Gå til innhold

Vidkun Quisling og Fridtjof Nansen sammarbeid


Anbefalte innlegg

Satt å øvde til historieprøven når jeg kom over at disse hadde et sammarbeid om å redde russere. Syntes dette var bemerkelsesverdig.

Var Fridtjof Nansen en nazist eller nazistempatisør?

Hvorfor hadde de et sammarbeid om å redde russere, når russerne (eller Sovjet-folket) var kommunister? Kommunismen er store fiender av nazi-Tyskland slik jeg har forstått det?

Lurer på om noen kan utdype dette sammarbeidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vidkun Quisling var i tillegg gift med opptil flere russiske damer. Kona hans, Maria Qusling, var opprinnelig født i Ukraina, og han møtte henne på dette nødhjelpsprogrammet.

Jeg mener å ha lest at Quisling først var gift med ei ung, vakker russisk dame, men at Maria degraderte henne.

Quisling så det kanskje slik at det elendige systemet var årsaken til hungersnøden i Sovjetunionen.

 

Men hjelpearbeidet i Sovjetunionen foregikk delvis i etterdønningene etter 1. verdenskrig, så på den tida hadde man vel ikke noe klart bilde av hva kommunisme var for noe. Og Nansen hadde langt mindre et klart bilde av hva nazisme var for noe, fordi han døde i 1930.

I Riksdagsvalgene i 1930 økte Hitlers parti NSDAP sin andel av stemmene dramatisk, fra 2,6 til 18,3 prosent.

 

Her er boka jeg leste om Alexandra Voronine: Quislings unge hustru.

 

http://bokelskere.no/bok/alexandra-voronine-quislings-unge-hustru/160544/

 

Etter at Maria kom inn i bildet, ble det et merkelig trekantforhold, der Alexandra ble degradert til pleiedatter.

 

http://www.dagbladet.no/kultur/1999/07/12/170907.html

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...