Gå til innhold

900X4C, 900X3C eller UX31A ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Endelig etter fullførte 3 år på vgs på ein HP 6735b skule-pc, er det på tide med litt oppgradering på pc-fronten.

 

Foreløbige alternativ:

  • Samsung 900X4C 15.6" HD+
  • Samsung 900X3C 13.3" HD+
  • ASUS ZENBOOK Prime UX31A 13,3" FHD IPS

Ellers er spesifikasjonane til Apple MacBook Pro 15" Retina display heilt kurrante, så tilsvarande pc'ar frå alternative produsentar ønskast også velkomne.

 

Dilemmaet:

900X4C er i prinsippet å foretrekke, men 1920 x 1080 IPS skjermen til Asus' UX31A frister også. Spørsmålet er om dette i praksis utgjer så stor forskjell frå 1600x900 skjermen til samsung. Er det forresten noken som veit om Asus' 13,3" 1920x1080 kvalifiserer seg til Retina stempel?

 

Oppgraderingsmuligheter er også essensielt, og då spessielt RAM og SSD. 900X4C med 8 GB ram overgår begge konkurrentane med 4 GB på det punktet, og 4 GB i 2012 synest eg begynner å bli alvorleg lite...

 

Samsung oppgir 8 GB som maks for begge sine, mens Asus seier 4 GB(som også er installert).

 

Intel oppgir 32 GB som maks for i5, i7, så ligger begrensinga i at det rett og slett ikkje eksisterer moduler på over 8 GB (og det berre er en slot), og Asus' sitt minne er lodda, og ikkje utskiftbart?

 

128 GB SSD (som alle har) fungerer for øyeblikket, men etter kvart som prisane rasar nedover, kunne det vore interressant med en 512 GB (som MacBook Pro har). Spørsmålet er om SSD'ane er propertiære slik som det meste i Apple MacBook Pro (http://www.hardware....mareritt/110200), eller om dei enkelt lar seg utskifte?

 

900X3C og UX31A er i prinsippet begge veldig like, men i tilleg til større oppløsning på skjermen, har UX31A også Ivy Bridge i7, istedenfor i5, slik 900X3C har. Utgjer dette noko særleg forksjell i praksis, eller er dette ikkje så vesentleg forskjell?

 

Og til slutt:

Forslag til andre ultrabook, eller kompakte notebooks i omtrent samme segmentet som er konkurransedyktige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nylig 900X4C. Er storfornøyd med den.

Men det skal sies at min forutsetning før jeg kjøpte var at min neste laptop skulle ha 1080.

 

Ble så forelsket i designet til 900X4C at jeg bare måtte ha den. Alternativet for meg ville blitt MBA.

Kan ikke si så mye om de andre du vurderer, men 1600X900 er nok for meg.

 

Bruksområdet er jo litt begrenset for disse maskinene, de er jo ikke akkurat veldig egnet for tunge spill.

Min drar Diablo 3 greit nok, det er vel det eneste jeg har testet.

Alt av media har jeg på en ekstern disk, så det er ikke noe problem for meg med 128gigabyte SSD.

 

Foreløpig er vel 900X4C den som har best batteritid, samt kanskje raskest oppstartstid. Kaldstart ligger på rundt 5 sekunder her.

 

Om du har noen spesifikke ting du vil ha sjekket på 900X4C kan jeg kanskje være behjelpelig. Bare å skrike ut. :)

Endret av vgard
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte nylig 900X4C. Er storfornøyd med den.

Men det skal sies at min forutsetning før jeg kjøpte var at min neste laptop skulle ha 1080.

 

Ble så forelsket i designet til 900X4C at jeg bare måtte ha den. Alternativet for meg ville blitt MBA.

Kan ikke si så mye om de andre du vurderer, men 1600X900 er nok for meg.

 

Bruksområdet er jo litt begrenset for disse maskinene, de er jo ikke akkurat veldig egnet for tunge spill.

Min drar Diablo 3 greit nok, det er vel det eneste jeg har testet.

Alt av media har jeg på en ekstern disk, så det er ikke noe problem for meg med 128gigabyte SSD.

 

Foreløpig er vel 900X4C den som har best batteritid, samt kanskje raskest oppstartstid. Kaldstart ligger på rundt 5 sekunder her.

 

Om du har noen spesifikke ting du vil ha sjekket på 900X4C kan jeg kanskje være behjelpelig. Bare å skrike ut. :)

 

Jeg vurderer å kjøpe 900X3C og kunne tenke meg å dine synspunkter på et par ting. (Jeg vet at 4C er 15" og 3C er 13", men ellers er vel design og spesifikasjoner identliske.)

 

1. Hvordan er byggekvaliteten på maskinen? Virker chassiet å være robust og stabilt? Testen i Teknisk Ukeblad poengterer at skjermhengselen er litt i løseste laget. Stemmer det? Har du nok førstehåndserfaring med Macbook til å vurdere disse to opp mot hverandre på dette punktet?

 

2. Har sett en del kommentarer på at det lett blir stygge fingermerker på maskinen. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

 

3. Har du opplevd trøbbel (ustabilitet) med trådløst nett? (Vet at dette var et issue på første generasjon Ultrabooks fra Samsung.

 

4. Hvordan føler du tastaturet er å skrive på?

Lenke til kommentar

Jeg har tafset på min 900X3C i noen timer nå, og kan bidra med følgende:

 

1. Byggekvaliteten virker god. Dette er bare min tredje laptop, så grunnlaget er tynt. Jeg har Asus G73SW og Asus eee1000H å sammenlikne med, pluss venner og kolleger selvfølgelig.

Chassiset virker stabilt, får ikke til å vri det uten å bruke mye kraft. Skjermen er lettere å vri, den har litt "flex". Men robust? Det vil jeg vel egentlig ikke si, skal vel ikke så veldig mye til før det blir synlige merker ihvertfall. I forhold til tykkelsen på maskinen så virker dette veldig bra egentlig.

 

2. Ang. fingermerker synes jeg den klarer seg bra. Selvfølgelig, fingermerker synes, men ikke veldig godt. Overflatene er matt mørk grå og er ikke ekstreme "fingermerke-magneter". Bedre enn mine andre to PCer.

 

3. Jeg leste også om den sykdommen fra første generasjon, og at dette var fikset på andre generasjon. Det er fikset på andre generasjon, har ikke sett noe som helst problemer.

 

4. Tastaturet har litt kort slaglengde (altså bevegelse i hver tast), men er godt å skrive på synes jeg. Bittelitt flex i midten, ingenting ellers. Bedre enn mine andre to PCer.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding!

 

Skjønner at det er begrenset hvor mye man kan gå i dybden når man bare har hatt maskinen tilgjengelig noen timer, men det virker som om du er fornøyd med førsteinntrykket. De beskrivelsene du kommer med her stemmer i stor grad med den opplevelsen jeg har med Samsung-produkter generelt, og jeg synes dette høres ut som et bra sammenskrudd "jern".

 

Det eneste jeg har en liten mistanke om, er at skjermhengselen kan være litt løs. Antakelig er ikke dette særlig merkbart når maskinen er relativt ny, men jeg har en følelse av at dette kan være noe som gjør seg mer gjeldende etter en viss tids bruk når man har åpnet/lukket maskinen X antall ganger.

 

For meg virker dette som et produkt som innfrir mine krav med tanke på hvilket bruksområde jeg ser for meg. Da gjenstår det egentlig bare å rettferdiggjøre overfor meg selv å bruke 11k på en laptop. :p

Endret av UrNils
Lenke til kommentar

Bare fordi jeg så at tråden gjaldt UX32A: Den har forrige generasjons Sandy Bridge, og ikke Ivy Bridge. har fortsatt tilgode å se en i norske nettbutikker med ny prosessor, bare gammel.

 

Lurt å høre med en eventuell nettbutikk for modellnummeret på prosessoren, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Ang. skjermhengselen:

Når jeg kjenner etter, så virker den faktisk litt løsere enn andre PCer, særlig når skjermen begynner å nærme seg "vannrett". Det er ikke noe problem, men det kan jo muligens utvikle seg til å bli det senere.

Kan sånt justeres tro? Rart hvis ikke noen finner en løsning.

Lenke til kommentar

Man skulle tro at det lar seg gjøre å justere/stramme opp. Utfordringen ligger vel i at man antakelig må demontere store deler av chassiet for å komme til. Og selv om man skulle finne frem, så er det vel ikke utenkelig at man må ha spesialverktøy for å få noe gjort. En annen ting man bør ha i bakhodet før man begir seg ut på noe slikt, er hvor mye kan man demontere selv før man bryter garantien.

 

Jeg tror vel egentlig ikke at dette er noe som kommer til å bli et kjempeproblem, men uansett et lite irritasjonsmoment som burde vært mulig å unngå. Men jeg skal ikke være for bastant i mine påstander her, i og med at jeg ikke har førstehånds kjennskap til den aktuelle modellen.

Lenke til kommentar

Edit:

 

Har igrunn kommet fram til at så lenge en driver med "vanlig" pc bruk dvs ikke mye videoredigering osv, så har man igrunn ikke bruk for retina skjermen.

 

 

Jeg har da igrunn sikta meg inn på enten samsung 9 serie, eller en air.

 

Air 13" 1,8GHz Dual-Core Core i5, 8GB. 256GB SSD 13.290

 

9 Serie Intel Core i5 1,7 GHz, 4GB, 128GB SSD ca 10.600

 

 

Bortsett fra at jeg er noe skeptisk til mac, så ser det ut som at den er det beste valget.

Endret av Lynx_
Lenke til kommentar

Kjøpte min 900x3c for knapt 2 uker siden. Jeg var storfornøyd med kjøpet, alt fungerte meget bra. Det eneste jeg kan klage på er fingeravtrykkene. Fingeravtrykk komme over alt, og er fryktelig stygt å se på. I dag 900x3cen å lade, noe som tilsier at jeg brukte 2 uker på å ødelegge den (jeg har behandlet den som et spebarn).

 

Edit: Sluttet å lade*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...