karesvik Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Forsøker å installere en CD maskin fra en gammel Pc me W-95 til en litt nyere som har W-NT. Jeg får ikke aktivert CD maskinen på den nye Pc-en. Kan noe gi meg et tips om hva/hvordan det må gjøres. :o KJA
CastorFiber Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Det virker som du ikke har så mye erfaring så jeg gir råd ut fra det. Håper du ikke blir fornærmet. Sitter spilleren på en egen flatkabel, eller deler den kabel med en annen enhet, enten en CD- ROM eller en harddisk?
ragstian Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Hei. Hvis du ser CD-en i bios men ikke i NT: For å aktivisere CDrom må du gå til kontrollpanel - SCSI devices (det høres dumt ut med en IDE enhet - hvorfor det er slik må du spørre Microsoft om !!) Legg til driver for CD-ROM. Post igjen om du ikke får det til - kan komme med bedre forklaring men har ikke en NT maskin tilgjengelig hjemme. Om du ikke ser CD-en i bios må du sjekke kabler, Master/Slave jumpere osv. Good Luck.
karesvik Skrevet 30. august 2003 Forfatter Skrevet 30. august 2003 Takk for svar. Den har flatkabel. Jeg koblet den til hovedkortet i en ledig sokkel, ved siden av er trykket secondary IDE. Tror den er riktig koblet opp for det ble på samme måten som i den gamle maskinen jeg tok den fra. Hvordan kommer jeg til BIOS? Var det å holde ned F8 når maskinen slås på eller var det noe annet. Når jeg går inn i kontrollpanelet på SCSI-devises får jeg nå opp to ulike linjer. nemlig: IDE- CD-ROM(ATAPI 1.2) Dual-channel PCI Controller |_ (bilde av en boks) ST 32122A IDE- CD-ROM(ATAPI 1.2) Dual-channel PCI controller |_ (bilde av boks med CD symbol) ATAPI CD-rom speed 8x Når jeg trykker properties viser begge at det er OK Jeg drev nemlig før ferien og forsøkte å installere og fulgte da instruksen jeg fikk opp i Hjelp-menyen i Windows. Mener driver også er lagt inn, men får ikke enheten til å lese CD-er. Det må være noe som har gått galt.
CastorFiber Skrevet 30. august 2003 Skrevet 30. august 2003 Her er det noe merkelig, ja. Vanligvis finner NT CD- ROM-er uten noe mikkmakk. Jeg forstår det slik at CD- romen sitter på en kabel helt alene. Bak på CD- ROM-en er det en jumper, en liten "kloss" som sitter som en kobling over to pinner som stikker ut. Hvis jumperen sitter på plassen merket "CS" kan det hjelpe å flytte den til plassen merket "MA". Noen hovedkort liker ikke CS- posisjonen. Har du koblet flatkabelen riktig? På noen hovedkort er det mulig å sette den i feil. Flatkabelen er merket på den ene siden, som regel med rødt. Den røde streken skal vende mot strømkontakten på CD- ROM-en, og mot der det er trykt en "0" på hovedkortet. Hvis IDE- kontakten på hovedkortet har en plastramme med et hakk i, går det ikke an å koble feil. Hvis denne rammen mangler, er det mulig å sette i kabelen opp ned. Hvis du har flere IDE- kabler kan det også være en ide å prøve å skifte den ut med en annen.
karesvik Skrevet 30. august 2003 Forfatter Skrevet 30. august 2003 Jumperen står på MA (Master). Ser ingen 0 på hovedkortet som skal indikere hvor den røde linjen skal være. Det er hakk i pluggen på hovedkortet, men ikke noe tilsvarende på kabelpluggen. På CDmaskinen vender den røde streken mot poverkontakten. Pluggen lot seg imidlertid snu. Da jeg gjorde det forsvant den nederste linjen med CD symbolet og bare den øverste står i gjen når jeg går inn på SCSI devises. Lampen på CD lyser, men ingen ting skjer. Skuffen kommer heller ikke ut når jeg trykker på åpneknappen. Det er pyton at det ikke skal gå an å være sikker på hvilken vei pluggen skal snu på hovedkortet. Finnest det noen måte å bli sikker på når denne "0" ikke er der??
karesvik Skrevet 30. august 2003 Forfatter Skrevet 30. august 2003 Ser nå at det er en stjerne utenfor endene på soklene. Det stemmer med den røde streken på de to andre (hardisken + floppy). I så fall var det riktig som det var før jeg snudde pluggen. Får nok starte forfra igejn med installasjonen. Noen som kan gi råd for å installere CD drive med NT?. Kan det muligens gjøres i DOS?
dsgf Skrevet 30. august 2003 Skrevet 30. august 2003 Hvis det er en 8x leser _kan_ den være så gammel at den trenger driver selvom den er en ide-enhet. Har du prøvd å se etter oppdatert driver på internett? Hvilket merke er det?
karesvik Skrevet 30. august 2003 Forfatter Skrevet 30. august 2003 Merket er Atapi. Mener jeg har lagt inn driver. Er det noen CD maskiner som ikke trenger driver?
karesvik Skrevet 30. august 2003 Forfatter Skrevet 30. august 2003 Merket er Atapi. Mener jeg har lagt inn driver. Er det noen CD maskiner som ikke trenger driver?
CastorFiber Skrevet 30. august 2003 Skrevet 30. august 2003 Atapi er ikke et merke, men kort fortalt en standard for hvordan IDE- enheter kobles sammen, og hvordan dette foregår. Hvis CD- ROM-en er alene på kabelen har det ingen hensikt å eksperimentere med jumperen, la den stå på "MA" (master) Tror det letteste for deg er å skaffe en IDE- kabel med en liten "utvekst" på kontaktene (det er den mest vanlige typen i dag). En slik kabel kan du kjøpe nær sagt over alt, og de koster ikke mange kronene. Disse går det ikke an å koble feil, de passer bare en vei såsant det er plastrammer rundt tilkoblingspunktene, og det er det vel i ditt tilfelle? Hvis du har koblet feil, kan jeg trøste deg med at ingenting er ødelagt- det eneste som skjer er at ting ikke virker. Du husker vel å skru av maskinen før du kobler? Maskinen må boote på nytt for at enhetene skal registreres korrekt. Med hensyn til DOS- tror ikke det er noen ide. Det skal ikke være noe problem å sette inn en CD- ROM i NT. Forsikre deg om at det er koblet riktig før du går videre.
karesvik Skrevet 31. august 2003 Forfatter Skrevet 31. august 2003 CD romen er av merke ACER, model 685A 047 fra 1996 Har sjekket det med kabelen og er nå sikker på at den var riktig slik den var plassert først. Lurer på om det kan være driveren som ikke funker. Hvordan/hvor kan jeg se om driveren er installert/ riktig installert??
CastorFiber Skrevet 31. august 2003 Skrevet 31. august 2003 Hvis du er sikker på at det er riktig koblet, og at CD- romen blir detektert av BIOS er jeg blank. Er en stund siden jeg var borti NT 4, og har ikke noen maskin jeg kan prøve på heller. Mener bestemt at det ikke trengs noen driver, det skal bare være å koble den til. Noen andre som kan bidra- er tom for ideer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå