Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

► Sette opp LAN - Windows Server ◄


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal forberede meg til fagpørven som er om 2 uker, derfor tenker jeg å sette opp en server med noen 2-4 brukere i AD.

 

Jeg er usikker på om det er enklere å sette opp Windows Server 2003-eller 2008. Trenger deres erfaring.

 

 

Roller jeg skal ha på serveren er:

- AD

- DHCP

- DNS

- Print Server

- Backup

 

Men pga. at jeg er lærling på en skole så er nettet begrenset og strengt "overvåket" slik at jeg ikke kan sette opp en DHCP som rører skole-nettet da det krasjer med Skole-DHCP. Har fått klar beskjed og har derfor tenkt til å sette opp en lokalt nettverk(LAN).

 

Jeg klarer for det meste med andre rollere... men det jeg synes er veldig knotete å jobbe med er vell DHCP og DNS!

 

Jeg har disse maskinvarene:

- 1x Cisco Small Business RV220W(DHCP skal være deaktivert på denne! litt hjelp hadde vært fint!)

- 1x HP Compaq nc6220(serveren)

- 1x Dell Latitude E5500(klient)

 

Kan dere komme hjelpe meg med eksempel på en LAN-nettverk slik at jeg kan følge oppsettet deres i forhold til IP-addresser, DNS og DHCP..

 

evt. hvordan man konfigurerer DNS og DCHP ORDENTLIG, da jeg har slitt med dette i flere mnd! hadde mitt prosjekt vært tilkoblet til globale nettverket ville alt vært enklere... men alt er mye vanskeligere når det er bare lokalt-nettverk!

 

Håper på at så mange som mulig kan dele sin kunnskap og evt. kommer med forslag til IP-addresser som jeg kan bruke på de forskjellige enhetene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

Oversikt over IP-Ranges som regnes som "Private".

Avhengig av antall maskiner/soner/kontorer som skal kobles sammen er vel 192.168.x.x (Class C) mest vanlig.

 

Dersom du ikke kobler server og klient opp mot skolenettet, men bare til samme switch/router, så går det fint å aktivere DHCP på serveren. Går ut i fra at Cisco RV220W er en router, og at du setter fast IP på den (f.eks. 192.168.0.1), slik at du kan konfigurere DHCP til å dynamisk tildele adresser i rangen 192.168.0.10-192.168.0.254, hvor Primær DNS settes til serverens IP (192.168.0.2), og Routerens IP som sekundær DNS.

Standard Gateway settes til Routerens IP. Årsaken til at IP-Poolen her begynner på 10, og ikke på 3 er at man da ved senere behov kan sette opp en nettverksprinter med fast IP, NAS, IP-Kamera, flere servere, etc. Kort og godt, at man beholder muligheten for å ha noen flere enheter med fast IP.

Dersom du også skal aktivere VPN/RAS på serveren, kan det være greit å også justere IP-Poolen med tilsvarende (forventet) antall samtidige VPN tilkoblinger. (f.eks. gir du ti brukere mulighet til å koble seg på med VPN, så må de også få en IP i samme range som resten av nettverket, slik at de kan kommunisere med servere, printere og annet utstyr som de har behov for.)

 

Når du installerer DNS rollen på serveren, oppretter den automatisk Forward Lookup Zones og Reverse Lookup Zones.

Her er det viktig å forstå forskjellen på en A-Record og CNAME-Record f.eks. Mer info.

 

Hvilken utgave du bør sette opp avhenger jo av hvilket os fagprøven vil omhandle. Har dere hatt mest om 2003 i teorien, vil det jo være nærliggende å tro at det vil være det som kommer på fagprøven.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network Oversikt over IP-Ranges som regnes som "Private". Avhengig av antall maskiner/soner/kontorer som skal kobles sammen er vel 192.168.x.x (Class C) mest vanlig. Dersom du ikke kobler server og klient opp mot skolenettet, men bare til samme switch/router, så går det fint å aktivere DHCP på serveren. Går ut i fra at Cisco RV220W er en router, og at du setter fast IP på den (f.eks. 192.168.0.1), slik at du kan konfigurere DHCP til å dynamisk tildele adresser i rangen 192.168.0.10-192.168.0.254, hvor Primær DNS settes til serverens IP (192.168.0.2), og Routerens IP som sekundær DNS. Standard Gateway settes til Routerens IP. Årsaken til at IP-Poolen her begynner på 10, og ikke på 3 er at man da ved senere behov kan sette opp en nettverksprinter med fast IP, NAS, IP-Kamera, flere servere, etc. Kort og godt, at man beholder muligheten for å ha noen flere enheter med fast IP. Dersom du også skal aktivere VPN/RAS på serveren, kan det være greit å også justere IP-Poolen med tilsvarende (forventet) antall samtidige VPN tilkoblinger. (f.eks. gir du ti brukere mulighet til å koble seg på med VPN, så må de også få en IP i samme range som resten av nettverket, slik at de kan kommunisere med servere, printere og annet utstyr som de har behov for.) Når du installerer DNS rollen på serveren, oppretter den automatisk Forward Lookup Zones og Reverse Lookup Zones. Her er det viktig å forstå forskjellen på en A-Record og CNAME-Record f.eks. Mer info. Hvilken utgave du bør sette opp avhenger jo av hvilket os fagprøven vil omhandle. Har dere hatt mest om 2003 i teorien, vil det jo være nærliggende å tro at det vil være det som kommer på fagprøven.

 

Tuuuuuusen hjertelig takk for rask og forståelig svar! :) skal prøve å bruke de eksempel-ip addressene dine.. og følge resten av instruksjonene

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network Oversikt over IP-Ranges som regnes som "Private". Avhengig av antall maskiner/soner/kontorer som skal kobles sammen er vel 192.168.x.x (Class C) mest vanlig. Dersom du ikke kobler server og klient opp mot skolenettet, men bare til samme switch/router, så går det fint å aktivere DHCP på serveren. Går ut i fra at Cisco RV220W er en router, og at du setter fast IP på den (f.eks. 192.168.0.1), slik at du kan konfigurere DHCP til å dynamisk tildele adresser i rangen 192.168.0.10-192.168.0.254, hvor Primær DNS settes til serverens IP (192.168.0.2), og Routerens IP som sekundær DNS. Standard Gateway settes til Routerens IP. Årsaken til at IP-Poolen her begynner på 10, og ikke på 3 er at man da ved senere behov kan sette opp en nettverksprinter med fast IP, NAS, IP-Kamera, flere servere, etc. Kort og godt, at man beholder muligheten for å ha noen flere enheter med fast IP. Dersom du også skal aktivere VPN/RAS på serveren, kan det være greit å også justere IP-Poolen med tilsvarende (forventet) antall samtidige VPN tilkoblinger. (f.eks. gir du ti brukere mulighet til å koble seg på med VPN, så må de også få en IP i samme range som resten av nettverket, slik at de kan kommunisere med servere, printere og annet utstyr som de har behov for.) Når du installerer DNS rollen på serveren, oppretter den automatisk Forward Lookup Zones og Reverse Lookup Zones. Her er det viktig å forstå forskjellen på en A-Record og CNAME-Record f.eks. Mer info. Hvilken utgave du bør sette opp avhenger jo av hvilket os fagprøven vil omhandle. Har dere hatt mest om 2003 i teorien, vil det jo være nærliggende å tro at det vil være det som kommer på fagprøven.

 

Nå har jeg satt opp som du har bedt meg om, nå kommuniserer klientet med serveren(får meldt i domene osv.) gjennom ruteren. Men får fortsatt tildelt IP-address fra ruteren.

 

Dersom jeg slår av DHCP(satt til - None) på ruteren får den da ikke noe IP-addresse.

Må det da være noe feil på serveren evt.?

Jeg har lagt merke på selve ruteren under Networking > Routing > Routing Mode, Gateway(NAT) eller Router.

 

Gateway(NAT) er satt som standard. Skal den gjøres om til Router?

Lenke til kommentar

Høres ut som at DHCP ikke er installert/konfigurert og autorisert/startet på serveren.

- Har du verifisert at DHCP Server står oppført under "Roles" (Server Manager -> Roles)?

- Er DHCP Scope lagt til?

- Marker IPv4 under DHCP Server -> servernavn.domenenavn, gå på Action menyen og velg Authorize. Følg instruksjonene på skjermen.

- Hva er statusen når du har markert rollen DHCP Server?

- Hva står i Eventloggen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...