Gå til innhold

Dimme 12v bilpærer-


H.C.S

Anbefalte innlegg

Heisann

Har et lite prosjekt på gang, og nå er det sånn at jeg har 4 Stk H3 pærer på 12v 55w som skulle vært dimmet ned. Bør bare stå å gløde.

Men hvordan bør dette gjøres?

Har prøvd med dimmer fra biltema for å se om det gikk, men fungerte ikke.

Motstander? Testet en justerbar strømforsyning, men da lyste det kanskje i 4-5 sekunder før det ble svart. Og da fikk jeg heller ikke skrudd ned spenningen uten at jeg ikke fikk noe som helst.

 

Takker for alle svar jeg får :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12V pærer trenger 12V for å fungere, så å justere ned spenningen er hvertfall ikke en løsning. Det er strømmen du må regulere. En dimmer fra biltema burde i utgangspunktet fungere utmerket, så lenge du bruker riktig type, en som er beregnet på 12V / DC. Har du brukt en som er beregnet for 230V / AC så vil det ikke fungere i det hele tatt. Alternativt kan du bygge en spenningsfordeler, som vil fordele strømmen over 2 forskjellige "linjer" i kretsen, og dermed regulere hvor mye strøm som går gjennom pæren som selvfølgelig kun står på den ene av linjene.

 

Og ja, dette er kun ting jeg gjetter på basert på hva jeg har hørt. Jeg kan egentlig ikke strøm.

Lenke til kommentar

Sant sant :) På strømforsyninga prøvde jeg å skru ned strømmen mens den stod på 12v og skru ned begge deler. ingenting fungerte.

Men jeg prøvde en for 230v AC. hehe :p

Fant en 12v DC dimmer som er til LED. kan den fungere selvom den er til LED og ikke glødepære. stod ihvertfall ikke noe om det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...