Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har ikke en direkt link men du kan jo altid besøke din venn google og søke etter "newbie c++ (or whatever) tutorial"

 

Så du mener jeg må/bør kunne C++ før jeg begynner med Delphi?

Som sagt, jeg holder på og lære...

 

Mente og lese noe om databaser, at jeg må kunne litt "database" før jeg begynner med Delphi

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å lære seg databaser først før man skal lære seg å programmere Delphi. Blir vel litt som å lære seg å spille gitar før man lærer seg å kjøre bil...

 

Det kan være lurt å lære seg grunnleggende programmering før man starter på et RAD verktøy som Delphi, siden Delphi gjør det veldig lett for deg å gjøre avanserte ting. Disse avanserte tingene har en tendens til å plutselig ikke bli så lett alikevel hvis man mangler litt grunleggende kunnskap.

 

Det er fullt mulig å lære disse grunnleggende tingene i Delphi også, men det er kanskje lettere i et verktøy som ikke gir deg muligheten til å gå for fort frem. Da kan både c++, c#, java, pascal, og de fleste andre språk duge. Men hvsi du alikevel har tenkt å lære deg Delphi vil nok kanskje Pascal være et naturlig valg...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Spør litt mer jeg...

 

Hva er forskjellen mellom Delphi og Pascal?

Hva trenger jeg for å lage programmer med Delphi i:

Windows?

Linux?

Fungerer programmene som blir laget med Delphi i Mac og Linux også?

Går det fort og lære seg å lage "avanserte" programmer? (GUI, lyder og div...)

Er Delphi "nøye" på kode?

Lenke til kommentar

Prøve å svare litt jeg, men jeg har ikke så mye peiling på "de gode gamle dagene"...

 

Delphis programmeringsspråk er vel Object Pascal, om jeg ikke tar feil. Den nøyaktige forskjellen mellom bare Pascal og Object Pascal vet jeg ikke, men av navnet høres det ut som at Pascal ikke er veldig objektorientert..

For å lage programmer med Delphi i Windows trenger du Delphi, logisk nok..

For å lage programmer med Delphi i Linux trenger du en Linux som kan kjøre Win32-programmer og Delphi; alternativt kan du bruke Kylix, som er Delphis Linux-bror/-søster..

Delphi-programmer kan, hvis de er fri for Win32-spesifikk kode, kompileres i Kylix og kjøres på Linux. Mac har jeg ingen erfaring med..

GUI-programmering i Delphi er som å bygge LEGO; lett og moro, men etterhvert vil du gjøre litt mer avanserte ting (LEGO Technic). Har ennå tilgode å bruke lyd i noe jeg har lagd, av den enkle grunn at jeg foretrekker at programmene holder kjeft og gjør som de blir bedt om. :)

Delphi er ikke like "nøye" på kode som noen andre språk; f.eks. er det likegyldig om du skriver "minVariabel", "MiNVaRiaBeL" eller "minvariabel", men ellers må du nok følge reglene.. Heldigvis er Delphi-IDE'et og kompilatoren svært hjelpsomme med alle feil du alltid gjør i starten av tilværelsen..

 

Personlig synes jeg det går fint å starte med Delphi, slik jeg gjorde en gang i tiden (og har forøvrig holdt meg til det).. Jeg bare velger å lære meg det jeg har bruk for akkurat når jeg trenger det; har alltid funket fint for meg det (med fare for å virke overmodig: jeg har ganske lett for å lære meg ting da...).

Lenke til kommentar
Prøve å svare litt jeg, men jeg har ikke så mye peiling på "de gode gamle dagene"...

 

Delphis programmeringsspråk er vel Object Pascal, om jeg ikke tar feil. Den nøyaktige forskjellen mellom bare Pascal og Object Pascal vet jeg ikke, men av navnet høres det ut som at Pascal ikke er veldig objektorientert..

For å lage programmer med Delphi i Windows trenger du Delphi, logisk nok..

For å lage programmer med Delphi i Linux trenger du en Linux som kan kjøre Win32-programmer og Delphi; alternativt kan du bruke Kylix, som er Delphis Linux-bror/-søster..

Delphi-programmer kan, hvis de er fri for Win32-spesifikk kode, kompileres i Kylix og kjøres på Linux. Mac har jeg ingen erfaring med..

GUI-programmering i Delphi er som å bygge LEGO; lett og moro, men etterhvert vil du gjøre litt mer avanserte ting (LEGO Technic). Har ennå tilgode å bruke lyd i noe jeg har lagd, av den enkle grunn at jeg foretrekker at programmene holder kjeft og gjør som de blir bedt om. :)

Delphi er ikke like "nøye" på kode som noen andre språk; f.eks. er det likegyldig om du skriver "minVariabel", "MiNVaRiaBeL" eller "minvariabel", men ellers må du nok følge reglene.. Heldigvis er Delphi-IDE'et og kompilatoren svært hjelpsomme med alle feil du alltid gjør i starten av tilværelsen..

 

Personlig synes jeg det går fint å starte med Delphi, slik jeg gjorde en gang i tiden (og har forøvrig holdt meg til det).. Jeg bare velger å lære meg det jeg har bruk for akkurat når jeg trenger det; har alltid funket fint for meg det (med fare for å virke overmodig: jeg har ganske lett for å lære meg ting da...).

Takk for svar! :w00t:

 

Må bare spørre litt til :p

Er det vanskelig å kjøre Delphi i Linux?

Hvis jeg skal kjøre programmene i Linux, da kan jeg ikke ha windows-kode i programmet... Er Delphi avhengig av windows-kode for forskjellige funksjoner eller?

Hvordan er det med bøker og kompilere..

Hvordan får jeg tak i kompiler/bøker?

Koster det noe?(kompiler..)

Vet du av noen tutorialer som er bra for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Prøve å svare litt jeg, men jeg har ikke så mye peiling på "de gode gamle dagene"...

 

Delphis programmeringsspråk er vel Object Pascal, om jeg ikke tar feil. Den nøyaktige forskjellen mellom bare Pascal og Object Pascal vet jeg ikke, men av navnet høres det ut som at Pascal ikke er veldig objektorientert..

For å lage programmer med Delphi i Windows trenger du Delphi, logisk nok..

For å lage programmer med Delphi i Linux trenger du en Linux som kan kjøre Win32-programmer og Delphi; alternativt kan du bruke Kylix, som er Delphis Linux-bror/-søster..

Delphi-programmer kan, hvis de er fri for Win32-spesifikk kode, kompileres i Kylix og kjøres på Linux. Mac har jeg ingen erfaring med..

GUI-programmering i Delphi er som å bygge LEGO; lett og moro, men etterhvert vil du gjøre litt mer avanserte ting (LEGO Technic). Har ennå tilgode å bruke lyd i noe jeg har lagd, av den enkle grunn at jeg foretrekker at programmene holder kjeft og gjør som de blir bedt om. :)

Delphi er ikke like "nøye" på kode som noen andre språk; f.eks. er det likegyldig om du skriver "minVariabel", "MiNVaRiaBeL" eller "minvariabel", men ellers må du nok følge reglene.. Heldigvis er Delphi-IDE'et og kompilatoren svært hjelpsomme med alle feil du alltid gjør i starten av tilværelsen..

 

Personlig synes jeg det går fint å starte med Delphi, slik jeg gjorde en gang i tiden (og har forøvrig holdt meg til det).. Jeg bare velger å lære meg det jeg har bruk for akkurat når jeg trenger det; har alltid funket fint for meg det (med fare for å virke overmodig: jeg har ganske lett for å lære meg ting da...).

Takk for svar! :w00t:

 

Må bare spørre litt til :p

Er det vanskelig å kjøre Delphi i Linux?

Hvis jeg skal kjøre programmene i Linux, da kan jeg ikke ha windows-kode i programmet... Er Delphi avhengig av windows-kode for forskjellige funksjoner eller?

Hvordan er det med bøker og kompilere..

Hvordan får jeg tak i kompiler/bøker?

Koster det noe?(kompiler..)

Vet du av noen tutorialer som er bra for en nybegynner?

Kylix er det du leter etter.

http://www.borland.com/products/downloads/...load_kylix.html

Det er helt gratis, bare du registrerer deg hos borland.

Lenke til kommentar
Kylix er Linux-Versjonen av Delphi. Forskjellen er at du programmerer for Linux istedenfor Windows, og systemet er litt annerledes.

 

EDIT: Det samme som å programmere CLX applikasjoner i Delphi.

Jeg vil jo programmere slik at programmene fungerer i BÅDE linux og windows...

Lenke til kommentar

VCL = Visual Component Library

 

Dette er Delphis originale komponentbibliotek og inneholder bl.a. GUI-komponenter basert på windows' egne komponenter (Hvis du tar en titt i kildekoden vil du f.eks. kunne se at TEdit ikke er en komponent borland har laget helt bunnen av. Faktisk ber de bare windows om å lage et vindu med klassenavn EDIT så tar windows seg av resten. Det samme gjelder en god del andre komponenter - alt som arver fra TWinControl faktisk...)

 

VCL'et inneholder masser av kall til windows api'et og er derfor vanskelig å få til å kjøre på noe annet enn windows....

 

CLX = Cross-Platform Visual Component Library (?)

 

CLX er et alternativ sett med gui-komponenter som i stede for å benytte seg av windows api'et benytter seg av norske Trolltechs Qt-library. Dette er et platformuavhengig alternativ som gjør det mulig å kompilere samme programmet både for linux (ved hjelp av kylix) og for windows (ved hjelp av delphi). Write once - compile twice eller noe slikt...

 

CLX er bygget opp på samme måte som VCL'et, bortsett fra at include filene begynner med Q. Så i stede for Forms og Controls osv har du QForms og QControls. Men klassene heter det samme, så du vil fortsatt ha TForm og TButton osv.

 

Har selv aldri benyttet meg av CLX så mer en som så kan jeg ikke forklare, men det burde kanskje være nok i første omgang...?

 

-Vegar

Lenke til kommentar
VCL = Visual Component Library

 

Dette er Delphis originale komponentbibliotek og inneholder bl.a. GUI-komponenter basert på windows' egne komponenter (Hvis du tar en titt i kildekoden vil du f.eks. kunne se at TEdit ikke er en komponent borland har laget helt bunnen av. Faktisk ber de bare windows om å lage et vindu med klassenavn EDIT så tar windows seg av resten. Det samme gjelder en god del andre komponenter - alt som arver fra TWinControl faktisk...)

 

VCL'et inneholder masser av kall til windows api'et og er derfor vanskelig å få til å kjøre på noe annet enn windows....

 

CLX = Cross-Platform Visual Component Library (?)

 

CLX er et alternativ sett med gui-komponenter som i stede for å benytte seg av windows api'et benytter seg av norske Trolltechs Qt-library. Dette er et platformuavhengig alternativ som gjør det mulig å kompilere samme programmet både for linux (ved hjelp av kylix) og for windows (ved hjelp av delphi). Write once - compile twice eller noe slikt...

 

CLX er bygget opp på samme måte som VCL'et, bortsett fra at include filene begynner med Q. Så i stede for Forms og Controls osv har du QForms og QControls. Men klassene heter det samme, så du vil fortsatt ha TForm og TButton osv.

 

Har selv aldri benyttet meg av CLX så mer en som så kan jeg ikke forklare, men det burde kanskje være nok i første omgang...?

 

-Vegar

Takk for en knallbra forklaring!

 

Det jeg mangler nå er en liten start-tutorial og Delphi/Kylix-programmet. Er det gratis eller? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...