Gå til innhold

På tide å legalisere svart arbeid?


Bør vi legalisere svart arbeid?  

71 stemmer

  1. 1. Er det på tide å legalisere svart arbeid?

    • Nei, hvis en dagmamma snylter på skatten fortjener hun å råtne i en kald mørk celle.
      49
    • Ja
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først påstår du at det ikke er vanskelig å starte bedrift, så påstår du at du ikke kan bli rik uten å være født inn i en rik familie?

 

Rikdom er ikke arvelig, det er noe man jobber for. - Arver man rikdom, og ikke jobber hardt for å opprettholde den, og den vil forsvinne.

 

Litt som en sprinter som skulle gi blaffen i kroppen sin, og bli feit. - Han feite kan uansett også trene, og faktisk gi gode resultater.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at man ikke kan bli rik uten å være født inn i en rik familie. Jeg har sagt at man har dårligere sjanser enn de som er født inn i en rik familie. De som er født inn i en rik familie har bedre muligheter enn de som er født inn i en fattig familie, fordi det er et urettferdig klasseskille i dagens samfunn, og det må i mine øyne jevnes ut slik at det blir et klasseløst samfunn, hvor alle har like muligheter.

Mitt store spørsmål er, hvorfor skal hvilken familie man er født inn i avgjøre dens framtid? Når man ikke kan gjøre noe med hvilken familie man er født inn i.

Endret av Refi
Lenke til kommentar

Zarac: Nå må du slutte å kverrulere. Eksempelet mitt har arbeidsgiveravgift nettopp fordi dette er noe svært mange må betale, inkludert undertegnende. Du trenger ikke være tankeleser for å skjønne at dersom noen har brukt arbeidsgiveravgift i sitt regnestykke så har de tatt utgangspunkt i at personen jobber i et firma som er pliktig å betale arbeidsgiveravgift.

 

Regnestykket hadde vært HELT likt om jeg tok med produksjonskostnadene, vi måtte bare tatt inn mer penger per stol.

 

Videre, at naboen må betale skatt, moms og arbeidsgiveravgift er litt av poenget med regnestykket, det viser nemlig hvor mye av summen som forsvinner gjennom bare 2 ledd.

 

Å bli tvunget til å føre regnskap er en form for skatt selv om det ikke er en direkte pengeytelse. Men greit, vi kan godt kalle en spade for en spade og da vil jeg kalle regnskapsplikt for tvunget slavearbeid.

 

Eksempelet ditt dreide seg om en stol du ville selge. Hvis det ikke var slik, må du oppgi den informasjonen. Du kan ikke forandre forutsetningene underveis.
Den informasjonen er oppgitt i første post.

 

Jeg siterer:

"La oss anta at din jobb er"

 

Det er greit, men du betaler ikke arbeidsgiveravgift per stol.
Etter å ha trekt fra moms, produksjonskostnader og dermed skal ta ut resten i lønn betaler du arbeidsgiveravgift.

 

Hvis du snekrer en enkelt stol uten å være snekker, kvalifiserer det som hobbyvirksomhet. Det er selvfølgelig riktig at det ikke er en hobbyvirksomhet hvis det er det du lever av.
Du er jammen litt av et stykke kverrulant!

 

Jeg siterer fra første post:

"La oss anta at din jobb er"

 

Hvis du er en butikkmedarbeider som allerede har minstelønn, er det fullstendig irrelevant at arbeidsgiveren må betale en avgift. Butikkmedarbeidere tjener ikke mer i Finnmark enn i Oslo, selv om arbeidsgiveravgiftene er henholdsvis 0% og 14,1%.
Det kan en butikk fint gjøre dersom den ønsker det. Og i de tilfeller der du selv er arbeidsgiver vil du merke det godt.

 

Nei, da har du jo ikke kjøpt noen vare eller tjeneste. Det er fullstendig logisk.
Nettopp, og dermed gjør ikke fradrag regnestykket noe bedre.

 

Relevansen er at du ikke klarer å dekke alle de private utgiftene du har i dag i tillegg til utgiftene til alle de offentlige tjenestene på en vanlig timelønn. Du kan gjerne tjene 200 kroner i timen, men regnestykket går fortsatt ikke opp.
Jo det er et veldig enkelt regnestykke det.

 

Gjennomsnittlig (meget optimistisk):

1. Du betaler 100 000 kroner i skatt, du får tilbake 80 000 i goder.

2. Du betaler 0 kroner i skatt, du får 100 000 kroner som du kan bruke på goder.

 

Som du ser, 20 000 kroner MER dersom du ikke betaler skatt.

 

Beklager, men jeg klarer ikke å ta deg seriøst lenger. Du overser det du ikke klarer å svare på og kaller meg en kverulant, og de svarene du har er korttenkte og ikke sett i sammenheng med hvordan resten av samfunnet fungerer. Til og med det mest høyreorienterte partiet vi har på Stortinget er uenig med deg. Gjør som du vil, kall lønninger for skatt og skatt for slaveri. Du må være med på dette systemet uansett. Jeg melder meg ut av diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at man ikke kan bli rik uten å være født inn i en rik familie. Jeg har sagt at man har dårligere sjanser enn de som er født inn i en rik familie. De som er født inn i en rik familie har bedre muligheter enn de som er født inn i en fattig familie, fordi det er et urettferdig klasseskille i dagens samfunn, og det må i mine øyne jevnes ut slik at det blir et klasseløst samfunn, hvor alle har like muligheter.

Mitt store spørsmål er, hvorfor skal hvilken familie man er født inn i avgjøre dens framtid? Når man ikke kan gjøre noe med hvilken familie man er født inn i.

Alvorlig talt, tolker jeg innlegget ditt som: Hvis ikke jeg er rik, skal ingen få være rik

 

Grunnen til at familien man er født inn i betyr noe for din fremtid, er at du har to foreldre som har jobbet hele sitt liv for å gi deg best mulig fremtid; om noen jobber hardere, belønnes barna for dette. Om noen er slappe sofapoteter, får barna en hardere start i livet.

 

Om noen barn blir matet feite, skal vi derfor gi dem 20m forsprang på 60-meteren?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at man ikke kan bli rik uten å være født inn i en rik familie. Jeg har sagt at man har dårligere sjanser enn de som er født inn i en rik familie. De som er født inn i en rik familie har bedre muligheter enn de som er født inn i en fattig familie, fordi det er et urettferdig klasseskille i dagens samfunn, og det må i mine øyne jevnes ut slik at det blir et klasseløst samfunn, hvor alle har like muligheter.

Mitt store spørsmål er, hvorfor skal hvilken familie man er født inn i avgjøre dens framtid? Når man ikke kan gjøre noe med hvilken familie man er født inn i.

Alvorlig talt, tolker jeg innlegget ditt som: Hvis ikke jeg er rik, skal ingen få være rik

 

Grunnen til at familien man er født inn i betyr noe for din fremtid, er at du har to foreldre som har jobbet hele sitt liv for å gi deg best mulig fremtid; om noen jobber hardere, belønnes barna for dette. Om noen er slappe sofapoteter, får barna en hardere start i livet.

 

Om noen barn blir matet feite, skal vi derfor gi dem 20m forsprang på 60-meteren?

 

Jeg beklager at du tolker det slik, for det så absolutt ikke det jeg mener. Hvis jeg skal si noe om din tolking så kan jeg si at jeg er for at alle skal ha de like godene, uansett, men jeg vet at dette ikke kommer til å skje.

Men er det virkelig rettferdig at hvor man er født skal avgjøre om man har gode eller dårlige muligheter til å lykkes i livet? Det er klart at de som er født inn i en rik familie skal ha ekstra goder, men jeg mener at disse godene ikke burde få lov til å gi noen store ekstra muligheter som er direkte urettferdig for andre. Hvis det er slik at de som er født inn i rike familier skal være de eneste som lykkes i et samfunn så er jo alle de andre dømt til å feile, eller hva?

 

"Om noen barn blir matet feite, skal vi derfor gi dem 20m forsprang på 60-meteren?" Jeg er ikke sikker på om jeg skal tolke dette nøyaktig som det står eller ikke, men uansett så mener jeg at hvor feite man er ikke har så alt for mye å si på en persons muligheter i livet.

Som du sikkert har fått med deg, så er jeg for at ALLE skal ha like muligheter, uansett hvor de kommer fra eller hvordan de ser ut. I et samfunn med klasseskiller har ikke alle like muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg beklager at du tolker det slik, for det så absolutt ikke det jeg mener. Hvis jeg skal si noe om din tolking så kan jeg si at jeg er for at alle skal ha de like godene, uansett, men jeg vet at dette ikke kommer til å skje.

Nå satt jeg selvfølgelig posten din helt på spissen.

Det jeg mener er, at om man er villig til å jobbe hardt (i den forstand at man tilfører mye ressurser til samfunnet), skal man få muligheten til mer penger. - Og om noen ikke tilføyer like mye ressurser, skal de ikke få like mye penger.

 

Og deretter, har man mye penger, har man råd til en porsche; mens om man har lite penger, må man kanskje nøye seg med en gammel bil (enn så lenge). - Hvorfor er dette urettferdig?

 

Jeg ser på penger som "ressurser" i fysisk form. - i stedet for at vi skal bytte fisk mot melk, bytter vi fisk mot penger, mot melk igjen. Om noen er eksepsjonelt flinke til å produsere fisk; skal de selvfølgelig få muligheten til å kjøpe mer melk. - Samme går for alt i samfunnet.

 

Men er det virkelig rettferdig at hvor man er født skal avgjøre om man har gode eller dårlige muligheter til å lykkes i livet? Det er klart at de som er født inn i en rik familie skal ha ekstra goder, men jeg mener at disse godene ikke burde få lov til å gi noen store ekstra muligheter som er direkte urettferdig for andre. Hvis det er slik at de som er født inn i rike familier skal være de eneste som lykkes i et samfunn så er jo alle de andre dømt til å feile, eller hva?

Vel, man begrenses strengt talt ikke SÅ mye av å ikke ha god råd. Det eneste som stopper noen fra å gjøre suksess, er deres egen latskap.

 

"Om noen barn blir matet feite, skal vi derfor gi dem 20m forsprang på 60-meteren?" Jeg er ikke sikker på om jeg skal tolke dette nøyaktig som det står eller ikke, men uansett så mener jeg at hvor feite man er ikke har så alt for mye å si på en persons muligheter i livet.

Som du sikkert har fått med deg, så er jeg for at ALLE skal ha like muligheter, uansett hvor de kommer fra eller hvordan de ser ut. I et samfunn med klasseskiller har ikke alle like muligheter.

 

Jeg forstår ikke helt, mener du at vi faktisk SKAL innføre 20m forsprang for feite i 60-meteren? - Kanskje 40m for astmatikere, og 15m for jenter? Hva er isåfall poenget med 60-meteren i det hele tatt da? - Jeg ser på dette som urettferdig for en som faktisk klarer å prestere.

 

I et samfunn uten klasseskille, hvilket incentiv har man til å skape mer ressurser enn andre?

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke urettferdig at en som har jobbet hardt får goder som f.eks. fine biler. Men det jeg prøver å si er at i et samfunn med et stort klasseskille har man mye større muligheter hvis man er født inn i en rik enn en fattig familie, noe jeg mener er urettferdig, fordi ingen kan noe for hvor man er født. Derfor mener jeg at vi burde ha et klasseløst samfunn hvor alle har like muligheter.

 

I akkurat dette eksempelet med 60 meteren så er det viktig at alle skal ha en lik mulighet. Det jeg mener er at hvis man er fet, er det sannsynligvis noe man kan gjøre noe med det. Når det kommer til jenter så er det kanskje riktig at de skal få et forsprang, i og med at de faktisk har en mindre muskelmasse enn gutter. Det er jo faktisk slik det er i dag i mange tester som ligner på 60 meteren. F.eks. "Cooper testen" Gutter trenger 4.5 x 400m(en runde) for å få karakteren 3, mens jenter trenger 4x400m for å få karakteren 3. Jeg er enig med deg at det er urettferdig om en fet person skal få en fordel for å være fet, hvis han har en mulig til å ikke være fet.

Håper dette var et klarere svar.

Lenke til kommentar

I akkurat dette eksempelet med 60 meteren så er det viktig at alle skal ha en lik mulighet. Det jeg mener er at hvis man er fet, er det sannsynligvis noe man kan gjøre noe med det. Når det kommer til jenter så er det kanskje riktig at de skal få et forsprang, i og med at de faktisk har en mindre muskelmasse enn gutter. Det er jo faktisk slik det er i dag i mange tester som ligner på 60 meteren. F.eks. "Cooper testen" Gutter trenger 4.5 x 400m(en runde) for å få karakteren 3, mens jenter trenger 4x400m for å få karakteren 3. Jeg er enig med deg at det er urettferdig om en fet person skal få en fordel for å være fet, hvis han har en mulig til å ikke være fet.

Håper dette var et klarere svar.

For å få frem hovedpoenget mitt; hvordan vet vi da hvem som løper 60-meteren fortest?

Lenke til kommentar
anarkister

 

skatteallergikere

 

våkne opp

 

forståelse av skattesystemet er ikke-eksisterende

 

vet ikke engang om jeg har nok tid til å hjelpe deg.

 

anarkister

 

Vage anklager, utspekulerte sammenlikninger og litt god gammeldags drittslenging. ;)

 

Du blander altså inn både arbeidsgiver og arbeidstaker, men fremstiller disse som om de var et skattesubjekt for å bevise hvor ille Ola Nordmann har det (du vet, han som snekret stoler til 300 kr i timen). Jeg fikk en god idé: hva om du summerer alle skatter og avgifter i hele Norge, fra alle personer og selskaper, og deretter later som at dette er hva én enkelt nordmann må betale? Da får kanskje USA opp øynene og invaderer oss slik at vi kan nyte godt av frihet. Nei, sorry, jeg mente klasseskille.
Jeg tar utgangspunkt i hvordan det er for meg først og fremst, da jeg er både arbeidsgiver og arbeidstaker, dette vil jeg tro gjelder svært mange andre selvstendig næringsdrivende også. Dessutten, som jeg har argumentert for tidligere er det likegyldig om skatten betales av DEG personlig eller arbeidsgiver, til syvende og sist gir dette deg mindre penger i form av mindre lønn.

 

Du er klar over at du må be om fradragene selv? Eller i det minste føre en næringsrapport som viser at du har rett på dem.
Fradrag er irrelevant til regnestykket da dette gjelder lønnsinntekt.

 

Når det gjelder de 20 ørene: dette er mer politisk enn økonomisk. At det koster 20 øre per skattekrone er ikke den avgjørende faktoren for at vi har en offentlig sektor som i dag. Det er en blanding av politisk tankegods som støtter seg på et sett med velferdsøkonomiske teorier.
Og hva har det med saken å gjøre? Det er fortsatt 20 øre som fordufter.

 

Du overser det du ikke klarer å svare på og kaller meg en kverulant
Å henge seg opp i flisespikkeri er etter min mening kverulering, dersom du mener jeg har oversett noe viktig må du gjerne peke på hva det skulle være.
klarer ikke å ta deg seriøst.
korttenkt
ikke sett i sammenheng med hvordan resten av samfunnet fungerer

det mest høyreorienterte partiet vi har på Stortinget er uenig med deg

kall lønninger for skatt

Du må være med

Her får man så ørene flagrer ja, tydelig at å la folk få leve i fred er et sårt tema for enkelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten skatter og avgifter som vil forsvinne hvis alle skal jobbe svart så vil jo det offentlige tjenester kollapse etter at oljefondet er tomt og vi vil få nordmexicanske tillstander helt til der ikke er mer å krige over, Da havner vi vel på nivå med Somalia og Warz er godt fornøyd med det nye Norge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å få frem hovedpoenget mitt; hvordan vet vi da hvem som løper 60-meteren fortest?

Hvis vi skal gi jenter et forsprang grunnet mindre muskelmasse så ser jeg bare en løsning, dele jenter og gutter i to grupper.

 

Klasseskille?

I en slik situasjon, hvorfor ikke. Når det er vitenskapelig bevist at menn har mer muskelmasse enn kvinner så mener jeg det ville vært urettferdig i noen situasjoner å ikke skille menn og kvinner. Som sagt tidligere så er dette noe vi allerede gjør i visse tester, f.eks. coopertesten.

Lenke til kommentar

Nå begynner det vel å spore litt av her, eller er det bare meg som ikke får med meg et poeng du prøver å vise?

Uansett så mener jeg at i nøyaktig dette tilfellet burde jentene og guttene være delt i to. Generelt sett så har gutter en større muskelmasse enn jenter, men det finnes selvfølgelig unntak.

Lenke til kommentar

Uten skatter og avgifter som vil forsvinne hvis alle skal jobbe svart så vil jo det offentlige tjenester kollapse etter at oljefondet er tomt og vi vil få nordmexicanske tillstander helt til der ikke er mer å krige over, Da havner vi vel på nivå med Somalia og Warz er godt fornøyd med det nye Norge :)

 

Flott filmplott, men borgerkrig og massehenrettelser er kanskje ikke det mest virkelighetsnære utfallet av en legalisering av svart arbeid, eller eliminering av inntektsskatten.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle innleggene, men er ideene til folk som skriver "jeg er for svart arbeid" at det ikke skal være noen skatter, at det skal være opp til hver enkelt eller at det skal kun gjelde noen personer/noen arbeidsgrupper?

Kan være enig i at skatte- og avgiftssatser ikke er optimale, men det er da også slik vi finansierer alle de sosiale frynsegodene vi har her til lands.

 

Eksempelet i første post er svært søkt og legger opp til enklere tilbøyelighet for å være for svart arbeid.

 

Hvis dere ønsker at skatt skal være opp til hver enkelt, hvordan skal en finansiere de poster i samfunnet hvis er helt nødvendige som f.eks helsevesen, politi, rettsvesen osv.? Skal alle ha tilgang til disse godene uavhengig om en betaler inn til felleskassen eller ikke. Da er det vel uetisk å være av de som ikke betaler? Og i et slikt tilfelle sier spillteori at en ikke skal betale, så hvorfor ville en betalt skatt?

Lenke til kommentar

Med bare svart arbeid vil jo alle skatter og avgifter forsvinne og inntektene til staten forvitre.

Ingen gidder å være politi hvis dei ikke får betalt ,samme med helsevesenet.

Hvor mange byråkrater ville plutselig bli uten arbeid, 500 000 plutselig uten lønn.

Alle bedrifter ville jo bare tatt inn dei som ville ha minst i lønn, østeuropere konkurrerer oss glatt ut der.

Så vi ender opp med et land der vi nordmenn ikke har jobb fordi vi er så grådige og skal bare ha uten å jobbe eller betale for det.

Altså blir det ANARKI og fullstendig kollaps i samfunnet.

 

Og for å få det med jeg skal stemme Høyre til neste valg for Jens må ut uansett hva det vil koste.

Endret av halnes1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...