Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i muntlig eksamen i historie og tenkte det kunne være greit å diskutere litt rundt det. Hvis det er andre som har kommet opp i sammen tema, og lurer på det samme som meg, er det greit å diskutere det her.

 

Er det noen som har fått samme (eller lignende) oppgave, eller kommet opp i samme tema til eksamen før?

 

Slik ser oppgaven ut:

Tema: Nasjonalstatenes framvekst

 

- Drøfte hvordan oplysningstidenes ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet.

 

 

- Drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse.

 

- Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet.

 

Hvis det er noen som har noe kunnskap om dette eller en ide om hvordan jeg kan sette opp en problemstilling, og en presentasjon på maks 10 min, bare skriv i vei.

 

- Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet opp i muntlig eksamen i historie og tenkte det kunne være greit å diskutere litt rundt det. Hvis det er andre som har kommet opp i sammen tema, og lurer på det samme som meg, er det greit å diskutere det her.

 

Er det noen som har fått samme (eller lignende) oppgave, eller kommet opp i samme tema til eksamen før?

 

Slik ser oppgaven ut:

Tema: Nasjonalstatenes framvekst

 

- Drøfte hvordan oplysningstidenes ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet.

 

 

- Drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse.

 

- Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet.

 

Hvis det er noen som har noe kunnskap om dette eller en ide om hvordan jeg kan sette opp en problemstilling, og en presentasjon på maks 10 min, bare skriv i vei.

 

- Takk for svar :)

 

på den første så kan du jo snakke om John Locke og Montesquieu og maktfordelingsprinsippet og¨det greiene der (kommer ikke på i farten, men bare søk).

 

nasjonal og kulturell samhørighet: tyskland i 2. verdenskrig - men dette førte også til konflikt og undetrykkelse - jødene feks.

Lenke til kommentar

Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet.

det kompetansemålet har jeg og.

jeg har temaet kalde krigen og ideologier, og har om fascismen og nazismen.

problemstillingen er Hvorfor slo ideologiene fascismen og nazismen rot i Italia og Tyskland.

 

om de to ideologiene tenkte jeg å blant annet ha

 

-misnøye etter krigen

-uenighet rundt punktene i versaillestraktaten

-store økonomiske kriser

-mangel på en dominerende stormakt

-benito mussolini og starten på en totalitær stat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...