikke tak i dem på telefon, og de har ikke svart på mail på en uke. De kanselerte returen min uten varsel, og det har nå gått 2 uker siden jeg spurte hvorfor, men de har ikke svart etter at jeg sendte all nødvendig informasjon. Hold deg unna sony support!

 

Skjermen er kjempedårlig, 0 graders vertikal innsynsvinkler, dvs at det ikke finnes et lite vinkelområde hvor fargene er de samme. Fargene forandrer seg etter vinkelen.

Takk for svar O:M:A, da blir jeg nokk og gå for samsungen. Bare litt kjedelig at de ikke har satt inn et kepler (GT 640 LE) kort i samsungen slik de har gjort i vaioen.

 

Kjedelig at det skal være så dårlig service. Ser det ut til at du må beholde pc-en eller tror du at du får returnert den?

Lenke til kommentar

Jeg håper det løser seg snart. Har vært veldig mye tull. Kjipt å være usikker på om man får igjen de nesten 12k man har brukt på et produkt som ikke fungerer som det skal(touchpaden) og som man ikke har lyst på. Kan hende alt hadde vært mer smertefritt om jeg hadde bodd i en by med sony butikk.

Skal til Bergen neste helg, kan høre om jeg kan levere den hos dem(sony senter lagunen).

Lenke til kommentar

Må bare ha et sted å få sagt dette:

Jeg kjøpte en premium vaio s 13" (1600x900), jeg hadde lest at skjermen ikke var så veldig god, men skjermen var jo helt elendig! Elendig kontrast, min gamle vaio z1 som også har TN panel på med samme oppløsning var mye bedre. Macbooker på samme prisnivå har jo også mye bedre skjermer. Vaio s 15" har forresten nydelig skjerm (IPS).

 

 

Enig. Kjøpte også en S13P, og skjermen er crap. Spesielt ift innsynsvinkel!

Hei CorporalClegg

Vet at denne tråden begynner og bli gammel, men lurte på om det var slik at skjermen var så dårlig at du returnerte den? I så fall hvordan var servicen på sony.no, om det var der du kjøpte den? Sitter og vurderer om jeg skal gå for samsung 7-serie 14" som nevnt lenger opp her eller denne sony vaio S13P. Hva anbefaler du?

 

Jeg har ikke levert den inn, siden jeg i all hovedsak bruker maskinen med ekstern skjerm (dockingstasjon, derfor er også de fleste andre maskiner utelukket.

 

Har fra tidligere anledninger god erfaring med Sony.no, men etter laptopkjøpet (og påfølgende mangel på svar ved innsendt klageskjema) er inntrykket dårlig.

Lenke til kommentar

Må bare ha et sted å få sagt dette:

Jeg kjøpte en premium vaio s 13" (1600x900), jeg hadde lest at skjermen ikke var så veldig god, men skjermen var jo helt elendig! Elendig kontrast, min gamle vaio z1 som også har TN panel på med samme oppløsning var mye bedre. Macbooker på samme prisnivå har jo også mye bedre skjermer. Vaio s 15" har forresten nydelig skjerm (IPS).

 

 

Enig. Kjøpte også en S13P, og skjermen er crap. Spesielt ift innsynsvinkel!

Hei CorporalClegg

Vet at denne tråden begynner og bli gammel, men lurte på om det var slik at skjermen var så dårlig at du returnerte den? I så fall hvordan var servicen på sony.no, om det var der du kjøpte den? Sitter og vurderer om jeg skal gå for samsung 7-serie 14" som nevnt lenger opp her eller denne sony vaio S13P. Hva anbefaler du?

 

Jeg har ikke levert den inn, siden jeg i all hovedsak bruker maskinen med ekstern skjerm (dockingstasjon, derfor er også de fleste andre maskiner utelukket.

 

Har fra tidligere anledninger god erfaring med Sony.no, men etter laptopkjøpet (og påfølgende mangel på svar ved innsendt klageskjema) er inntrykket dårlig.

Takk for svar. Tror nokk at jeg blir og gå for samsungen etter at hører om denne dårlige servicen og dårlig skjerm. Bare synd at ikke samsungen kommer med gt640 le kort.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...