Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Haha noen som har sett dette...... :dribble:

 

I fjor på HWLAN så ble ikke arbeidsområdet til OC gjengen optimalt synes jeg selv, så i år håper jeg at vi kan få bedre område for de av dere som deltar på OC NM, samt at det blir mer attraktivt for de som vil se på. :)

8357815[/snapback]

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3dm01 handler enormt mye om i hvilken rekkefølge du kjører testene og hvilken lod du bruker på de.

 

Prøv å begynn med naturetesten og kjør feks lod 5-9 på den.

 

Så må du nesten prøve deg frem med resten tror jeg. Hehe tar ganske lang tid å benche 01.

 

Husk å skrive ned hva du får i fsb på de forskjellige testene etter hva rekkefølge du tar de i. Og så må du huske å restarte programmet mellom hver gang du vil gjøre noe annerledes. Altså du må begynne forfra ganske ofte.

 

En reboot på maskinen iblandt hjelper også.

Lenke til kommentar
3dm01 handler enormt mye om i hvilken rekkefølge du kjører testene og hvilken lod du bruker på de.

 

Prøv å begynn med naturetesten og kjør feks lod 5-9 på den.

 

Så må du nesten prøve deg frem med resten tror jeg. Hehe tar ganske lang tid å benche 01.

 

Husk å skrive ned hva du får i fsb på de forskjellige testene etter hva rekkefølge du tar de i. Og så må du huske å restarte programmet mellom hver gang du vil gjøre noe annerledes. Altså du må begynne forfra ganske ofte.

 

En reboot på maskinen iblandt hjelper også.

8412696[/snapback]

 

OK.. takk for rask svar :!:

 

Har aldri forandret no lod... hvordan gjør man det :hmm:

Lenke til kommentar

Bruker du rivatuner?

 

Der kan du gjøre det. Og da er det sannsynligvis endel andre tweaks du ikke bruker også ;)

 

Jeg har laget noen forslag til lod-verdier og i hvilken rekkefølge du kan ta testene. Prøv de ut og se hva slags resultat du får da. Dette er ikke noen fasit, du kan feks bytte om car high og car low og kjøre enda høyere lod på endel tester. Men dette kan være et godt utgangspunkt.

 

For atikort kan du prøve disse lod verdiene i de forskjellige testene:

Nature - LOD = 4 <-> 15

Lobby Low - LOD = 3,5

Car High - LOD = 5

Dragon Low - LOD = 5

Lobby High - LOD = 3,5

Dragon High - LOD = 5

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

 

 

For Nvidiakort kan du prøve disse lod verdiene (prøv gjerne høyere for 7900 serien):

Nature - LOD = 3 <-> 15

Lobby Low - LOD = 0

Car High - LOD = 0

Dragon Low - LOD = 3.3

Lobby High - LOD = 0

Dragon High - LOD = 3.3

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Bruker du rivatuner?

 

Der kan du gjøre det. Og da er det sannsynligvis endel andre tweaks du ikke bruker også ;)

 

Jeg har laget noen forslag til lod-verdier og i hvilken rekkefølge du kan ta testene. Prøv de ut og se hva slags resultat du får da. Dette er ikke noen fasit, du kan feks bytte om car high og car low og kjøre enda høyere lod på endel tester. Men dette kan være et godt utgangspunkt.

 

For atikort kan du prøve disse lod verdiene i de forskjellige testene:

Nature - LOD = 4 <-> 15

Lobby Low - LOD = 3,5

Car High - LOD = 5

Dragon Low - LOD = 5

Lobby High - LOD = 3,5

Dragon High - LOD = 5

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

 

 

For Nvidiakort kan du prøve disse lod verdiene (prøv gjerne høyere for 7900 serien):

Nature - LOD = 3 <-> 15

Lobby Low - LOD = 0

Car High - LOD = 0

Dragon Low - LOD = 3.3

Lobby High - LOD = 0

Dragon High - LOD = 3.3

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

8412912[/snapback]

 

hor i rivatuner finner jeg det der?

må prøve på ene gammel korte mitt ;) kanskje :p

Lenke til kommentar
Heisann :)

 

Er det noen som har noen mulig forklaring på hvorfor jeg får høyere score i 3d03 enn i 3d01?? :hmm: På samme oppsett/klokk såklart...

 

Se signatur for scores

8412663[/snapback]

DEt kan vel ikke ha noe å gjøre med at de to programmene bruker forskjellige versjoner av directX også er det vel ingen som optimaliserer driverene for 01 lenger(er vel ikke noen som optimaliserer for 03 heller?)?

Lenke til kommentar
Hva er "CPU termination Voltage"? Har denne i bios... tror kansje det ville vært en ide å stille på denne iom at jeg får BSOD hver gang jer stresstester CPU. Det er den eneste av Volt instillingene jeg ikke har rørt fordi jeg ikke liker "termination":p

 

Og jo:

Når jeg klokker så stiller jeg volten lit opp samtidig som jeg øker FSB? Er det ikke ca. slik det fungerer? :hmm:

 

For jeg klarer å få opp FSB osv slik:

FSB: 325mhz

CPU volt: 0.875v

Dram v: 0.250v

MCH: 0.200v

 

fra original fsb som er 266mhz. Jeg klarer fint å boote og komme inn i windows, men når jeg stresstester så får jeg som sakt BSOD.

Når jeg setter den så høyt så går CPU fra 2.4ghz til 2.9ghz (C2D E6600), og så vidt jeg har hørt burde dette ikke være noe problem egentlig?

8393339[/snapback]

Ingen?

Lenke til kommentar
Bruker du rivatuner?

 

Der kan du gjøre det. Og da er det sannsynligvis endel andre tweaks du ikke bruker også ;)

 

Jeg har laget noen forslag til lod-verdier og i hvilken rekkefølge du kan ta testene. Prøv de ut og se hva slags resultat du får da. Dette er ikke noen fasit, du kan feks bytte om car high og car low og kjøre enda høyere lod på endel tester. Men dette kan være et godt utgangspunkt.

 

For atikort kan du prøve disse lod verdiene i de forskjellige testene:

Nature - LOD = 4 <-> 15

Lobby Low - LOD = 3,5

Car High - LOD = 5

Dragon Low - LOD = 5

Lobby High - LOD = 3,5

Dragon High - LOD = 5

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

 

 

For Nvidiakort kan du prøve disse lod verdiene (prøv gjerne høyere for 7900 serien):

Nature - LOD = 3 <-> 15

Lobby Low - LOD = 0

Car High - LOD = 0

Dragon Low - LOD = 3.3

Lobby High - LOD = 0

Dragon High - LOD = 3.3

Car Low - LOD = 3.3 kjøres mange ganger til du får et skikkelig bra resultat.

8412912[/snapback]

 

Takk aspstein :)

 

Skal prøve dette.. :yes: Kan jo ikke ha noe av at jeg scorer dårligere i 3d01 enn i 3d03 he he :p

Lenke til kommentar

Har CPU'en min en sperre eller noe? Eg har en AMD Athlon XP 2600+ Barton, standard 11.5*166, stillte den til 10*200, en økning på bare 83 MHz, men fikk ikkje skjermbilde, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med overklokker rundt 100-200 MHz, ikkje noe skjermbilde hver gang. Noen som vet hva som skjer? Skulle gjerne gjort denne gamle, treige CPU'en litt raskere.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Har CPU'en min en sperre eller noe? Eg har en AMD Athlon XP 2600+ Barton, standard 11.5*166, stillte den til 10*200, en økning på bare 83 MHz, men fikk ikkje skjermbilde, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med overklokker rundt 100-200 MHz, ikkje noe skjermbilde hver gang. Noen som vet hva som skjer? Skulle gjerne gjort denne gamle, treige CPU'en litt raskere.

8433251[/snapback]

Er massevis av de gamle socket a kortene som har problemer med 10x multiplier.

Prøv å øke multiplier til 12 og se om det fungerer heller.

Lenke til kommentar
Har CPU'en min en sperre eller noe? Eg har en AMD Athlon XP 2600+ Barton, standard 11.5*166, stillte den til 10*200, en økning på bare 83 MHz, men fikk ikkje skjermbilde, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med overklokker rundt 100-200 MHz, ikkje noe skjermbilde hver gang. Noen som vet hva som skjer? Skulle gjerne gjort denne gamle, treige CPU'en litt raskere.

8433251[/snapback]

Er massevis av de gamle socket a kortene som har problemer med 10x multiplier.

Prøv å øke multiplier til 12 og se om det fungerer heller.

8434036[/snapback]

 

Finner ingen instillinger som fungerer, enten så får eg svart skjerm eller så tilbakestilles instillingene automatisk.

Lenke til kommentar
Har CPU'en min en sperre eller noe? Eg har en AMD Athlon XP 2600+ Barton, standard 11.5*166, stillte den til 10*200, en økning på bare 83 MHz, men fikk ikkje skjermbilde, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med overklokker rundt 100-200 MHz, ikkje noe skjermbilde hver gang. Noen som vet hva som skjer? Skulle gjerne gjort denne gamle, treige CPU'en litt raskere.

8433251[/snapback]

Er massevis av de gamle socket a kortene som har problemer med 10x multiplier.

Prøv å øke multiplier til 12 og se om det fungerer heller.

8434036[/snapback]

 

Finner ingen instillinger som fungerer, enten så får eg svart skjerm eller så tilbakestilles instillingene automatisk.

8435835[/snapback]

 

Jeg har samme hovedkort som deg, og jeg kan si deg at den ikke liker noe som helst stilling på multilier. Her må nok bare stille FSB.. Ikke veldig fornøyd med dette kortet, må moddes i hjel for å gå fra middels/god til meget god OC egenskaper..

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har CPU'en min en sperre eller noe? Eg har en AMD Athlon XP 2600+ Barton, standard 11.5*166, stillte den til 10*200, en økning på bare 83 MHz, men fikk ikkje skjermbilde, har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med overklokker rundt 100-200 MHz, ikkje noe skjermbilde hver gang. Noen som vet hva som skjer? Skulle gjerne gjort denne gamle, treige CPU'en litt raskere.

8433251[/snapback]

Er massevis av de gamle socket a kortene som har problemer med 10x multiplier.

Prøv å øke multiplier til 12 og se om det fungerer heller.

8434036[/snapback]

 

Finner ingen instillinger som fungerer, enten så får eg svart skjerm eller så tilbakestilles instillingene automatisk.

8435835[/snapback]

 

Jeg har samme hovedkort som deg, og jeg kan si deg at den ikke liker noe som helst stilling på multilier. Her må nok bare stille FSB.. Ikke veldig fornøyd med dette kortet, må moddes i hjel for å gå fra middels/god til meget god OC egenskaper..

8435881[/snapback]

 

Vel, angående FSB'en så er standard på min 166 MHz, neste instilling er 200 MHz, noe som fører til svart skjerm.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

skal øke memorytimig på min ocz ram til 4-4-4-16 men sliter litt med hvordan dette skal gjøres i bios. Jeg går inn på advanced chipsett memorytimings og da ser det sånn ut

Tlc cas Latency auto

Trcd auto

trp auto

tras auto

command per clock cmd auto

 

er det sånn som dette det skal stilles

 

 

Tlc cas Latency 4

Trcd 4

trp 4

tras 1

command per clock cmd 6

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her var det jo mye liv..

 

Se hva jeg har ordnet meg :w00t:

 

Fikk gjenopplivet mitt gamle P5B Deluxe her om dagen, så jeg bruker det til benching fram til jeg får tak i et P35-kort.

 

Nå kan jeg bare smekke på fasekjøleren når jeg vil, jeg bruker et Abit IB9 til vanlig.

 

 

post-69744-1183501615_thumb.jpg

 

 

post-69744-1183501639_thumb.jpg

 

 

Har også forsket litt på SuperPI tweaking i det siste. Jeg bruker maxmem=85 (i boot.ini) for SuperPI 1M og kjører SuperPI fra ramdisk. Bruker også 90MB copywaza (dvs å kopiere en 90MB fil fra en partisjon/HD til benche-partisjonen). Må si det var overraskende mye å hente, spesielt med copywaza.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...