Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Skrapelyd" ved venstresving etter hjulbytte.


Jarad

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Byttet hjul på bilen i går.

 

Har nå etter byttingen fått en slags metall-mot-metall "skrapelyd", som om det er 2 ting som skraper borti hverandre.

 

Lyden oppstår KUN når jeg svinger til venstre, og slik jeg kunne høre: skarpere sving = tydeligere lyd (ikke nødvendigvis høyere i den forstand).

 

Lyden er heller ikke konstant. Det blir på en måte et intervall som avhenger av farten, også forsvinner den når jeg retter opp eller svinger til høyre.

Dette er noe som kun har oppstått etter bytte.

 

Noen som har tips til hva som er feil?

 

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byttet hjul.......som i? Kjøpte helt nye med felger? Lik størrelse som før?

Sving 100% V og gå ut og sjekk om det tar borti noe.

Har 2 sett helårs (på gamle felger) som jeg nå bruker opp som sommerdekk, byttet ut det ene i går pga lite mønster igjen.

Størrelse er samme som før ja.

Endret av SecondEd
Lenke til kommentar

Det lønner seg å bytte begge dekkene , ett slitt og ett nytt dekk kan være 4-5-6-7 mm forskjell og utgjøre 2% lenger rulling på det ene hjulet pr runde.

 

Sikkerpå at det ikke skal være en ring på før julet osv? Den må da ta borti noe for å lage lyd.

Ville ha latt noen kjøre bilen sakte i sirkel mot V , i mens du var ute å lyttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gammel bil dette? Jeg har selv opplevd lignende det du opplever både da eksosanlegget hadde løsnet bakerst og da jeg hadde problemer med slitte bærekuler/foringene.

Selv om det med bærekulene lagde mer en klunke lyd enn akkurat metall mot metall, men det var også kun ved sving til høyre for min del.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Litt snodig om bremsene ble sjeve og eksosanlegget falt av samtidig som man byttet hjul.

Men mye kan jo briste om det allerede er slitent når man for eks jekker opp bilen.

 

Koster ikke en teknisk kontroll hos naf ol 350kr?

Sånn man ofte kjøper før man tegner kontrakt på en bruktbil?

Lenke til kommentar

Eksosanlegget falt ikke av War, men ene festet bak hadde i mitt tilfelle brukket/slitt seg i stykker. Så det hang der det skulle, men ved rette vibrasjonene slo det opp i noe og lagde en skrapelyd.

Jeg tror ikke det er feilen i dette tilfelle da det skjedde rett etter hjulskift, og om bilen er jekket opp korrekt, men det lignet på symptomene med lyd som varierer etter tempo og svingradius.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Har nå tatt en tur ut for å sjekke.

Kan ikke se noe som tar borti hverandre, men nå med litt nøyere "ettergehør" så hører jeg samme lyden ved bremsing, men ikke like mye. Er det rett og slett skivene, evt klossene som må byttes?

 

Litt merkelig synes jeg da at selve "ved venstresving"-delen ikke kom før etter hjulbytte.

 

Det lønner seg å bytte begge dekkene , ett slitt og ett nytt dekk kan være 4-5-6-7 mm forskjell og utgjøre 2% lenger rulling på det ene hjulet pr runde.

 

Sikkerpå at det ikke skal være en ring på før julet osv? Den må da ta borti noe for å lage lyd.

Ville ha latt noen kjøre bilen sakte i sirkel mot V , i mens du var ute å lyttet.

 

Byttet alle 4 (et helt sett), bakdekkene hadde enda litt til å gå på, men ikke nok til at jeg ville vente.

Det var ingen ring på verken de gamle eller "nye".

 

 

Gammel bil dette? Jeg har selv opplevd lignende det du opplever både da eksosanlegget hadde løsnet bakerst og da jeg hadde problemer med slitte bærekuler/foringene.

Selv om det med bærekulene lagde mer en klunke lyd enn akkurat metall mot metall, men det var også kun ved sving til høyre for min del.

 

Det er en 2003 Mazda 6, som er kjørt rett over 74k.

 

 

Hvor høres det ut som om lyden kommer fra?

 

Det kan kanskje være slitte, skittne eller skjeve bremseklosser, men da burde det også vært lyd ved bremsing..

 

Lyden høres ut som den kommer fra venstre fremhjul.

Etter en ny testtur nå (som nevnt før quotes) så hører jeg samme lyden (men litt svakere) ved bremsing.

Endret av SecondEd
Lenke til kommentar

Forskjellen i mønsterdybde kan strekke litt på drivlinen. Noen spesiell grunn til at du ikke byttet begge? Hvertfall på drivhjul må du bytte samtidig.

 

Byttet alle 4, da det ikke var nok spor igjen på bakhjulene til at jeg ville vente.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme lyd og det visste seg at det var en stein som kom borti bremseskjolet og bremsen/hjulet og lagde ulyd når man svingte til en side. Tokk og rygga tilbake ca 10 meter og steinen falt. Andre gang måtte jeg ta av hjulet og pelle den av :p Er vel sånn pga hvordan felgen ser ut at den lettere hiver stein inn ellerno sånt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...