Gå til innhold

[Løst] Synkroniseringsserver lokalt og på nettet, mulig i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tenkte jeg skulle sette opp en server hjemme nå som vi snart får fiber. Tenkte i hovedsak å legge inn Ubuntu på serveren. Serveren har ikke den beste maskinvaren, men er kun for å teste ut i første omgang (Celeron prosessor).

Det jeg ønsker at den skal gjøre er at den synkroniserer mapper med windows lokalt på nettverket. Dvs. at mine foreldre har en mappe med f.eks bilder som alltid er "up-to-date" noe tilsvarende dropbox. Er dette mulig med Ubuntu på serveren og Windows på kilentene? I såfall hvordan går jeg frem.

Det andre jeg ønsker at serveren skal kunne gjøre er å ha ekstern tilgang til den, ha en synkroniseringsmappe på det store internettet som alle datamaskiner har tilgang til, slik som med bilde mappen over.

Er det muligheter for å gjøre dette med Ubuntu?

Takker for alle svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vet at jeg må bruke samba for å kommuniserer med windows pcer, men jeg ønsker at mappen i windows skal være synkronisert. Noe ala dropbox, filene ligger både lokalt og på serveren. Er dette mulig?

Skrevet

Dette er veldig enkelt. Et samba-share som alle har tilgang til, også bruker du windows til å synkronisere mappen.

Evt kan du sette opp rsync på serveren til å lete etter nye bilder og laste disse opp til de maskinene som ikke har fått de enda.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det jeg ønsker at den skal gjøre er at den synkroniserer mapper med windows lokalt på nettverket. Dvs. at mine foreldre har en mappe med f.eks bilder som alltid er "up-to-date" noe tilsvarende dropbox. Er dette mulig med Ubuntu på serveren og Windows på kilentene? I såfall hvordan går jeg frem.

Hva skal du med all denne synkroniseringen, kan du ikke bare dele ut mappen der bildene ligger til alle som skal se på dem?

Skrevet

Greia er at dette skal gå uten at foreldrene mine trenger å tenke på noe (de kan ikke så mye data). Derfor kan de bare legge bildene i den mappen også gjør synkroniseringen resten. Men Owncloud funket utmerket til dette behovet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...