Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karaktertråden


Anbefalte innlegg

 

Går det fortsatt an å slippe fag og ta det opp som privatist?

 

Det er overhodet ikke noe problem. Eneste er at du da MÅ melde deg av undervisningen i faget, så du bør være ganske sikker før du tar valget. Men kan jo være greit om læreren er udugelig i et fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sendt en hurtigklage på eksamenskarakteren i Matematikk R1 som jeg tok opp som privatist, og fikk medhold! Gikk opp fra 5 til 6! Nå har jeg 58,1 poeng istedenfor 57,6 poeng, og det betyr at jeg nå er garantert medisin i Oslo vår. Jadda! :D

 

Gratulerer! Klaget selv på en 4er i sidemål, gikk opp til 5 :D

 

Fikk 6 i alle andre fag dette halvåret unntatt Kjemi 2 (5), så nå blir det medisin her også :)

Lenke til kommentar

Må man ha noen grunn når man klager på eksamenskarakteren og standpunktskarakteren?

 

Ikke eksamenskarakteren, men når det gjelder standpunktkarakteren kan man bare klage hvis reglene for karaktersetting ikke er fulgt, man kan ikke klage på selve vurderingen.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvordan vet vi at læreren følger reglene for karaktersettingen når karakteren blir satt?

 

For eksempel så fikk en kompis av meg 5 som standpunktskarakter da alle karakterene bestod av 6-ere, og bare en femmer. Han fikk til og med en 6/7 karakter av et prosjekt han jobbet med. Vil dette være feil karaktersetting?

Lenke til kommentar

Hvordan vet vi at læreren følger reglene for karaktersettingen når karakteren blir satt?

 

For eksempel så fikk en kompis av meg 5 som standpunktskarakter da alle karakterene bestod av 6-ere, og bare en femmer. Han fikk til og med en 6/7 karakter av et prosjekt han jobbet med. Vil dette være feil karaktersetting?

 

Nei, for man kan kun klage på om gjeldende regler for karakterfastsetting er fulgt. En slik feil kan eksempelvis være at en lærer kun har vurdert deg i noen kompetansemål, eller at det ikke er sluttkompetansen som ligger til grunn for standpunktkarakteren,

Lenke til kommentar

Om alle karakterene bortsatt fra én var seks, og den siste var fem, burde eleven helt klart vært belønnet med karakteren seks i standpunkt. Sluttkompetansen skal jo telle mest, og selv om denne femmeren kom på slutt-tentamenen, vil jeg si at sekseren er helt i tråd med læringsmålene da det er vanskelig å måle kompetansen i norsk på kun én prøve.

Lenke til kommentar

Om alle karakterene bortsatt fra én var seks, og den siste var fem, burde eleven helt klart vært belønnet med karakteren seks i standpunkt. Sluttkompetansen skal jo telle mest, og selv om denne femmeren kom på slutt-tentamenen, vil jeg si at sekseren er helt i tråd med læringsmålene da det er vanskelig å måle kompetansen i norsk på kun én prøve.

Det mener jeg også.

 

I økonomistyring har jeg vippet mellom fem og seks i alle karakterene, men jeg har aldri fått en "ren" sekser. Men på slutt-tentamenen fikk jeg 4/5, som var en skikkelig nedtur for meg. Læreren fortalte meg at jeg neppe ville få 6 i standpunktskarakter, men likevel måtte jeg ta vippeprøven som alle skulle ta. Jeg gjorde vippeprøven og fikk 6, som gjorde at jeg fikk 6 i standpunktskarakter. Jeg vet ikke om jeg hadde flaks, men jeg var rimelig fornøyd med karakteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...