Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU load høy så sort skjerm


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

For å være litt mer utdypende ifhl til emnetittel:

 

Når jeg bruker ett eller annet program som tar i bruk cpu'n litt mer enn vanlig surfing, feks spill, VLC (HD filmer) og lignende så funker cpun knirkefritt, men i et lite sekund går CPU loaden til 100% så blir skjermen sort i et enda mindre sekund og så vises skjermen igjen, mens programmet krasjer.

 

CPU temp ligger vanligvis på 40-45c (VLC) og rundt 70c (Battlefield 3), og så kommer denne "spike'n" til 100% og skjermen blir sort som sagt.

PC'n har funka fint helt til dette begynte å skje idag.

 

Sensorene er testet og gitt "OK" på alle 4, samt reinstallert alle mulige drivere.

 

Jeg resettet BIOS også, men da fikk jeg blå skjerm når windows logoen kom opp, så lastet inn den lagrede BIOS profilen, og da kommer jeg inn på Windows. Merkverdig..

 

Har også fjernet det jeg kan av støv i kabinett.

 

Specs:

 

CPU: Intel i2500k (4.2 gHz)

RAM: 12GB DDR3 1333mhz

GPU: Geforce GTX 460 1GB (825/1650/1800, 1V)

PSU: Cosair TX 650W (TX'n er 80+plus sertifisert)

MB: Asus PZ68V-LE

CPU-KJØLER: Artic Cooler Freezer Pro 13

 

Har kjørt dette oppsettet siden jul, og var som sagt bare plutselig idag det begynte å skje...

 

Noen som har noen innspill?

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo klokket din CPU. Du kan jo kjøre Prime95 i noen timer (4+) for å se om CPU-en er stabil. Kan hende problemet ligger der med for lite/for mye volt. Osv..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Du har jo klokket din CPU. Du kan jo kjøre Prime95 i noen timer (4+) for å se om CPU-en er stabil. Kan hende problemet ligger der med for lite/for mye volt. Osv..

 

Skulle ha skrevet det, men Prime er allerede kjørt. :)

 

Men etter å ha snoket meg inn i Event loggen, så ser jeg at det er Nvidia driveren som hopper ut når skjermen blir sort, min personlig lille teori er at siden VLC bruker "hardware acceleration" og gpu driveren forsvinner så får CPU'n en spike på 100% (som jeg opplever via Real Temp), og så kommer GPU driveren på plass og CPU loaden går ned til der den skal være.

 

Fra event logg: Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered

 

Denne beskjeden ligger på nøyaktig samme tidspunkt som hver gang det har skjedd.

 

Reinstallerte drivere som sagt i første post, men skal se om jeg skal finne en driver fra 29.. serien og teste med dem.

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar

Det funka heller ikke, men nå har jeg tatt utgangspunkt i VLC ifhl til feilsøking,

 

så jeg startet opp maskinen i Sikkerhetsmodus, og spilte av en film der i VLC, og der gikk det som det suste. Så meget mulig at det ligger noe i Windows/drivere (backend) som lurer litt.

 

Hadde håpet å ikke måtte ty til det, men skal se om jeg får tatt en backup av de viktigste sakene og gjør en liten formatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...