Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen VG3 - Tema: Individet og frihet


Anbefalte innlegg

Som dere ser er det Individet og Frihet som er Temaet

Og jeg skal bruke Amalie Skram - Hellemyrfolket og Henrik Ibsen - Et dukkehjem som mine tekster.

 

Det jeg lurer på er om dere der ute vet om noen gode utdrag fra Hellemyrfolket som beskriver determinismen/ individets frihet! Jeg finner det ingen steder og det å begynne å lese 3 bøker når jeg har 48 timer på meg, blir litt mye...så hvis noen kanskje har lest disse bøkene ville det vært hyggelig om dere kanskje kunne si meg hvilke sider eller hvor i boken jeg vil finne relevante trekk :)

 

Hvis dere har andre forslag å komme med er det jo også supert!

 

Takk takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"I boken ”Sjur Gabriel” ser det ut til at ungdomssynden til Sjur Gabriel, da han gravde ned spedbarnet han hadde fått med en jente i jordgolvet i et fjøs, hjemsøker han og han tror det er årsaken til at Vesle-Gabriel dør. Han tror at det er en straff fra den strenge Gud der oppe. Den fattigdommen som Sjur Gabriel og familien lever i, er det nesten umulig for dem å unnslippe. Arv og miljø er mer eller mindre forutbestemt. Dette er tydelige tegn på at vi har med en naturalistisk og deterministisk tekst å gjøre."

 

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=2949

Lenke til kommentar

Hellemyrsfolket er vel historien om en bondefamilie over flere generasjoner. Determinismen går vel heller mer på det helhetlige bildet enn du kan finne i noen utdrag: de ulike generasjonene kan komme frem med gode kvaliteter og stor vilje, men det er ikke nok - skjebnen deres var forutbestemt, og de ender opp som alle andre før dem. Du kan heller finne eksempler på hvordan innhold og skrivemåte kan karakteriseres som naturalistisk (objektivitet, dialekter, alle detaljer skal med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...