Gå til innhold

CD 70/10 og oppsett av D-Link Dir655 - hjelp!?


Anbefalte innlegg

Fikk idag på plass CD 70/10 linje.

Fungerer utmerket når jeg test med kabel, da får jeg 70/10 ca med speedtest.

 

Men problemet er at uttaket til nettet er i motsatt ende av leilighet, og trekke kabel gjennom stue, gang og inn på kontor tviler jeg på blir godtatt :nei:

 

Så setter opp en D-Link Dir 655 og kommer på nett via kabel i internett porten på d-linken. Men hastigheten ligger på rundt 30/5-8 på laptopen og rundt maks 15/10 på den stasjonære ved bruk av D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter. Plugger jeg det i laptop får jeg ca 30/10, men i den stasjonære maks 15 mbps ned...?

 

Ser at flere sliter med å få til samme router som jeg har også mot CD, men har noen flere gode tips bortsett fra å slå av QoS og SPI?

 

Oppsett av router:

802.11 Mode: Mixed - N, G og B. Lite eller ingne forskjell ved bytte.

Wireless channel: 1

Transmission rate: Best

Channel with: Auto 20/40

 

Security Mode: WPA Personal

 

WPA Mode: WPA2 Only

Cipher Type: TKIS and AES

Group key: 3600sec.

 

Noen som har gode tips til hjelp?

På forhånd tusen takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant så sant....!

Det var kun en stk lettvegg man skulle forbi før man halverte farten.

 

Men det er fortsatt litt sirup på linja.

Den stasjonære har jeg fått presset opp i 50/10 på maks nå med 3 i signal (av 5)... men så er den nede i 8-10/10 med samme plassering av dongle og 3 i signal.

 

Har også forsøkt med nettverk via strømlinja for å se om det gav høyere score, men da endte jeg opp med 2/2 i hastighet...:/

Lenke til kommentar

DLink DIR-655 er ikke optimal for å få 70/10 over trådløst. Selv ikke med Intel Ultimate-N 6300 (et av de desidert beste trådløse brikkesettene) i min Lenovo klarer jeg ikke å få 70/10. Dog klarer det 60-65/10. Dette er et trådløst adapter (innebygd) som gir signalstyrke 5/5 der en USB-dongle gir 4/5 eller 3/5. Når det gjelder din bærbare - har også mange av de relativt dårlige trådløse brikkesett og middels antenneløsninger.

 

Så det ene punktet er at DIR-655 i seg selv sliter med å gi 70/10 - det andre er at mange av USB-donglene heller ikke klarer å mate nok fart (selv om spesifikasjonene er der). USB-dongler - særlig de som kun kan plasseres rett i maskina - har ofte dårlige antenneegenskaper. Da faller ytelse fort.

 

Så i realiteten kan vi si det er vanskelig å oppnå 70/10 på DIR-655.

 

Så om du er opptatt av å få ut maks ytelse - da kan du i første omgang prøve med et USB adapter og forelengelseskabel - og se effekt av plassering. Det finnes også de som har avtagbar antenne. Men trolig må du skifte ut DIR-655 med noe som er nyere/bedre. Netgear har modellene WNDR3700, WNDR4000 og WNDR4500 som alle yter bra, Asus har RT-N56U og RT-N66U, Linkys har E3200 og E4200. Alle disse skal klare 70/10 kurant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjører samme oppsett som deg 70/10 linje fra CD med DIR-655.

 

Bare tull at denne ruteren ikke klarer å gi deg den hastigheten du ønsker, kjører selv på full pupp hele tiden selv.

 

Oppsettet av ruteren er viktig. Her er det noen punkter du kan sjekke:

 

802.11 Mode : Mixet (alle modes)

Kjør auto på channels

Transmission Rate: Best

Channel Width : auto

 

For at du skal kunne utnytte 802.11N mode, må du velge krypterings måte:

 

Cipher Type : AES (andre typer støttes ikke av 802.11n)

 

Dette er bare noen punkter, det viktigste nå er å sjekke at du ikke har aktivert WAN Traffic Shaping. Denne funksjonen kødder ordentlig med opplastningshastigheten din, så deaktiver denne funksjonen.

 

Jeg har stadig 300mbit med ca 95% signalstyrke. Har 2 betongvegger som står i mellom den stasjonære og ruteren, ruteren står ca 65 meter vekk fra maskinen. Antenne posisjon er utrolig viktig for signalstyrken!!

Lenke til kommentar

En annen dønn stabil løsning er ethernet over coax:

http://www.netgear.com/service-provider/products/powerline-and-coax/moca/MCAB1001.aspx

Har dette selv, og jeg kan helt ærlig ikke teste eller kjenne noe forsjell fra å trekke nettverkskabel hele veien og dette. Ingen lag ved gaming, og akkurat like god ping, upload, download som med kabel.

Veldig vanskelig å få tak i Norge. Jeg hadde flaks da det var en på finn som skulle selge sine når jeg var i markedet for noen sånne :) Min antennekabel i huset går til og med gjennom en forsterker, uten at det har noe utslag på kvalitet på signalet. Et genialt produkt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjører samme oppsett som deg 70/10 linje fra CD med DIR-655.

 

Bare tull at denne ruteren ikke klarer å gi deg den hastigheten du ønsker, kjører selv på full pupp hele tiden selv.

 

Samme her. Har DIR-655 med DWA-140 på den stasjonære og får ut 70/10. Med et Jensen adapter som jeg brukte før var det maks 50/10. Oppdaget også at vinkelen på antennene har mye å si. Hos meg står den miderste rett opp, og de to på sidene ca. 45 grader. Settes alle tre rett opp raser hastigheten nedover.

 

post-42100-0-44768400-1340559536_thumb.jpg

Endret av Larrek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...