Gå til innhold

trenger tips og veiledning til militær utdannelse!


Andmy

Anbefalte innlegg

Jeg har hele livet sagt at det er pilot i forsvaret jeg ville bli, og jeg har hele livet også trodd jeg skulle få til nettopp dette. Men i løpet av de siste 2 årene har det vist seg at jeg har litt nedsatt syn. (-1,25 på begge øynene), så dette med pilot har jeg litt gitt opp.

 

Likevel vil jeg gjerne gå inn i forsvaret, og skaffe meg en militær utdanning og karriere i forsvaret. Jeg har tenkt å søke meg inn på krigsskolen til neste år! vil synet mitt ødelegge dette? hvordan foregår veien til krigsskolen? hva må jeg gjøre?

 

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere måter å bli offiser på:

1) Førstegangstjeneste -> Befalsutdanning -> Krigsskole

2) Befalsutdanning -> Krigsskole

3) Førstegangstjeneste -> Gjennomgående krigsskole

4) Gjennomgående krigsskole

5) Førstegangstjenste -> Grunnleggende befalskurs (3mnd - GBK) -> Krigsskole

6) Førstegangstjeneste -> GBK -> Sivil utdannelse -> Krigsskole kvalifiserings kurs (6mnd - "kval. kurs")

7) Befalsutdanning -> Sivil utdannelse -> "kval. kurs"

8) Sivil utdannelse -> GBK -> "kval. kurs"

 

Oppsumert: Du trenger å ha grunnleggende befals utdanning for å bli offiser (om du får dette via GBU eller GBK har ikke noe å si, og du kan også få det via en gjennomgående krigsskole som er 4årig). Du trenger grunnleggende offiser utdanning (GOU) for å bli offiser (eller du kan være opp til kaptein eller major uten KS). GOU kan du få enten via krigsskole eller sivil bachelor + GOU kvalifiserings kurs på 6mnd.

 

Så oppsumert, det finnes mange måter å få seg en grunnleggende offiser utdannelse (det er det som krigsskolen gir)

Lenke til kommentar

Kanskje det gjelder for hæren, eller du så på sidene til f.eks TMBN, men slik er det ikke ellers. Så fremt du har en kontrakt på en stilling som er for en sersjant grad, så kan du, hvis din foresatte betaler og vil, gå GBK. Eneste kravene til GBK (eller BKMA som det heter i Sjøforsvaret) er 1) Fullført førstegangstjeneste og 2) At du har en stilling i forsvaret og "din sjef" sender deg på GBK. Alternativt så har vist TMBN en annen ordning på dette også da (som du beskrev).

 

Her er info om BKMA: http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/utdanningskalkulator/Sider/Befalskurs-Marine.aspx :)

Lenke til kommentar

Uansett da, så må du ha fullført førstegangstjeneste for å komme inn på en form for grunnleggende befalskurs =) Grunnen til at mange av mulighetene for å få seg en offiserutdannelse ble listet opp er fordi at ting går ikke alltid som planlagt, og for å generelt vise at det er et hav av muligheter der ute =)

 

Du får forresten også operativ og varrierende hverdag andre steder enn hæren ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...