Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Historie (vg3) vår 2012


Anbefalte innlegg

Skrevet

frabz-BRACE-yourself-FINAL-EXAM-IS-COMING-163da3.jpg

 

I dag ble jeg trukket opp i Historie (HIS1002) til muntlig eksamen, som skal finne sted på mandag.

 

Jeg siterer det som står om eksamensordningen på oppgavearket.

 

Eksamensordning:

 

48 timer før eksamen får kandidaten utdelt tema for eksaminasjonen. Kandidaten forbereder en innledning/presentasjon innenfor temaet. Kandidaten kan i sin innledning/presentasjon velge å ta utgangspunkt i en problemstilling knyttet til temaet, men andre innfallsvinkler er også mulig. På eksamensdagen leverer kandidaten en form for utskrift av innledningen/presentasjonen sin til faglærer og sensor. Denne skal ikke vurderes, men kan benyttes av faglærer og sensor til notater osv.

 

Eksamen er tredelt:

 

1) Forberedt innledning/presentasjon på inntil 10 minutter.

 

2) Kort oppfølgingssamtale til innledningen.

 

3) Samtale om det overordnede temaet for eksaminasjonen som går ut over kandidatens innledning. Dersom kandidaten ikke får vist bredde i sin kompetanse i faget innenfor gitt tema, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

 

 

Oppgave 3

 

 

Napoleon og Hitler har begge satt markerte spor etter seg, både overfor enkeltmennesker, enkeltnasjoner og internasjonalt. Gjør rede for og drøft forutsetningene for deres store innflytelse. Hva var situasjonen i landene deres da de kom til makten og da de mistet den? Er verden i dag på noen måte preget av sporene etter disse 2 herskerne?

 

Kompetansemål som vil være relevant å trekke inn (også andre kompetansemål kan være aktuelle):

 

* Presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåte og handlinger.

* Gi eksempler på kontroversielle historiske emner og drøfte motstridende årsaksforklaringer til en historisk hendelse.

* Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet

 

 

Det finnes to oppgaver til, men dette var den oppgaven jeg trakk. Hvis noen vil dele noen tips, enten vedrørende det praktiske eller hvilke historiske ting som er lurt å legge vekt på under presentasjonen, så slå dere løs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lett oppgave. Det står jo hva du skal gjøre også. Jeg trakk "Mennesker på flyttefot" og ørten læreplanmål, så vet ikke helt hvordan jeg skal angripe temaet.

Endret av andybb
Skrevet

jeg fikk litt lignende tema om mellomkrigstiden og ideologier.

hvorfor slo ideologiene fascismen og nazismen rot i italia og tyskland?

er ganske vidt, så aner ikke hva jeg skal starte med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...