Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å lage en problemstilling. Oppgaven er kulturmøter.

Kompetansemålene er:

* Elevene skal kunne vurdere fortellermåter og verdier i er representativt utvalg samtidstekster sammenliknet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land.

* Eleven skal kunne beskrive og vurdere hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger.

* Eleven skal kunne gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturens forhold til øvrig europeisk kulturhistorie.

*Eleven skal kunne drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg av norske og utenlandske samtidstekster i ulike sjangere.

*Eleven skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

* Eleven skal kunne gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid

*Eleven skal kunne gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter

*Eleven skal kunne drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv.

Jeg trenger ikke å ha med alle kompetansemålene i fremføringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk samme oppgave selv idag klokken 2, men heldigvis har jeg helgen i tillegg. Har du funnet en bra problemstilling? Jeg tenkte jeg skulle ta utgangspunkt i kulturmøter i ny, norsk litteratur, og ta utgangspunkt i tekstene til Khalid Hussain - "Pakkis", Are Kalvø - «Kunsten å vere neger» og teksten «Hvem er jeg?» av Haddy Jammen fra tekstsamlingen "Hør'a". Vil gjerne høre hva du valgte og hvordan det gikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...