Gå til innhold

Fått lærlingsplass - Spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop blitt tilbudt lærlingsplass på Rolls Royce og har godtatt dette tilbudet, som vil si at jeg skal begynne å jobbe der i August som IKT-lærling. Dette er veldig nytt for meg, og jeg lurer egentlig bare på hva jeg kan forvente meg? Noen som har noen erfaringer innen denne bedriften og kan si om de er positive eller negative?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal også ut i læra innen IKT til høsten, men har noen svar til deg. Jeg begynner i en veldig stor bedrift med flere hundre ansatte Norge rundt. Etter som jeg skal jobbe på hovedkontoret, så skal jeg jobbe med både server (drift og vedlikehold) og brukerstøtte, altså helpdesk osv. Dette er forholdsvis det du kan forvente, ville jeg tro. Det går mye på brukere på server, opplæring av brukere, programvare og nettverk. Det er også noe maskinvare, men har ikek vært så veldig mye hos meg :ohmy:

 

Har vært utplassert der en dag i uken i et halvt år, og det jeg har gjort mest av er å hjelpe brukere på huset med div IT-problemer, hjelpe brukere via helpdesk (mail eller tlf) eller sette opp printere på kontorer, sjekke og følge opp fysiske servere og slikt.

 

Jeg ser for meg at du kanskje kommer til å jobbe noe med databaser, så de ansatte kanskje kan drive registrering av kunder, kjøp og salg osv. Du vil også kanskje måtte hjelpe dem med den programvaren de bruker til dette.

 

 

Håper dette ga en liten pekepinn på hva du skal jobbe med :-)

Lenke til kommentar

Vanligvis i så "store" bedrifter så får ikke lærlingen røre så mye innen server (AD, Exchange osv)

Men du kan bare venne deg til å være helpdesk, Rolls bruker garantert mangen systemer for å holde styr på bilene sine, deler og ordrer. Her tror jeg at du kommer inn i bildet, Lære deg programmene som blir brukt og være brukerstøtte på dette:) Meget chill jobb som du muligens kommer til å bli RAP lei av:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...