Gå til innhold

Får helt ville temp-advarsler for cpu.


FVH

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper dette er rett forum for spørsmålet.

Tror det, da dette antakelig er hovedkort-relatert.

 

Har installert en Corsair H100-kjøler på cpu'en (i7-3930K).

Hovedkortet er et Asus P9X79 Deluxe.

 

Jeg hadde alt dette i et gammelt kabinett, og da funket det helt fint - ingen varlser eller noe.

Dro så alt fra hverandre for å få det i et nyere kabinett, og nå fikk jeg en del problemer. Først var CPU fan error, men det fikk jeg fiksa på.

 

Problemet mitt nå er at jeg får alskens rare varsler på tempen på cpu'en.

Det varierer fra minus 60 grader til 85 pluss.

Dette kan jo selvfølgelig ikke stemme.

 

Så derfor lurer jeg på: hva kan jeg gjøre for at dette kan leses riktig, og få det sånn at jeg kan stole på avlesningene?

Skjønner jo fort at det neppe kan være 60 kuldegrader på cpu'en...

 

Takker. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for det.

Prøvde nå et annet program (Real Temp GT), og mens jeg satt og så på at det viste ca 40 grader på kjernene, så kom det en pop-up på skjermen med advarsel om at cpu'en hadde 90 grader!

 

BIOS'en er helt ny, og den siste.

Må jeg kanskje legge den inn på nytt igjen?

Lenke til kommentar

Tusen takk for det.

Prøvde nå et annet program (Real Temp GT), og mens jeg satt og så på at det viste ca 40 grader på kjernene, så kom det en pop-up på skjermen med advarsel om at cpu'en hadde 90 grader!

 

BIOS'en er helt ny, og den siste.

Må jeg kanskje legge den inn på nytt igjen?

 

Sikker på at du har montert kjøleren tett nok på cpu? Det skal ikke mye slark til før temperaturene tar av som en rakett. Jeg ville demontert den, renset blokka og prosessoren for gammel kjølepasta, lagt på ny pasta og så montert kjøleren på nytt.

 

Du bør videre sette kjøleviften til å blåse kaldluft fra utsiden av kabinettet og gjennom radiatoren, om du ikke har gjort det allerede. Selvfølgelig sjekke at både pumpe og vifte får strøm.

 

Og som nevnt er siste bios viktig, men det er ikke vits i å legge den inn på ny.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Tusen takk for det.

Prøvde nå et annet program (Real Temp GT), og mens jeg satt og så på at det viste ca 40 grader på kjernene, så kom det en pop-up på skjermen med advarsel om at cpu'en hadde 90 grader!

 

BIOS'en er helt ny, og den siste.

Må jeg kanskje legge den inn på nytt igjen?

 

Sikker på at du har montert kjøleren tett nok på cpu? Det skal ikke mye slark til før temperaturene tar av som en rakett. Jeg ville demontert den, renset blokka og prosessoren for gammel kjølepasta, lagt på ny pasta og så montert kjøleren på nytt.

 

Du bør videre sette kjøleviften til å blåse kaldluft fra utsiden av kabinettet og gjennom radiatoren, om du ikke har gjort det allerede. Selvfølgelig sjekke at både pumpe og vifte får strøm.

 

Og som nevnt er siste bios viktig, men det er ikke vits i å legge den inn på ny.

 

Takker for det.

 

Ja, jeg tok jo alt fra hverandre da jeg flyttet alt fra den ene kabinettet til det andre.

Jeg rengjorde både blokk og cpu før jeg hadde på ny kjølepasta.

Vel og merke en som jeg kjøpte i 2009 - med påskriften "shelf life 24 months". Kan dette ha så mye å si, eller burde jeg kjøpe en ny? (Den så helt grei ut)

 

Ellers er det jo det med å få montert kjøleren rett på, da. Jeg har for vane å lage en kule med størrelse som en ert midt på cpu'en, for å å "massere" blokka litt for å få den posjonert utover. Deretter trekker jeg de fire mutterne til gradvis og diagonalt til det ikke går mer. Da burde i hvert fall blokka sitte rett på.

 

Viftene blåser kaldluft på radiatoren fra rommet rundt, ja.

 

Er også bra sikker på at greiene får strøm - viftene går og lysene på pumpeblokka lyser.

 

Men er det ikke rart at jeg får to forskjellige avlesninger?

Det programmet jeg lasta ned (real temp gt) viser 38 grader samtidig som at jeg får advarsel fra OS, eller BIOS eller hva det er, som sier at cpu'en er 90 grader?

 

Ett spm rundt dette med H100.

 

De viftene på radiatoren, er det nøye om de kobles til utgangene på pumpa eller om jeg bruker de alternative cpu fan-kontaktene på mobo? Systemet virker mer fornøyd med at jeg har de koblet til mobo. Det har tre kontakter for cpu fan. Når jeg tok strøm til disse viftene fra pumpa på H100, fikk jeg hele tiden cpu fan error. Det eneste trøbbelet jeg får nå er de advarslene som popper opp hele tiden.

Lenke til kommentar

Det som popper opp med advarsler av alskens slag er nok AIsuite. Denne går bananas her hos meg også så jeg har deaktivert sensor-funksjonen i programmet.

 

Hold deg til Realtemp eller HW-monitor. Disse er stort sett pålitelige. Last også ned Prime95 og kjør "Small FFTs" i 10-15min så du ser hva makstempen ligger på.

 

Jeg håper denne erten du beskriver pastamengden utifra er en baby-ert? Et riskorn/fyrstikkhode er som oftest nok på CPU'er.

Lenke til kommentar

Det som popper opp med advarsler av alskens slag er nok AIsuite. Denne går bananas her hos meg også så jeg har deaktivert sensor-funksjonen i programmet.

 

Hold deg til Realtemp eller HW-monitor. Disse er stort sett pålitelige. Last også ned Prime95 og kjør "Small FFTs" i 10-15min så du ser hva makstempen ligger på.

 

Jeg håper denne erten du beskriver pastamengden utifra er en baby-ert? Et riskorn/fyrstikkhode er som oftest nok på CPU'er.

 

Takker for svar.

 

Tenkte nok noe sånt, ja - det er vel AI suite som kødder det til. Men jeg blir jo usikker, og lurer på om det virkelig kan stemme at det er 90 grader. Får prøve å dekativere det.

Jeg får laste ned de programmene du tipser om, og se hva de viser.

 

Jeg har nok brukt litt mer pasta enn du beskriver - omtrent som en full-size ert, og det kan vel gjerne ha en negativ virkning på tempen hvis det blir for mye?

2011 er jo litt større enn de jeg har hatt før, og når jeg plukka pumpa av disse to gangene så hadde pastaen jevnet seg fint utover cpu'en - ikke noe søl.

Men for å være sikker tar jeg den av en gang til, og har mindre pasta på.

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye pasta man kliner på så vil det jo spres utover når kjøleren monteres så det vil ikke forårsake noen enorm temeraturøkning. Mest søl egentlig. LGA2011 er som du sier litt større også, men jeg synes likevel en ert hørtes litt mye ut. Se hva tempen ligger på før du bytter pasta. Hvis det ikke er noe søl og tempen er fin så er det ingen grunn til å bytte.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt den mest omfattende delen av Prime95 i ti timer i strekk,

og med stock klokking viser både CPUID Hardware Monitor og Real Temp GT en max på 67 grader med H100-kjøleren.

 

Åssen funker det egentlig med kjernene i i7-3930K?

Jeg ser at det er stor variasjon på maxtemp; fra ytterst venstre til ytterst høyre står det:

64 - 63 - 58 - 56 - 61 - 67.

Betyr det at det er noen deler av CPU'en som får bedre kjøling enn andre?

Burde ikke disse tallene være noenlunde like?

Her ser vi jo forskjeller på 11 grader.

 

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...